تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,119 |
تحلیل محتوای کتب مطالعات و فارسی ششم ابتدایی از جهت توجه به مولفه های اخلاق حرفه ای | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
دوره 5، شماره 10، اسفند 1402، صفحه 127-142 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.14804.1244 | ||
نویسندگان | ||
زهرا شیرزادی* 1؛ زهرا وحیدی2 | ||
1تکنولوژی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2مدرس گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضربررسی میزان توجه کتب درسی ششم ابتدایی(مطالعات اجتماعی و فارسی) به آموزش مؤلفههای اخلاق حرفهای بود روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. روشها: جامعهی آماری این پژوهش کتابهای مطالعات اجتماعی و فارسی ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 بود. واحد تحلیل پژوهش متن، تصاویر، فعالیتها و تکالیف کتاب بود. ابزار اندازهگیری پژوهش گویه های اقتباس شده از پرسشنامهی اخلاق حرفهای کادو زیر بود که برای تأمین پایایی ابزار مقدار آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 81/0 بهدستآمده است. داده های پژوهش به روش آنتروپی شانون پردازش شد یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در کتب یادشده بیشترین ضریب اهمیت به مؤلفهی صادق بودن به میزان 170/0 و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفهی احترام به دیگران به میزان 095/0 اختصاص مییابد. نتیجهگیری: بهطورکلی پرداختن به مؤلفههای اخلاق حرفهای در این کتابها بهصورت نامتوازن صورت گرفته است بهطوریکه به برخی از مؤلفهها مانند مسئولیتپذیری، احترام به دیگران و وفاداری در کتاب فارسی نوشتاری اصلاً توجه نشده است. با توجه به نقش مهمی که اخلاق حرفهای درآینده دانش آموزان و کشور دارد، ضروری است که مؤلفان کتب درسی، در ویرایش های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای؛ آموزش اخلاقی؛ تحلیل محتوا؛ مطالعات اجتماعی؛ فارسی؛ آنتروپی شانون؛ تصاویرکتاب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of Persian and study books for the sixth grade in order to pay attention to the components of professional ethics | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra shirzadi1؛ zahra vahidi2 | ||
1Educational Technology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran | ||
2Lecturer in the Department of Educational Sciences, Farhangian University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
,Background and Objectives: The aim of the current research was to investigate the level of attention of the sixth elementary textbooks (social studies and Farsi) to teaching the components of professional ethics. The research method is a description of the type of content analysis.Methods: The statistical population of this research was social studies and Persian books of the sixth grade in the academic year of 1402-1401. The unit of analysis of the research was text, pictures, activities and book assignments. The measuring instrument of the research was the following items adapted from the Kadu professional ethics questionnaire, which was obtained to ensure the reliability of the instrument. Cronbach's alpha value for this questionnaire was 0.81. The research data was processed by Shannon's entropy method. Findings: The results of the research showed that in the mentioned books, the highest coefficient of importance is assigned to the component of honesty at the rate of 0.170 and the lowest coefficient of importance is assigned to the component of respect for others at the rate of 0.095.Conclusion: In general, these books deal with the components of professional ethics in an unbalanced manner, so that some components such as responsibility, respect for others, and loyalty are not paid attention to in written Persian books. Considering the important role that professional ethics has in the future of students and the country, it is necessary that the authors of textbooks pay due attention to this issue in the next editions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethics, content analysis, Social studies, Farsi, shannon entropy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |