تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
انعکاس ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی از آیینه نگاه معلمان، والدین و دانشآموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 135-186 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3448 | ||
نویسندگان | ||
الهام عظیمی پور1؛ مرضیه دهقانی* 2؛ رضوان حکیم زاده2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران. تهران، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 22 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 02 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 13 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل نحوه اجرای ارزشیابی توصیفی دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی از نگاه معلمان، والدین و دانشآموزان انجام گردید. جهت بررسی عمیق، روش پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی صورت گرفته است. بدین منظور از میان معلمان، والدین و دانشآموزان دوره ابتدایی منطقه 18 شهر تهران که میدان پژوهش حاضر بودند، با روش نمونهگیری هدفمند و با بهکارگیری راهبرد ملاکی، در دسترس (آسان) و گلولهبرفی که تعداد مشارکتکنندگان بسته به اشباع نظری به بیست معلم، بیست والد و بیست دانشآموز رسید، مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. تحلیل دادهها با راهبرد هفت مرحلهای کلایزی به شناسایی چهار مضمون اصلی و 26 زیرمضمون برای گروه معلمان، چهار مضمون اصلی و 15 زیرمضمون برای گروه والدین و سه مضمون اصلی و 22 زیرمضمون برای گروه دانشآموزان منجر گردید. نتایج نشان میدهد بیشترین شیوه ارزشیابی توصیفی معلمان در این فضا سه روش پرسش شفاهی، آزمونهای کتبی و بررسی تکالیف و فعالیتهای روزانه دانشآموزان میباشد. همچنین دیدگاههای متفاوت سه گروه در زمینه شیوه اجرا بیان گردید که شناخت و آگاهی از آنها جهت اتخاذ تدابیر لازم در راستای اجرای بهینه ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی ضروریست. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی توصیفی؛ آموزش مجازی؛ معلمان؛ والدین؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reflection of descriptive evaluation in virtual education from the perspective of teachers, parents and students | ||
نویسندگان [English] | ||
elham azimipour1؛ Dr. Marzieh Dehghani2؛ Dr. Rizvan Hakimzadeh2 | ||
1Master's student in Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran Iran. | ||
2Faculty member and associate professor of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of analyzing the implementation of descriptive evaluation of primary school students in virtual education from the perspective of teachers, parents and students and with a qualitative approach and descriptive phenomenological method. For this purpose, among the teachers, parents and students of the elementary school in the 18th district of Tehran who were present in the research field, with the purposeful sampling method and by using the criterion strategy, accessible (easy) and snowball, the number of participants depending on the theoretical saturation is twenty teachers, twenty The parents and twenty students arrived, semi-structured interviews were conducted. Data analysis with the seven-step Claysey strategy led to the identification of four main themes and 26 sub-themes for the group of teachers, four main themes and 15 sub-themes for the group of parents, and three main themes and 22 sub-themes for the group of students. The results show the different views of the three groups in the field of implementation methods, which are necessary to know and be aware of in order to take the necessary measures in order to optimally implement descriptive evaluation in virtual education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
descriptive evaluation, virtual education, teachers, parents, students | ||
مراجع | ||
ادیبمنش، افشین (1398). پدیدارشناسی تجارب معلمان ابتدایی از اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی. پژوهشهای تربیتی، 6(38)، 60-85.
افضلخانی، مریم؛ تاجیک، زهرا (1399) آسیبشناسی ارزشیابی توصیفی در جهت تحقق فرآیند یاددهی و یادگیری؛ یک مطالعه کیفی. رهبری و مدیریت آموزشی، 14(2)، 20-1.
انتهائی آرانی، علی؛ واصفیان، فرزانه؛ حسنی، محمد؛ قلتاش، عباس (1400). تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از کارکردهای الگوی ارزشیابی توصیفی. آموزش در علوم انتظامی، 9(32)، 91-111.
ایزدی بیدانی، محسن؛ عباسپور اپورواری، محمدحسن؛ اسمعیلی، عارفه (1395). چالشهای معلمان دوره ابتدایی شهر کوهبنان در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی. نظریه و عمل تربیت معلمان، 2(2)، 71-86.
انارینژاد، عباس؛ خادمی، نیما؛ پارسامنش، نیلوفر؛ خاکی، زهرا (1401). واکاوی تجارب زیستۀ معلمان ابتدایی شهر بهبهان از چالشهای ارزشیابی آموزشی دانشآموزان در دوران کرونا. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، 5(4)، 89-115.
باشتنی، اکرم؛ دیبایی صابر، محسن (1400). ارزیابی شبکه دانش آموزی شاد با رویکرد SWOT بهمنظور ارائه راهبردهایی جهت بهبود برنامه درسی دوره اول متوسطه. چشم انداز برنامه درسی و آموزش، 1(3)، 17-40.
حسنی، رفیق (1393). تجربههای معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 4(7)، 33-60.
حسنی، محمد (1391). راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در دبستان. تهران: عابد.
خزائی، لیلا؛ غلامحسینی فریز هندی، عباسعلی؛ صمدی، پروین (1396). آسیبشناسی اجرای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی: یک مطالعه کیفی. مطالعات پیش دبستان و دبستان، 2(7)، 97-120.
دهقانی، هادی؛ جعفریافشار، مهدی؛ کرمی، علی (1395). بررسی تأثیر ارائه تکلیف به روش حل تمرین بر انگیزش، برنامهریزی و تأثیرات هیجانی دانشآموزان پایه پنجم. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 6(2)، 81-118.
زحمتکش، طاهره؛ یاری دهنوی، مراد؛ ابراهیمی شاهآبادی، فاطمه (1395). پیامدهای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی از منظر معلمان ابتدایی کرمان با تأکید بر آثار اخلاقی آن. نظریه و عمل در تربیت معلمان، 2(2)، 101-118.
سیف، علی اکبر (1395). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1396). راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی. دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری. چاپ چهارم. تهران: شرکت افست.
سراجی، فرهاد؛ شکوری، نگار (1399). موانع مشارکت والدین در ارزشیابی توصیفی: مطالعه کیفی. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 10(29)، 229-260.
شریفی، علیرضا (1393). بررسی وضعیت برنامهریزی درسی در سیستم آموزشوپرورش ابتدایی ایران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 30(3)، 73-92.
شفیعی، صابر؛ ناصری، مسعود (1399). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر خلاقیت دانشآموزان ابتدایی. پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات، 2(15)، 11-21.
شفیعی سروستانی، مریم؛ کشاورزی، فهیمه؛ درفش، ثریا (1401). تجارب زیسته معلمان از کیفیت سیستم اطلاعات مدیریت (برنامه شاد) در مدارس دوره ابتدایی: یک مطالعه پدیدارشناسانه. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(47)، 14-25.
صفرپور دهنوی، ندا (1400). تحلیل ادراک وتجارب زیسته آموزگاران ابتدایی از اجرای ارزشیابی توصیفی (یک مطالعه کیفی در شهرستان بروجن). دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 4(38)، 206-221.
عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه؛ حکیم زاده، رضوان (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی. تدریس پژوهی, 8(3), 24-1.
قرهداغی، بهمن (1395). صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری. تهران: زندهاندیشان.
قلتاش، عباس؛ اوجینژاد، احمدرضا؛ دهقان منگابادی، علیرضا (1394). آسیبشناسی الگوی ارزشیابی توصیفی به منظور ارائه الگوی مناسب در دوره ابتدایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(10)، 7-16.
کرامتی، انسی؛ رحیمی، مهدیه؛ افرا، رقیه (1401). شناسایی چالشها و راهکارهای ارزشیابی مؤثر از یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی در نرمافزار شاد توسط نومعلمان. آموزش و ارزشیابی، 14(56), 69-102.
کرمعلیان، حسن؛ جعفری هرندی، رضا؛ عبادی، حسین (1392). بررسی مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدائی. رویکردهای نوین آموزشی، 8(2)، 73-92.
محبی امین، امین؛ صابری، رضا (1398). روایت معلمان ابتدایی از اجرای ارزشیابی توصیفی: تحقیق کیفی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 9(27)، 75-102.
مکوندی، محمد (1400). بررسی دیدگاه معلمان در رابطه با مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی در مقطع ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای برطرفکردن آنها. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29(51)، 213-236.
ملکیزاده، علیاصغر (1396). آسیب شناسی ارزشیابی کیفی-توصیفی در مدارس ابتدایی. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
نیکپور، محمد (1397). بررسی چالشهای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی در استان مازندران. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی.
یزدانی، فاطمه؛ شریفی، اصغر؛ ایمانی، محمدنقی (1397). ارائه الگویی برای تربیت شهروند حرفهای در آموزشوپرورش ابتدایی کشور. رهبری و مدیریت آموزشی، 12(2)، 241-255.
Acar-Erdol, T., & Yildizli, H. (2018). Classroom Assessment Practices of Teachers in Turkey. International Journal of Instruction, 11(3), 587-602. DOI:10.12973/iji.2018.11340a
Albalooshi, F. (2003). Virtual education: Cases in learning & teaching technologies. IGI Global.
El-Sayed, S. A. & Alibraheim, E. A. (2021). Exploring female undergraduate education students’ perceptions of collaborative online project-based learning. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(8), em1993. DOI:10.29333/ejmste/11069
Ali, L., & Dmour, N. A. H. H. A. (2021). The shift to online assessment due to COVID-19: An empirical study of university students, behaviour and performance, in the region of UAE. International Journal of Information and Education Technology, 11(5), 220-228. DOI:10.18178/ijiet.2021.11.5.1515
Azis, A., Abou-Samra, R., & Aprilianto, A. (2022). Online Assessment of Islamic Religious Education Learning. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 3(1), 60-76. DOI: 10.31538/tijie.v3i1.114
Boca, G. D. (2021). Factors influencing students’ behavior and attitude towards online education during COVID-19. Sustainability, 13(13), 7469. DOI:10.3390/su13137469
Care, E., Kim, H., Vista, A., & Anderson, K. (2018). Education System Alignment for 21st Century Skills: Focus on Assessment. Center for Universal Education at The Brookings Institution. Optimizing Assessment for All
Moya, C. E., Nieves, L H., & Soldado, R. M. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the knowledge society, 21, 1-13. DOI:10.14201/eks.20327
Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of educational technology systems, 49(1), 5-22. DOI: 10.1177/0047239520934018
De Brún, A., Rogers, L., Drury, A., & Gilmore, B. (2022). Evaluation of a formative peer assessment in research methods teaching using an online platform: A mixed methods pre-post study. Nurse Education Today, 108, 105166. DOI:10.1016/j.nedt.2021.105166
Den Heuvel-Panhuizen, V., Sangari, A. A., & Veldhuis, M. (2021). Teachers’ Use of Descriptive Assessment in Primary School Mathematics Education in Iran. Education Sciences, 11(3), 100. DOI:10.3390/educsci11030100
Dillon, S., McDonnell, A., Murphy, D., & White, L. (2018). Alternative methods to traditional written exam-based assessment. PG Diploma in Practitioner Research Projects, DIT, 2018. https://arrow.tudublin.ie/cgi/viewcontent.cgi?article=1016&context=ltcpgdprp
Dolean, D. D., & Lervag, A. (2022). Variations of homework amount assigned in elementary school can impact academic achievement. The Journal of Experimental Education, 90(2), 280-296. DOI:10.1080/00220973.2020.1861422
Dong, C., Cao, S., & Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID-19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and youth services review, 118, 105440. DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105440
Dunlop, L., Knox, K. J., Turkenburg, M. G. W., & Bennett, J. M. (2019). Practical, open-ended and extended investigative projects in science. https://eprints.whiterose.ac.uk/146914/
Febrianty, D., & Cendana, W. (2020). Exemplary Teachers in Instilling Discipline for Elementary School Students through Online Learning. Musamus Journal of Primary Education, 3(2), 81-89. https://ejournal.unmus.ac.id/index.php/primary/article/view/3302/1865
Filius, R. M., De Kleijn, R. A., Uijl, S. G., Prins, F. J., Van Rijen, H. V., & Grobbee, D. E. (2019). Audio peer feedback to promote deep learning in online education. Journal of Computer Assisted Learning, 35(5), 607-619. DOI:10.1111/jcal.12363
Gibbs, G., & Simpson, C. (2005). Conditions under which assessment supports students’ learning. Learning and teaching in higher education, (1), 3-31. DOI:10.1007/978-3-8348-9837-1
Hafezi, A., & Etemadinia, S. (2022). Investigating the relationship between homework and academic achievement in elementary students. Journal of Social, Humanity, and Education, 2(3), 185-195. DOI: 10.35912/jshe.v2i3.813
Hasan, S., Deba, A. A., & Saulawa, B. U. (2022). Development and Standardization of an Instrument for Assessing Carpentry and Joinery Students’ Practical Skills in Nigerian Senior Secondary Schools. Canadian Journal of Educational and Social Studies, 2(1), 73-85. DOI: 10.53103/cjess.v2i1.19
Jones, D., & Hilton, C. (2021). Audio feedback in distance design education. Design and Technology Education. Design and Technology Education: an International Journal, 27(1), 113-135. https://openjournals.ljmu.ac.uk/DATE/article/view/1157
Jonpolatovna, S. M., & Gulomovna, U. S. (2021). Effectiveness of the Use of Information Technologies in Fulfilling Creative Tasks in Primary School Mathematics. European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630), 11, 26-31.
Joshi, A., Virk, A., Saiyad, S., Mahajan, R., & Singh, T. (2020). Online assessment: Concept and applications. Journal of Research in Medical Education & Ethics, 10(2), 49-59. DOI:10.5958/2231-6728.2020.00015.3
Júnior, C. A. A., Abou Mourad, A. A., & de Assis Motta, R. G. (2021). Formative Assessment and Feedback: Report of Mathematics Teacher’s Professional Formation Project. Creative Education, 12(8), 1867-1880. DOI:10.4236/ce.2021.128142
Kapur, R. (2020). Evaluation Methods: Ways of Identifying the Learning Abilities and Academic Performance of Students. https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/AHELOFSReportVolume1.pdf
Kholidi, M. A., & Farmasari, S. (2022). EFL Teachers' Online Assessment Practices at Primary School during the Covid-19 Outbreak. Journal of Creative Practices in Language Learning and Teaching (CPLT), 10(2), 103-112. https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81101/1/81101.pdf
Kim, M. K., & Noh, S. (2010). Alternative mathematics assessment: A case study of the development of descriptive problems for elementary school in Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 6(3), 173-186. DOI:10.12973/ejmste/75238
Kurniati, D., Riyono, A., & Utomo, B. (2023). Challenges in online assessment: The case of Indonesian teachers. International Journal of Social Science, 2(5), 2063-2068. DOI:10.53625/ijss.v2i5.4811
McFeetors, P. J., Marynowski, R., & Candler, A. (2021). Generative Unit Assessment: authenticity in mathematics classroom assessment practices. Education Sciences, 11(7), 366. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1304031.pdf
Mokhtari, S., Nikzad, S., Mokhtari, S., Sabour, S., & Hosseini, S. (2021). Investigating the reasons for students’ attendance in and absenteeism from lecture classes and educational planning to improve the situation. Journal of Education and Health Promotion, 10(221), 1-10. DOI:10.4103/jehp.jehp_1112_20
Mpungose, C. B. (2021). Lecturers’ reflections on use of Zoom video conferencing technology for e-learning at a South African university in the context of coronavirus. African Identities, 1-17. DOI:10.1080/14725843.2021.1902268
Muchlis., Ibnu, S., Subandi., & Marfuah, S. (2020). Students' Result of Learning at Chemistry Department through Assessment of, for, and as Learning Implementation. International Journal of Instruction, 13(2), 165-178. DOI:10.29333/iji.2020.13212a
Njuguna, A. (2022). Using Videoconferencing to Augment Blended Learning for Synchronous and Asynchronous Teaching in Educational Emergencies. International Journal of Computer Applications Technology and Research, 11(07), 264-271. DOI:10.7753/IJCATR1107.1003
Polat, İ. (2022). Investigation of Turkish Written Exam Questions Prepared for 4th Graders in terms of the Learning Outcomes in the Turkish Lesson Curriculum: eğitimhane. com Case. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-58. DOI:10.38089/ekuad.2022.97
Rasi, P., & Vuojärvi, H. (2018). Toward personal and emotional connectivity in mobile higher education through asynchronous formative audio feedback. British Journal of Educational Technology, 49(2), 292-304. DOI:10.1111/bjet.12587
Remmi, F., & Hashim, H. (2021). Primary school teachers’ usage and perception of online formative assessment tools in language assessment. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 10(1), 290-303. DOI:10.6007/IJARPED/v10-i1/8846
Rosário, P., Cunha, J., Nunes, T., Nunes, A. R., Moreira, T., & Núñez, J. C. (2019). Homework should be… but we do not live in an ideal world: Mathematics teachers’ perspectives on quality homework and on homework assigned in elementary and middle schools. Frontiers in psychology, 10, 224. DOI:10.3389/fpsyg.2019.00224
Shraim, K. (2019). Online examination practices in higher education institutions: learners’ perspectives. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(4), 185-196. DOI:10.17718/tojde.640588
Steinmayr, R., Lazarides, R., Weidinger, A. F., & Christiansen, H. (2021). Teaching and learning during the first COVID-19 school lockdown: Realization and associations with parent-perceived students’ academic outcomes: A study and preliminary overview. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 35(2/3), 85-106. DOI:10.1024/1010-0652/a000306
Stovner, R. B., & Klette, K. (2022). Teacher feedback on procedural skills, conceptual understanding, and mathematical practices: A video study in lower secondary mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education, 110, 103593. DOI:10.1016/j.tate.2021.103593
Tian, H & Sun, Z. (2018). Academic Achievement Assessment Principles and Methodology. Translated by National Institute of Education Science: China.
Veugen, M. J., Gulikers, J. T. M., & Den Brok, P. (2021). We agree on what we see: Teacher and student perceptions of formative assessment practice. Studies in Educational Evaluation, 70, 101027. DOI: 10.1016/j.stueduc.2021.101027
Voelkel, S., Varga‐Atkins, T., & Mello, L. V. (2020). Students tell us what good written feedback looks like. FEBS Open bio, 10(5), 692-706. DOI:10.1002/2211-5463.12841
Weng, X., Chiu, T. K., & Tsang, C. C. (2022). Promoting student creativity and entrepreneurship through real-world problem-based maker education. Thinking Skills and Creativity, 45(1-2), 101046. DOI:10.1016/j.tsc.2022.101046
Wyatt-Smith, C., & Adie, L. (2021). The development of students’ evaluative expertise: enabling conditions for integrating criteria into pedagogic practice. Journal of Curriculum Studies, 53(4), 399-419. DOI:10.1080/00220272.2019.1624831
Yang, A. C., Chen, I. Y., Flanagan, B., & Ogata, H. (2022). How students’ self-assessment behavior affects their online learning performance. Computers and Education. Artificial Intelligence, 3, 100058. DOI:10.1016/j.caeai.2022.100058
Yuan, Q. (2021). Contributing Factors to Outcomes of Online Learning in Higher Education. Ensino Superior em Transição. Estudantes Online Higher Education in Transition: Students, 145.
Zaitun, Z., Rochmiyati, R., & Pargito, P. (2021). Assessment Online Learning at Elementary School. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(3), 663-667. DOI:10.51276/edu.v2i3.189
Zhou, S., Zhou, W., & Traynor, A. (2020). Parent and teacher homework involvement and their associations with students' homework disaffection and mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 77, 101780. DOI: 10.1016/j.lindif.2019.101780 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 120 |