تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
جایگاه آموزش هنر در برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان (نمونه: کاربرد سواد هنری در ترسیم نقشههای توپوگرافی) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 17، آذر 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (734.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.15743.1179 | ||
نویسنده | ||
علی صادقی* | ||
دانشیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 16 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 06 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 30 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر اسناد بالادستی و به ویژه ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین و اساسنامۀ خود، از سال 1394 عنوان رشتههای تحصیلی را از دبیری به «آموزش» تغییر داد تا تأکیدی مضاعف بر کسب شایستگی تربیتی موضوعی (PCK) در کنار سایر توانمندیهای عمومی و موضوعی دانشجومعلمان داشته باشد. از این رو، کسب «سواد هنری»، برای ایجاد حس زیباییشناختی، پرورش خلاقیتهای هنری و تفکر فلسفی و نگرش صحیح در اذهان و رفتار فراگیران، به عنوان یکی از ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت با اضافه شدن درسی جدید با عنوان «کاربرد هنر در آموزش» به برنامههای درسی دانشگاه مورد تأکید قرار گرفت. یکی از این برنامههای درسی رشتۀ «آموزش جغرافیا» است. بر اساس اهداف مندرج در این برنامه، دانشجومعلمان با دانش، تفکر و مهارتهای جغرافیایی آشنا میشوند تا نگرش آنها نسبت به موقعیت جغرافیایی و محیطی، بهبود باید. با اینحال، شاید یکی ازچالش برانگیزترین موضوعات پیشِ روی آموزش جغرافیا را بتوان تاکید بر دانش ومحفوظات دانست که رشد تک بُعدی فراگیران را فراهم میکند. یافته های پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی بدست آمده نشان میدهد، تقویت «سوادهنری»، با بهرهگیری از عناصر و مولفههای مختلفی چون، بافت، زمینه، رنگ، تصویر، ساخت ماکت، مدل، و ترسیم نقشههای جغرافیایی در ترسیم و آموزش نقشههای توپوگرافی، ضمن کسب سواد جغرافیایی، میتواند منجر به تقویت مبانی شناختی، نگرشی و مهارتی فراگیران شده و دانشگاه فرهنگیان را بیش از پیش به اهداف مندرج در برنامههای تعلیم و تربیت موفق نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه فرهنگیان؛ برنامه درسی؛ آموزش هنر؛ آموزش جغرافیا؛ سواد جغرافیایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The place of Art Education in Farhangian University Curriculum (Case study: The use of artistic literacy in drawing topographic maps) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sadeghi | ||
Associate professor, Department of Humanities and Social Science, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Farhangian University, based on the upstream documents and especially the six aspects of the fundamental Evolution document and itsconstitution,since 2014 changed the title of theacademic fields from "Dabiri"to"Education" in order to put an emphasis onthe acquisition of Pedagogical Content knowledge along other general capabilities and thematic. Therefore, the acquisition of "artistic literacy" to create an aesthetic sense, cultivate artistic creations and philosophical thinking and the correct attitude in the minds and behavior of learners, was emphasized in university curriculum as one of the six fields of education with the addition of a new lesson entitled "The application of art in "Education". One of these curriculums is " Geography Teaching ". Based on the goals of this program, student get to know geographical knowledge, thinking and skills so that their attitude towards their geographical and environmental location should beimproved. The findings of the research, obtained by descriptive-analytical method, show the strengthening of "literacy" byusing various elements and components such as texture, background, color, image making replicas, models, anddrawing geographical maps in drawing and teaching topographical maps, while acquiring geographical literacy,canleadto strengthening of cognitive, attitudinaland skill bases of learners and make FarhangianUniversitymore successful in achieving the goals listed in the educational programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, curriculum, art education, geography education, geographical literacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |