تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
ارائه الگوی جذب دانشآموز در هنرستانهای تربیتبدنی شهر تهران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 57-82 اصل مقاله (870.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3445 | ||
نویسندگان | ||
محمد بستاکی1؛ احمد محمودی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 01 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی جذب دانشآموز در هنرستانهای تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر کیفی با راهبرد تحلیل مضمون و از نوع اکتشافی است که با استفاده از مطالعات اسنادی به جمعآوری دادهها پرداخته و سپس با 23 نفر از خبرگان این حوزه شامل مدیران، سرپرستان، هنرآموزان و معلمان تربیتبدنی هنرستانها، مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان و آموزشوپرورش، اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی و صاحبنظران حوزه تربیتبدنی مصاحبه شد و تحلیل دادهها از طریق کدگذاری در این پژوهش بهصورت باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. همچنین از نرمافزار مکس کیو.دی.ای نسخه 2020 جهت تحلیل دادههای کیفی پژوهش استفاده گردید. پس از بررسی مصاحبهها و تحلیل دیدگاه خبرگان و متخصصان، درنهایت تعداد 57 شاخص در جذب هنرستانهای تربیتبدنی شناسایی شد که در قالب شش عامل اصلی و 13 عامل زیرمجموعه دستهبندی شدند. نحوه گزینش دانشآموزان برای ورود به هنرستانهای تربیتبدنی در شرایط نامطلوبی قرار دارد که میتوان با برنامه و نظارت دقیق نهادهای مسئول بهخصوص آموزشوپرورش به آن سروسامان داد و نیروهای مستعد را جذب و آماده ورود به دانشگاه و بازار کار تخصصی رشته تربیتبدنی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیتبدنی؛ جذب؛ دانشآموز؛ گزینش؛ هنرستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a model for student enrollment in physical education vocational schools The city of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad bostaki1؛ Ahmad Mahmoudi2 | ||
1M.A. in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to provide a model of student recruitment in physical education conservatories. The current research is qualitative with thematic analysis strategy and of an exploratory type, which collects data using documentary studies and then with 17 experts in this field, including managers, supervisors, art students and physical education teachers of conservatories, staff managers of the Ministry of Sports and Youth. and education, university professors of sports management and experts in the field of physical education were interviewed and data analysis was done through coding in this research in an open, central and selective manner. Also, Max QDA software version 2020 was used to analyze the qualitative data of the research. After reviewing the interviews and analyzing the opinions of experts and specialists, finally, 57 indicators were identified in the recruitment of physical education schools, which were categorized into six main factors and 13 sub-factors. The way of selecting students to enter physical education conservatories is in an unfavorable condition, which can be improved with the careful planning and supervision of the responsible institutions, especially education, and to attract talented personnel and prepare them to enter the university and specialized labor market of physical education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conservatory, Physical education, Recruitment, Selection, Student | ||
مراجع | ||
بهرامی، شهاب؛ قبادی، بیتا؛ محمدی، شیرین (1398). بررسی عارضهیابی ورزش در مدارس مناطق محروم کشور. مدیریت مدرسه، 7(3)، 87-102.
تقیزاده شیده، زهرا؛ تجلی، پریسا؛ صادقی افجه، زهره (1400). مدلیابی اشتیاق تحصیلی بر اساس جو مدرسه و کیفیت زندگی دانشآموزان با میانجیگری خودتنظیمی دانشآموزان تک والد. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(3)، 27-37.
حمیدی، محسن؛ نجفی جویباری، لیلا (1399). الگوی توسعه ورزش تربیتی در آموزشوپرورش در زمان بروز بحرانهای بهداشتی: مطالعه موردی پاندمی کووید ۱۹. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(20)، 17-32.
دهقان، سامره؛ بوند، فاطمه؛ رئیسیانپروری، خدیجه (1401). شناسایی موانع آموزش همراه با تولید در هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش از دیدگاه کارشناسان شهرستان ساری. پژوهشهای کاربردی در مدیریت و علوم انسانی، 3(8)، 51-62.
راسخ، نازنین؛ سجادی، سیداحمد؛ رضوی، سیدمحمدحسین؛ دوستی، مرتضی (1397). تحلیل ساختار ورزش تربیتی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14)، 17-44.
رضوی، سید محمدحسین؛ برومند، محمدرضا؛ عظیمی دلارستاقی، عادله؛ فضلی درزی، اعظم (1399). شناسایی و ارزیابی شایستگیهای کانونی شغلی دانشجویان و دانشآموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی. پژوهش در ورزش تربیتی, 8(19)، 67-90.
رمضانخانی، صفیالله؛ خورشیدی، عباس؛ حمیدیفر، فاطمه (1400). ارائة الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(1), 245-264.
سمیعی، سهیل؛ تجاری، فرشاد؛ نیکآئین، زینت. (1399). تحلیل روند تحولات مدیریتی در تربیت بدنی و ورزش دانشآموزی کشور (از 1357 تا 1397). پژوهش در ورزش تربیتی، 8(19 )، 179-200.
سنگری، محمود؛ آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامه آموزش عالی، 10(37)، 7-32.
صفری، اکرم؛ امامی، فاطمهسادات؛ امینی، فاطمه؛ پیلوار، مائده (1399). عوامل مؤثر بر جذب دانشجومعلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان، پنجمین همایش ملی تربیت معلم، تهران.
قاسمی روشناوند، جواد؛ بحرالعلوم، حسن؛ اندام، رضا؛ باقری، هادی (1399). شناسایی راهکارهای توسعه مشارکت فرابخشی در ورزش دانش آموزی. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(21)، 17-34.
قریشی خوراسگانی، مریم سادات؛ نظرزاده زارع، محسن؛ بهرامی، بهنوش (1400). بررسی وضعیت عدالت آموزشی در مدارس دولتی شهر تهران. مدیریت مدرسه، 9(19، 262-288.
قنبری فیروزآباد؛ علیرضا؛ امانی امین؛ ریحانی، محمد؛ سردرودیان، مهتا (1399). طراحی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانشآموزی. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(20 )، 179-204.
محمدبیگی، معصومه؛ بهرامی، شهاب؛ عیدی، حسین؛ ویسی، کوروش (1399). شناسایی شاخصهای توسعهیافتگی آموزش تربیت بدنی در مدارس ایران. مدیریت مدرسه، 8(2)، 279-300.
محمدی، فرخنده؛ عباسی درهبیدی، احمد (1396). تعدیل و توازن رشتههای تحصیلی گامی در جهت تسریع پیشرفت (با تأکید بر نقش رسانههای جمعی)، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران.
مستشیری، ندا؛ مستشیری، سیده الناز؛ مستشیری، سیده مهرناز؛ بهار، سمیه (1396). بررسی سیستم انگیزشی برای جذب دانشآموزان و توسعه فعالیتهای ورزشی آنها (مورد مطالعه: دانشآموزان استان سمنان). رویش روانشناسی، 6(4)، 217-239.
مطهرینژاد، حسین (1396). جذب منابع انسانی بر مبنای شایستگی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 9(1)، 21-50.
میرزایی کالار، اکبر؛ همتینژاد، مهرعلی؛ رمضانینژاد، رحیم (1399). طراحی مدل توسعه ورزش دانشآموزی ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(18)، 41-62.
ناصح، مهتاب؛ خبیری، محمد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ سجادی، سید نصرالله (1397). واکاوی بنیانهای نظری ورزش آموزشی-تربیتی و استخراج عوامل زمینهای مؤثر و متأثر از آن. پژوهش در ورزش تربیتی, 6(14), 93-110.
نظری، شهرام؛ حلاجی، محسن؛ زرینپر، علیرضا (1397). مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری مدارس مناطق جنوب شهر تهران. تعلیم و تربیت، 34(4)، 137-151.
Komova, E., Litvinov, S., & Skotnikova, A. (2015). Sport Education at Russian High Schools (from 18th to 21st century). International Journal of Sport Culture and Science, 3(2), 55-63. DOI: 10.14486/IJSCS256
Kul, M., Yilmaz, S. H., & Yasartürk, F. (2018). An Investigation of Professional Problems of Physical Education and Sports Teachers and Effects of These Problems on Their Performance and Motivation. Higher Education Studies, 8(4), 23-34. DOI:10.5539/hes.v8n4p23
Kutlu, O., & Kartal, S. K. (2018). Examining the relationships among school engagement, quality of school life and academic achievement of university students. Electronic International Journal of Education, Arts, and Science (EIJEAS), 4(8). http://www.eijeas.com/index.php/EIJEAS/article/view/124/124
Mackintosh, C., & Liddle, J. (2015). Emerging school sport development policy, practice and governance in England: Big Society, autonomy and decentralisation. Education, 3-13, 43(6), 603-620. DOI: 10.1080/03004279.2013.845237
Nazari, K., Bahrami, S., & Namdari Pejman, M. (2023). A Comparative Study of Teacher Recruitment and Supply Methods in Iran and Malaysia. Iranian Journal of Comparative Education, 6(3), 2605-2634. DOI:10.22034/ijce.2023.367058.1444
Peachey, J., & Cohen, A. (2016). Research Partnerships in Sport for Development and Peace: Challenges, Barriers, and Strategies. Journal of Sport Management, 30(3). DOI:10.1123/jsm.2014-0288
Stemler, S. (2000). An overview of content analysis. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1), 17. DOI: 10.7275/z6fm-2e34
Yang, Y., & Li, T. (2019). Analysis on Key Factors of Students’ Motivation to Participate in Sports Ecology. Ekoloji, 28(107), 3201-3206. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134 |