تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,279,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,671,922 |
تأثیر محتوای الکترونیکی مبتنی بر واقعیت افزوده بر بار شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در درس آموزش علوم تجربی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 369-400 اصل مقاله (838.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3456 | ||
نویسندگان | ||
حامد عباسی1؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی* 2؛ علی دلاور3؛ اسماعیل زارعی زوارکی4 | ||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استاد ممتاز، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
4استاد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 07 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تعیین تأثیر محتوای واقعیت افزوده بر بار شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بود که با روش نمونهگیری احتمالی تصادفی خوشهای تک مرحلهای 126 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سنجش بارشناختی پاس و آزمون پیشرفت تحصیلی بود که اعتبار آنها توسط متخصصان تأیید و ضریب پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ 92% و آزمون با روش دو نیمه کردن 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه تحلیل دادهها از میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد محتوای واقعیت افزوده موجب کاهش بار شناختی و افزایش پیشرفت تحصیلی میگردد. لذا به اساتید و دانشجویان پیشنهاد میشود با کاربرد محتواهای واقعیت افزوده، نسبت به تسریع، تثبیت و تعمیق آموزش و یادگیری اقدام نمایند، چرا که طراحی، تولید و بکارگیری اصولی واقعیت افزوده میتواند تحول بزرگی در آموزش و یادگیری ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
محتوای واقعیت افزوده؛ بار شناختی؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان؛ آموزش علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of augmented reality-based electronic content on the cognitive load and academic achievement of Farhangian University students in the course of experimental sciences education | ||
نویسندگان [English] | ||
hamed abbasi1؛ Mohammad Reza Nili Ahmadabadi2؛ Ali Delavar3؛ Esmaeil Zaraii Zavaraki4 | ||
1Student of Educational Technology, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
3Academic tenure, Department of Educational Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
4Professor, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the effect of augmented reality content on students' cognitive load and academic achievement. The research method is quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population was the students of educational sciences of Farhangian University who were selected by possible random sampling method of single-stage clusters of 126 people. Data collection tools were cognitive load questionnaire and academic achievement test, the validity of which was confirmed by experts and the reliability coefficient of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha method 92% and the test by split–half method was 0.96. Mean, standard deviation, one-way analysis of variance and Tukey post hoc test were used to analyze the data. The results showed that augmented reality content reduces cognitive load and increases academic achievement. Therefore, professors and students are recommended to use augmented reality content to accelerate, consolidate and deepen teaching and learning, because the design, production and application of augmented reality principles can make a great difference in teaching and learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Augmented reality content, Cognitive load, Academic achievement, Farhangian University students, Experimental sciences education | ||
مراجع | ||
احدی، فاطمه؛ سلیمانی، محسن (1393). مقایسه تأثیر دو روش تدریس به شیوه ارائه مثال به شیوه حلشده کامل و حلشده ناقص بر بار شناختی دانشجویان در درس زبان تخصصی پزشکی. آموزش در علوم پزشکی، 14(4)، 291-302.
دلاور، علی (1393). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
دلاور، علی (1396). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
سالاری، مصطفی؛ امیرتیموری، محمدحسن؛ زارعی زوارکی، اسماعیل (1394). تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و مهارت حل مسئله در درس فیزیک. اندیشههای نوین تربیتی، 12(1)، 117-142.
سیف، علیاکبر (1396). روانشناسی پرورشی نوین، چاپ هشتم، تهران: نشر دوران
صالحی، وحید؛ مرادی مخلص، حسین؛ قاسم تبار، سیدعبداله؛ قراباغی، حسن (1396) بررسی اثر پیشآموزی بر بار شناختی درونی، یادگیری و بهرهوری آموزشی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(3)، 28-46.
عباسی، حامد (1395)، تولید محتوای الکترونیکی پیشرفته (ارائه استانداردها و آموزش نرمافزارها). تهران: انتشارات ناقوس.
عبدی، علی (1398). کارایی آموزش مبتنی بر اثرات بار شناختی در درس علومتجربی دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(34)، 115-126.
غریبی، فرزانه؛ ناطقی، فائزه؛ موسویپور، سعیده؛ سیفی، محمد (1399). تأثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری، یادداری و بار شناختی در درس زیستشناسی. توسعه آموزش علوم پزشکی جندیشاپور، 11(99)، 167-183.
فارغ، سیدعلی؛ جعفری سیسی، میلاد (1399). تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی. فناوری آموزش، 14(1)، 571-582.
مشعشعی، رزیتا؛ مقامی، حمیدرضا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل (1398). تأثیر فناوری واقعیت افزوده با بهرهگیری از مدل آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. روانشناسی تربیتی، 15(51)، 127-145.
میرکمالی، سیدمحمد؛ پورکریمی، جواد؛ فراستخواه، مقصود؛ نامداری پژمان، مهدی (1396). طراحی الگوی تضمین کیفیت برنامهریزی آموزشی دانشجو-معلمان در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 6(12)، 65-88.
ولایتی، الهه؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ سعدیپور، اسماعیل (1395). تأثیر چندرسانهای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریه بار شناختی بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس علوم. پژوهش در نظامهای آموزشی، 34، 60-83.
یوخم، ویم؛ وان مرینبور، یرون؛ کوپر، راب (1390). نظام جامع یادگیری الکترونیکی، ترجمه زمانی، بیبی عشرت و عبدالهی سید مجید. تهران: سمت.
Antonioli, M., Blake, C., & Sparks, K. (2014). Augmented reality applications in education. The Journal of Technology Studies, 40(2), 96-107. DOI:10.21061/jots.v40i2.a.4
Buchner, J., Buntins, K., & Kerres, M. (2022). The impact of augmented reality on cognitive load and performance: A systematic review. Journal of Computer Assisted Learning, 38(1), 285–303. DOI:10.1111/jcal.12617
Cevahir, H., Ozdemir, M., & Baturay, M. H. (2022). The effect of animation-based worked examples supported with augmented reality on the academic achievement, attitude and motivation of students towards learning programming. Participatory Educational Research (PER), 9(3), 226-247. DOI:10.17275/per.22.63.9.3
Chin, K. Y., & Wang, C. S. (2021). Effects of augmented reality technology in a mobile touring system on university students’ learning performance and interest. Australasian Journal of Educational Technology, 37(1), 27-42. DOI:10.14742/ajet.5841
Doerner, R., Broll, W., Grimm, P., & Jung, B. (2022). Virtual and augmented reality (VR/AR) foundations and methods of extended realities (XR). Springer.
Driscoll, M.P. (2014). Psychology of learning for instruction. England: Pearson. Printed in the United States of America.
El Asmar, P. G., Chalhoub, J., Ayer, S. K., Abdallah, A. S. (2021). Contextualizing benefits and limitations reported for augmented reality in construction research. Journal of Information Technology in Construction, 26, 720-738, DOI: 10.36680/j.itcon.2021.039
Eldokhny, A. A., & Drwish, A. M. (2021). Effectiveness of Augmented Reality in Online Distance Learning at the Time of the COVID-19 Pandemic. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(9), 198–218. DOI:10.3991/ijet.v16i09.17895
Elfeky, A. I. M & Elbyaly, M. Y. H. (2018). Developing skills of fashion design by augmented reality technology in higher education. Interactive Learning Environments, 1-16, DOI: 10.1080/10494820.2018.1558259
Fadl, N. A. W., Youssef, W. A. A. M. (2020). Science learning in augmented reality context: an exploration of learners’ cognitive load and attitudes. International Journal of Instructional Technology and Educational Studies, 1(2), 41-45. DOI: 10.21608/ihites.2020.29303.1019
Fidan, M., Tuncel, M. (2019). Integrating augmented reality into problem-based learning: The effects on learning achievement and attitude in physics education. Computers & Education, 142, 1-19. DOI:10.1016/j.compedu.2019.103635
Fuchsova, M., & Korenova, L. (2019). Visualization in basic science and engineering education of future primary school teachers in human biology education using augmented reality. European Journal of Contemporary Education, 8(1), 92-102. DOI: 10.13187/ejced.2019.1.92
Gnidovec, T., Zemlja, M., Dolenec, A., Torkar, G. (2020). Using augmented reality and the structure–behavior–function model to teach lower secondary school students about the human circulatory system. Journal of Science Education and Technology. Springer Nature B.V. 2020. DOI:10.1007/s10956-020-09850-8
Gudoniene, D., Rutkauskiene, D. (2019). Virtual and augmented reality in education. Baltic J. Modern Computing, 7 (2), 293-300. DOI:10.22364/bjmc.2019.7.2.07
Kaliraj, P., & Devi, T. (2022). Innovating with augmented reality. Applications in education and industry. CRC Press. Taylor & Francis Group, LLC. DOI: 10.1201/9781003175896
Kamlsli, H., Oznacar, B. (2020). The effect of augmented reality based mobile software on students’ academic achievement. Intelligent Decision Technologies, 14(1), 3-8. DOI: 10.3233/IDT-190073
Kan, A. U., & Ozmen, E. (2021). The effect of using augmented reality-based teaching material on students' academic success and opinions. African Educational Research Journal, 9(1), 273-289. DOI: 10.30918/AERJ.91.21.035
Kidd, S. H., Crompton, H. (2016). Augmented Learning with Augmented Reality. In: Churchill, D., Lu, J., Chiu, T. K. F., & Fox, B. . Mobile Learning Design, Lecture Notes in Educational Technology, 97-108. DOI:10.1007/978-981-10-0027-0_6
Kim, K., Kim, H., and Kim, H. (2017). Image-based construction hazard avoidance system using augmented reality in wearable device. Automation in Construction. Elsevier, 3, 390–403. DOI: 10.1016/j.autcon.2017.06.014.
Kucuk, S., Kapakin, S., & Goktas, Y. (2016). Learning Anatomy via Mobile Augmented Reality: Effects on Achievement and Cognitive Load. Anatomical Sciences Education, 9, 411–421. DOI: 10.1002/ase.1603
McDonald, M., Kazemi, E., & Kavanagh, S.S. (2013). Core practices and pedagogies of teacher education: A call for a common language and collective activity. Journal of Teacher Education, 64(5), 378-386. DOI: 10.1177/0022487113493807
Nadeem, M., Chandra, A., Livirya, A., & Beryozkina, S. (2020). AR-Labor: design and assessment of an augmented reality application for lab orientation. Education sciences. 10(316), 1-30. DOI:10.3390/educsci10110316
Ozerbas, D. S. (2019). The Effect of Marker-Based Augmented Reality (MBAR) Applications on Academic Achievement and Permanence. Universal Journal of Educational Research, 7(9), 1926-1932. DOI: 10.13189/ujer.2019.070911
Paas, F. G. (1992). Training strategies for attaining transfer of problem-solving skill in statistics: A cognitive load approach. Journal of Educational Psychology. 84(4): 429–434. DOI: 10.1037/0022-0663.84.4.429
Paas, F. G. W. C., Van Merrienboer, J. J. G. (1993). The efficiency of instructional conditions an approach to combine mental effort and performance measures. Human factors, 35(4), 737-743. DOI:10.1177/001872089303500412
Qiao, Y. Q., Shen, J., Liang, X., Ding, S., Chen, F. Y., Shao, L., Zheng, Q., Ran, Z.H. (2014). Using cognitive theory to facilitate medical education. BMC Medical Education. 14 (1), 79. 1-7. DOI:10.1186/1472-6920-14-79
Singh, G. (2019). Design of augmented reality learning system and analysis of its effectiveness on cognitive load and technical skills of engineering students. Thesis the doctor of philosophy. Department of Electronics and Communication Engineering. Chitkara University.
Sothan, S. (2019). The determinants of academic performance: evidence from a Cambodian University. Studies in Higher Education, 44(11), 2096-2111. DOI: 10.1080/03075079.2018.1496408
Sun, W., Pinkwart, N., & Li, T. (2021). Current state of learning analytics: a synthesis review based on the combination of activity theory and pedagogy. In: Azevedo, A., Azevedo, J. M., Uhomoibhi, J. O & Ossiannilsson, E. Advancing the Power of Learning Analytics and Big Data in Education. 1-28. DOI: 10.4018/978-1-7998-7103-3.ch001
Syawaludin, A., Gunarhadi, & Rintayati, P. (2019). Development of augmented reality-based interactive multimedia to improve critical thinking skills in science learning. International Journal of Instruction, 12(4), 331-344. DOI: 10.29333/iji.2019.12421a
Thees, M., Kapp, S., Strzys, M. P., Beil, F., Lukowicz, P., Kuhn, J. (2020). Effects of augmented reality on learning and cognitive load in university physics laboratory courses. Computers in Human Behavior. http://www.elsevier.com/locate/comphumbeh
Wasko, C. (2013). What teachers need to know about augmented reality enhanced learning environments. TechTrends, 57(4), 17-21. DOI:10.1007/s11528-013-0672-y
Wu, P. H., Hwang, G. J., Yang, M. L., Chen, C. H. (2017). Impacts of integrating the repertory grid into an augmented reality-based learning design on students’ learning achievements, cognitive load and degree of satisfaction. Interactive Learning Environments. 1-14. DOI: 10.1080/10494820.2017.1294608
Zhang, J., Yen, S. H., Liu, T. C., Sung, Y. T., Chang, K. E. (2020). Studies on learning effects of AR-assisted and ppt-based lectures. Asia-Pacific Edu Res: Springer. DOI:10.1007/s40299-020-00533-x | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |