تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
چالشهای آموزش جغرافیا؛ از نگاه دبیران (مطالعه موردی؛ متوسطه دوم رشتهی انسانی) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 17، آذر 1402، صفحه 17-34 اصل مقاله (296.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.15725.1184 | ||
نویسندگان | ||
آرزو احمدآبادی* 1؛ ابراهیم امیری2 | ||
1هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 28 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 06 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 30 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
از آنجا که آموزش جغرافیا کمک میکند تا دانشآموزان به درک مهارتهای متنوعی همچون حساب کردن، درک بین فرهنگی، یادگیری تحقیق محور، کار گروهی، مهارتهای ذهنی و به طور کلی صلاحیتهای عمومی مختلفی را کسب کنند؛ لذا دارای اهمیت است؛ اما آنچه در یک دهه اخیر مشاهده شده حاکی از کاهش علاقه دانشآموزان نسبت به درس جغرافیا در میان سایر دروس رشته انسانی است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی چالشهای آموزش جغرافیا از نگاه دبیران جغرافیای رشتهی انسانی میباشد. برای این منظور به جهت شناسایی مولفهها، از روش پژوهش کیفی (تحلیل تفسیری) و با ابزار مصاحبه نیمه-ساختاریافته با 20 نفر از دبیران جغرافیای متوسطهی دوم انسانی؛ استان خراسان شمالی استفاده شد. یافتههای نشان داد حداقل پنج مقولهی اصلی با عنوان 1-چالش فناوری با پنج مقولهی میانی شامل؛عدم تجهیز مدارس به ابزارهای جغرافیا، نقشههای تعاملی، GIS، تصاویر ماهوارهای، آموزش آنلاین؛ 2- چالش ارتباط بین نظریه و عمل با دو مقولهی میانی؛ عدم ارتباط مثالهای مفهومی با دنیای واقعی و شکاف بین نظریه و عمل؛ 3- چالش روش تدریس با چهار مقولهی میانی؛ عدم آگاهی دبیران از روشهای موثر در آموزش جغرافیا، محدودیت زمان، عدم همراهی مدرسه در برگزاری بازدیدهای میدانی و عدم آگاهی از برنامهی درسی جغرافیا؛ 4- چالش محدودیت و کمبود منابع با سه مقولهی میانی؛ آموزشی، مالی و نیروی انسانی مجرب و در نهایت 5- چالش محتوایی با دو مقولهی میانی؛ پیچیدگی مفاهیم و عدم آگاهی از تغییرات محتوایی از جمله چالشهای اساسی در آموزش جغرافیا از نگاه مشارکتکندگان است؛ در نتیجهگیری توضیحات به همراه راهکارها آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
چالش؛ آموزش جغرافیا؛ دبیران؛ انسانی؛ متوسطه دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges of teaching geography: from the perspective of teachers (case study: high school humanities students) | ||
نویسندگان [English] | ||
Arezoo Ahmadabadi1؛ Ebrahim amiri2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
the main objective of this research is to identify the challenges of teaching geography from the perspective of humanities geography teachers. For this purpose, a qualitative research method (interpretive analysis) was utilized, in conjunction with semi-structured interviews with 20 humanities geography teachers from the second level of high schools in North Khorasan province. The findings showed at least five main issues, titled: 1- Technological challenges with five sub-issues Inclusive of; lack of schools' equipment with geographical tools, interactive maps, GIS, satellite images, and online education; 2- The gap between theory and practice with two sub-issues; lack of connection between conceptual examples and the real world, and the gap between theory and practice; 3- Teaching method challenges with four sub-issues; teachers' lack of awareness of effective teaching methods in geography, time constraints, lack of school support in organizing field trips, and unawareness of the geography curriculum; 4- Resource limitations and shortages with three sub-issues; educational, financial, and experienced human resources; and finally, 5- Content challenges with two sub-issues; complexity of concepts and unawareness of content changes are among the fundamental challenges in geography education as perceived by the participants. The conclusions also include explanations of the issues along with possible solutions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
challenge, geography, education, teachers, school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |