تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,418 |
اثرات رویکرد سینرگوژی ساختن گرا در نظام آموزشی جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 17، آذر 1402، صفحه 51-66 اصل مقاله (521.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.15839.1186 | ||
نویسنده | ||
اسماعیل دویران* | ||
استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 01 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 30 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
نظریه سازندهگرایی با تأثیرات ژرفی که بر رویکردهای یادگیری و تدریس داشته است، چشمانداز و نوع نگاه به ماهیت یادگیری و بهتبع آن تدریس، دانشآموز، محتوا، معلم و محیط یادگیری را دچار تغییر اساسی کرده است سینرگوژی مفهومی است برگرفته از تئوری سازندهگرایی که شرایطی فراهم میکند تا مسئولیت یادگیری از یاددهنده به فراگیر منتقل شود.در این رویکرد نقش تسهیلگری و هدایت یاددهنده اثر سازندهای را بر راهبُرد طراحی سینرگوژی دارد. همافزایی گروهی یکی از مهارتهای بسیار مهم در طراحیهای سینرگوژیک است. برخلاف این تصور که مدرس نقش اصلی آموزشی خود را در این روش از دست میدهد، نقش مؤثر در فرایند آموزش به عهده داشته و بازخورد آموزشی را باتوجهبه روشهای تسهیلگری و هدایت ارزیابی خواهد نمود.روشها:پژوهش حاضر با هدف توصیف مبتنی بر پیامد کاربردی نگارش یافته است که با مرور ادبیات نظری الگوی کاربردی مناسب تبیین شده است. یافتهها: واحدهای درسی رشته جغرافیا به دلیل ماهیت مکانی خود نیازمند یادگیری از نوع مشارکتی فرد و جمع محوری است. رویکرد ساختن گرای مبتنی بر الگوی سینرگوژی مطلوبترین روش برای آموزش و یادگیری درسهای با ماهیت مکانی - فضایی بوده و یادسپاری ذهنی را با تصویرسازی مکانی سببسازی میشود. نتیجهگیری: پژوهش حاضر به بررسی اثرات رویکرد آموزشی ساختن گرا در درسهای جغرافیا پرداخته و با مطالعات نظری این نتیجه درست یافته است که الگوی سینرگوژیک بهعنوان الگویی برگرفته از رویکرد ساختن گرا مطلوبیت یادگیری در دروس با ماهیت مکانی (مانند جغرافیا) را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختن گرایی؛ سینرگوژی؛ آموزش؛ جغرافیا؛ ارتباط | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effects of the synergogy approach in the geography education system | ||
نویسندگان [English] | ||
esmaeil daviran | ||
Assistant Professor, Geography Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With its profound effects on learning and teaching approaches, constructivism theory has fundamentally changed the perspective and way of looking at the nature of learning and, accordingly, teaching, students, content, teachers, and the learning environment. Synergogy is a concept derived from constructivism theory that provides conditions It makes the responsibility of learning transfer from the teacher to the learner. Methods: The present study was written with the aim of describing the practical outcome, which was explained by reviewing the theoretical literature of the appropriate practical model. Findings: Due to its spatial nature, geography course units require individual and group-oriented learning. The constructivist approach based on the synergy model is the most favorable method for teaching and learning lessons of a spatial-spatial nature and causes mental memorization with spatial imagery. Conclusion: The current research investigates the effects of the constructionist educational approach in geography lessons, and with theoretical studies, it has been concluded that the synergistic model as a model derived from the constructionist approach increases the desirability of learning in subjects with a spatial nature (such as geography). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Constructivism, synergy, education, geography, relate | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |