تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,134 |
گونهیابی ابعاد ذهنیت فلسفی در نهج البلاغه با تطبیق بر نظریه اسمیت و استنباط پیامدهای تربیتی آن | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2024.12473.1008 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا مددی ماهانی* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 22 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
اندیشیدن و تفکر جزو ویژگیهای همه انسانها است. قابلیت تفکر فلسفی توسط فیلیپ اسمیت مطرح شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی مولفههای ذهنیت فلسفی در نهج البلاغه حضرت علی(ع) و استنباط نکتههای تربیتی از آن است. اهمیت این مساله در آن است که چون تفکر فلسفی شیوه درست انجام امور را نشان میدهد بنابراین یافتههای آن میتواند الگوی مناسبی برای همه افراد بخصوص در حوزه تربیت واقع شود، به همین خاطر ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی از نظر فیلیپ اسمیت (جامعیّت، تعمّق، انعطاف پذیری) و همچنین مولفههای هرکدام از آن ها انتخاب شده و سپس مستندات لازم برای هر یک از آن ها از نهج البلاغه جمع آوری، و در آخر اثرات ذهنیت فلسفی بر چگونگی رفتار و گفتار آن حضرت استنباط شده است. نتایج تربیتی با شاخصهایی مانند: صبر، دوراندیشی، میانه روی، اندیشهورزی، عفو، مهربانی، اعتدال و ...در سیره آن حضرت وجود دارد، روش پژوهش توصیفی و تحلیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت فلسفی؛ تربیت؛ سیره امام علی(ع)؛ پیامد تربیتی؛ اسمیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |