تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
شناسایی مولفههای شایستگی احراز حرفه معلمی در آزمون صلاحیت حرفهای | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 401-421 اصل مقاله (493.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3457 | ||
نویسندگان | ||
حسن بشیرنژاد* 1؛ علیرضا بادله2 | ||
1استادیار زبان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران | ||
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 16 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 15 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای شایستگی احراز شغل معلمی در آزمون صلاحیتحرفهای و ارائهی مدل مناسب برای آن میباشد. روش پژوهش، کاربردی از نوع آمیخته (کمیوکیفی) و جامعهیآماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه فرهنگیان و متخصصان تعلیم و تربیت و در بخش کمی شامل 350 نفر از اساتید عضو هیأت علمی، مامور آموزشی و مدعو دانشگاه فرهنگیان مازندران و کلیهی دانشجومعلمان دختر و پسر استان مازندران به تعداد 23345 نفر در 6 مرکز آموزشی در دانشگاه فرهنگیان مازندران ورودی سال تحصیلی 98-97 است. در بخش کیفی از نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد که بر این اساس 12 نفر که شامل خبرگان این حوزه در زمینهی صلاحیتهای حرفهای معلمان بودند انتخاب شدند در بخشکمی، با استفاده از طرح نمونهگیری طبقهای نسبی و جدول کرجسی-مورگان تعداد 144 استاد و 330 دانشجومعلم به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای نیمهساختاریافته و پرسشنامهی محققساخته با 6 مؤلفهیاصلی راهبردهای آموزشی، مهارتهای مبتنی بر فناوری، مدیریت کلاس، توانمندیهای علمی، مسئولیتهای اجرایی و ویژگیهای فردی به ترتیب با 14، 12، 13، 15، 13 و 20 گویه بود که رواییمحتوایی با استفاده از درگیری طولانیمدت، پرسش و جستجوگری از همکاران و بازبینی به وسیلهی افراد مطلع تأیید شد. با توجه به نتایج بدستآمده 6 مؤلفهی راهبردهای آموزشی، توانمندیهای علمی، مهارتهای مبتنی بر فناوری، ویژگیهای فردی، مدیریت کلاس و مسئولیتهای اجرایی به عنوان مولفههای شایستگی احراز شغل معلمی در آزمون صلاحیت حرفهای شناخته شدند و وضعیت مؤلفههای مذکور از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان به ترتیب از رتبههای 1 تا 6 را به خود اختصاص دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای شایستگی؛ شغل معلمی؛ آزمون صلاحیت حرفه ای؛ دانشجومعلمان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the components of teacher competency in professional competency test | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Bashirnezhad1؛ Alireza Badeleh2 | ||
1Assistant Professor in Linguistics< Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify the components of teacher competency in the professional competency test to provide a suitable model. The research method is a mixed one (quantitative and qualitative) and the statistical population in the qualitative section includes professors, education specialists and in the quantitative section includes 350 faculty members, teaching staff and 23345 male and female student-teachers in 6 centers of Mazandaran Farhangian University. In the qualitative section, snowball sampling was used, based on which 12 experts in this field were selected as interviewees. In the quantitative section, using the relative class sampling plan and Krejcie-Morgan table, 144 professors and 330 student-teachers were selected as samples. Research tools include semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire with 6 main components. There were 20 items whose content validity was confirmed by long-term engagement, questioning and searching from colleagues, and review by informed individuals. According to the obtained results, 6 components of educational strategies, scientific abilities, technology-based skills, personal characteristics, classroom management and executive responsibilities were recognized as components of teacher competency in the professional competency test and the status of these components from the perspective of professors and student-teachers ranked from 1st to 6th, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency Components, Teaching Profession, Professional Competency, Farhangian University, Teacher Student | ||
مراجع | ||
احمدی، غلامعلی (1396). صلاحیتهای حرفه ای دبیران در هزاره سوم و نقش مراکز آموزش دبیران در ایجاد و توسعه آنها. دهمین همایش انجمن مقالات برنامه درسی ایران، تهران.
امین یزدی، سیدامیر؛ عالی، آمنه (1397). بررسی تأثیر سبکهای مدیریت کلاس بر رشد مهارتهای فراشناختی دانشآموزان. روانشناسی مطالعات تربیتی، 9(1)، 73-90.
حوریزاد، بهمن (1395). بررسی تأثیر درسپژوهی خلاقیتمحور بر توسعه توانمندیهای حرفهای معلمان و یادگیری رفتار خلاق معلمان و دانشآموزان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 1(1)، 75-92.
حیدریپور، رضا (1399). بررسی صلاحیتها و ویژگیهای شغلی و حرفهای معلمان مقطع ابتدایی منطقه 9 تهران. آموزش و یادگیری، 7(21)، 71-87.
خنیفر، حسین؛ بهمنیار باروق، بیتا؛ مسلمی، ناهید (1390). راهنمای تدوین استاندارد آموزش مهارت محور (نسخه دوم). تهران: سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور.
دانشپژوه، زهرا؛ فرزاد، ولی الله (1385). ارزشیابی سطح تواناییها و مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 18(5)، 135-170.
صافی، احمد (1398). سیمای معلم (تکریم شخصیت، صلاحیتها، مهارتها، خاطرات و تجارب دبیران). تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
فیض، مهدی (1394). تأملی بر مفهوم شایستگی. رشد آموزش متوسطه، 3، 11-15.
کریمی، فریبا (1397). مطالعه صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی. رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4)، 151-166.
میرحیدری، اشرف؛ محمدی وندیشی، زهره؛ ایزدیان، فاطمه (1395). کارورزی از دیروز تا امروز. سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، آلمان، برلین.
واحدی، حسین؛ کریمی، ناصر؛ رضایی، رسول؛ اسماعیلپور، ایوب (1397). مقایسه صلاحیتهای حرفهای معلمان در بین فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاهها. فناوری آموزش، 13(1)، 83-90.
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., &Wubbels, T. (2015). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2), 157-176. DOI: 10.1016/j.tate.2004.12.004.
Rodrigues-Silva, J., & Alsina, Á. (2024). Enhancing Teachers’ Professional Identity in a Reflective Learning MOOC. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 19(1), 23-38. DOI: 10.3991/ijet.v19i01.38897
Stronge, J. H. (2012). Qualities of effective teachers. Alexandria, VA: Association for supervision and curriculum development.
Yenice, N. (2018). Search of science teachers’ teacher efficacy and self-efficacy levels relating to science teaching for some variables. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1062–1067. DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.191. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |