تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,637 |
طراحی ، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش اثربخشی فرایند تدریس دانشجو معلمان برای اساتید کارورزی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 29-55 اصل مقاله (941.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3444 | ||
نویسندگان | ||
سمیه قاضی1؛ مرتضی کرمی* 2؛ صمد ایزدی3 | ||
1دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 دی 1401، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزاری برای سنجش اثربخشی فرایند تدریس دانشجو معلمان در درس کارورزی ۴ بود. پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع ابزارسازی است. جهت طراحی ابزار موردنظر، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. ابتدا سرفصلها و درسنامههای موجود کارورزی ۴ در دانشگاه فرهنگیان مورد تحلیل قرار گرفت و کدهای معنایی که دربردارندهی مفهوم اثربخشی تدریس در حیطههای مختلف آن (طراحی، اجرا، ارزشیابی) بودند انتخاب شدند. ۶۶ واحد معنایی استخراج گردید و بعد از اخذ نظرات متخصصان و اعمال اصلاحات، ۶۶ گویه به ۵۶ گویه تقلیل پیدا کرد. در اجرای مقدماتی، ابزار موردنظر در میان نمونهای ۴۲ نفری اجرا و سؤالهایی که نیاز به بازنگری داشت اصلاح شد و در نهایت در مرحله بعد ۳۸۴ نفر از دانشجو معلمانی که درس کارورزی ۴ را در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به پایان رسانده بودند به تکمیل پرسشنامه پرداختند. روایی محتوایی پژوهش توسط ده تن از اساتید صاحبنظر و روایی سازهی آن به وسیلهی تحلیل عاملی بررسی گردید. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس ۵۶ گویه در ۴ عامل قرار گرفتند که این چهار عامل در مجموع ۶۱.۵۷۴ درصد از واریانس کل نمرات را تبیین میکنند. شایانذکر است که نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و ضرایب آلفای کرونباخ از ساختار ۴ عاملی ۵۶ گویهای ابزار حمایت کرده و روایی و پایایی آن را تأیید نمودند. | ||
کلیدواژهها | ||
"طراحی ابزار"؛ "ویژگیهای روانسنجی"؛ "کارورزی"؛ "اثربخشی فرایند تدریس" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing, construction and validating a tool to measure the effectiveness of the teaching process of student teachers in the internship course for intern professors | ||
نویسندگان [English] | ||
somaye ghazi1؛ morteza karami2؛ Samad Izadi3 | ||
1PhD student of Curriculum Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Department of Curriculum Studies and Instruction, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Department of Education, Faculty of Humanities and social sciences, university of Mazandaran ,Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to develop and validate a tool to measure the effectiveness of the teaching process of student teachers in the 4th internship course.Content analysis was used to design the tool.First, the existing rubrics and textbooks of internship 4 in Farhangian University were analyzed and the semantic codes that included the concept of teaching effectiveness in its various fields(design, implementation, evaluation) were selected.66 semantic codes were extracted and after obtaining experts' opinions and making corrections, 66 items were reduced to 56 items.In the pilot implementation, the intended tool was implemented among a sample of 42 student teachers and the questions that needed to be revised were modified and finally, in the next step, 384 student teachers completed the questionnaire.The content validity of the research was confirmed by ten expert professors and its construct validity was investigated by factor analysis. Based on exploratory factor analysis with Varimax rotation, 56 items were placed in 4 factors, and these four factors in total explain 61.574% of the variance of the total scores. the results of the first and second confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficients supported the 4-factor structure of 56 items and confirmed its validity and reliability. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"tool design", validating ", "internship", "effectiveness of the teaching process" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |