
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,603 |
گونهیابی ابعاد ذهنیت فلسفی در نهج البلاغه با تطبیق بر نظریه اسمیت و استنباط پیامدهای تربیتی آن | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2024.12473.1008 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا مددی ماهانی* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف کاوش در نهجالبلاغه، بهمنظور شناسایی و استخراج مؤلفههای کلیدی ذهنیت فلسفی در اندیشه و سیره امام علی (ع) انجام شده است. با توجه به تأکید فیلیپ اسمیت بر اهمیت تفکر فلسفی بهعنوان راهنمایی برای عمل صحیح، این پژوهش در پی ارائه الگویی عملی و مناسب، بهویژه در عرصه تربیت، برای پرورش انسانهایی متفکر و آگاه است. ابعاد سهگانهی ذهنیت فلسفی، شامل جامعیت، تعمق و انعطافپذیری، که توسط اسمیت مطرح شدهاند، بهعنوان چهارچوبی نظری برای تحلیل نهجالبلاغه مورداستفاده قرارگرفتهاند. هر یک از این ابعاد، با مؤلفههای مرتبط با خود، مبنای جستجو در متون نهجالبلاغه قرارگرفته و مستندات لازم از بیانات و سیره امام علی (ع) استخراج شدهاند. سپس، چگونگی تجلی این ذهنیت فلسفی در رفتار و گفتار امام علی (ع)، بهعنوان یک الگو و اسوه تربیتی، تحلیل و بررسیشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که شاخصهای تربیتی بسیار ارزشمندی، ازجمله صبر، دوراندیشی، میانهروی، اندیشهورزی، عفو، مهربانی و اعتدال، در سیره عملی و رهنمودهای امام علی (ع) نمود و بروز داشتهاند که همگی ریشه در ذهنیت فلسفی عمیق آن حضرت دارند. در این پژوهش، از روش توصیفی-تحلیلی برای بررسی و تحلیل دادهها استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت فلسفی؛ تربیت؛ سیره امام علی(ع)؛ پیامد تربیتی؛ اسمیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Dimensions of Philosophical Mindset in Nahjul-Balagha by Applying it to Smith's Theory and Deducing Its Educational Consequences | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to explore Nahj al-Balagha in order to identify and extract the key components of philosophical mentality in the thought and life of Imam Ali (AS). Considering Philip Smith’s emphasis on the importance of philosophical thinking as a guide to correct action, this study seeks to present a practical and appropriate model, especially in the field of education, for cultivating thoughtful and aware people. The three dimensions of philosophical mentality, including comprehensiveness, reflection, and flexibility, which were proposed by Smith, have been used as a theoretical framework for analyzing Nahj al-Balagha. Each of these dimensions, with its related components, has been the basis for searching the texts of Nahj al-Balagha, and the necessary documents have been extracted from the statements and life of Imam Ali (AS). Then, how this philosophical mentality is manifested in the behavior and speech of Imam Ali (AS), as a model and educational model, has been analyzed and examined. The findings of the study show that very valuable educational indicators, including patience, foresight, moderation, reflection, forgiveness, kindness, and moderation, have been manifested in the practical conduct and guidelines of Imam Ali (AS), all of which are rooted in his profound philosophical mindset. In this study, a descriptive-analytical method has been used to examine and analyze the data. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical mindset, education, Imam Ali's character, educational consequences, Smith | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 |