تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,480 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,779 |
طراحی و اعتبار یابی مدل مطلوب تربیت فرهنگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 539-564 اصل مقاله (965.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3461 | ||
نویسندگان | ||
شکوفه خدابخشی1؛ یحیی صفری* 2؛ فائزه ناطقی3 | ||
1دانشجوی دوره دکتری رشته علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استاد برنامه ریزی درسی گروه پیراپزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 07 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 10 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
تربیت فرهنگی را قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها، تعریف کردهاند. با توجه به اینکه تعلیموتربیت رسالت گسترش و تحکیم ارزشهای فرهنگی را بر عهده دارد، نیازمند الگوی مناسب برای این مهم است. مطالعه حاضر با هدف «طراحی و اعتباریابی مدل مطلوب تربیت فرهنگی برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان» انجام شد. مطالعه به روش داده بنیاد از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش از اساتید خبره و باسابقه و اعضای هیئتعلمی دانشگاه و مدیران حوزه فرهنگی به روش نمونهگیری گلوله برفی و با 20 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار بود. از یافتههای حاصل از مصاحبهها در مرحله کدگذاری باز تعداد 353 کد و در مرحله کدگذاری محوری تعداد 36 کد احصاء گردید. نتایج نشان داد که مدل تربیت فرهنگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، تلفیقی از عناصر مؤلفههای تربیت فرهنگی، راهبردهای تدوین مدل فرهنگی، ویژگیهای مدل تربیت فرهنگی، بسترهای مناسب اجرای الگو، مداخلات تربیت فرهنگی و پیامدهای مدل ایدهآل است که هرکدام از این عناصر دارای ویژگیهایی هستند که در پژوهش حاضر به آنها اشاره شده است. با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود مدل جامع تربیت فرهنگی برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اجرا گردد. زیرا نتایج اجرای مدل باعث توسعه و پایبندی به ارزشهای فرهنگی، برخورد با چالشها و آسیبهای اجتماعی، تربیت صحیح در راستای شکوفایی استعدادهای جامعه، احترام به خردهفرهنگهای ملی، تقویت روحیه وطنپرستی و احساس تعلق ملی، تقویت حس مسئولیتپذیری، مقابله با فرهنگهای مهاجم بیگانه و انتقال میراث فرهنگی به نسل آینده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت فرهنگی؛ دانشجو معلم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ مدل تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and validation of the desired model cultural education for student teachers of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Shokofeh Khodabakhshi1؛ Yahya Safari2؛ Faezeh Nateghi3 | ||
1PhD student in Educational Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran | ||
2Professor of General Paramedical Department, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cultural education has been defined as the ability to learn new patterns in cultural interactions and provide correct behavioral responses to these patterns. Considering this fact that education has the mission of expanding and consolidating cultural values, it needs a suitable model for this important task. The present study was conducted with the aim of "designing a cultural education model for student teachers of Farhangian University". The study was carried out using the Foundation's sequential exploratory data. The participants in this research were expert and experienced professors, university faculty members, and managers of the cultural field using the snowball sampling method, and theoretical saturation was reached with 20 people. The data collection tool was a semi-structured interview. From the findings of the interviews, 353 codes were counted in the open coding stage and 36 codes were counted in the axial coding stage. The results showed that the cultural education model of the teachers of Farhangian University is a combination of the elements of the cultural education components, the strategies of developing the cultural model, the characteristics of the cultural education model, the suitable platforms for the implementation of the model, cultural education interventions and the consequences of the ideal model, each of which, among these elements, have characteristics that have been mentioned in the present research. According to the findings, it is suggested that implementing a comprehensive model of cultural education for student teachers of Farhangian University is essential. Because the results of the implementation of the model lead to the development and adherence to cultural values-dealing with social challenges and harms - correcting education in line with the flourishing of society's talents - respecting for national subcultures - strengthening the spirit of patriotism and the sense of national belonging - strengthening the sense of responsibility adaptability, confronting foreign invading cultures and transferring cultural heritage to the next generation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural Education, Student Teacher, Farhangian University, Educational Model | ||
مراجع | ||
برهمن، مریم (1397). تبیین و نقد اهداف تربیت فرهنگی بوردیو بر اساس دیدگاههای امام خمینی(ره). پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 83، 77-104.
خروشی، پوران؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ موسیپور، نعمتاله (1396). مدل مفهومی شایستگیهای موردانتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس دیدگاه صاحبنظران. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7(18)، 169-199.
خنکدار طارسی، معصومه؛ سلحشور، احمد (1392). عوامل تربیت فرهنگی از دیدگاه امام خمینی (ره)، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 21 (20)، 115-133.
رجبی، محمدمهدی؛ مرادی، پریسا (1396). تأثیر و نقش معلمان ابتدایی در تربیت فرهنگی دانشآموزان. دومین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
سلسبیلی، نادر (1382). مجموعه مطالعات در مسائل و مباحث اساسی حوزه برنامهریزی درسی و روشهای تدریس، گزارش پژوهش، پژوهشکده تعلیموتربیت، ص51.
شمشیری، بابک (1396). نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیتمعلم. پژوهش در تربیتمعلم، 1(2)، 129-124.
فتحآبادی، جلیل (1393). نگرش اعضای هیئتعلمی دانشگاههای تهران به فعالیتهای فرهنگی استادان بر اساس ماده اول آیین ارتقاء. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 7(2)، 97-116.
فرمهینی فراهانی، محسن (1393). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: شباهنگ.
کاملی، علیرضا؛ یزدانی، حمیدرضا؛ نجات، سهیل؛ نیکخواه کیارمش، روح الله (1397). طراحی مدل مفهومی مطلوب برای افزایش سازگاری شغلی و هوشی فرهنگی کارکنان. پژوهشهای مدیریت در ایران، 22(1)، 219-240.
کاوسی، اسماعیل (1397). ارزیابی جایگاه مؤلفههای حقوق فرهنگی در نظام توسعه فرهنگی کشور. فصلنامه حقوق اداری، 6(16)، 157-180.
کرد، حبیبالله؛ کرد، مختار؛ جلیلی، منصوره (1397). تحلیل و واکاوی مبانی فطری تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی. جامعهشناسی آموزشوپرورش، 9، 67-78.
محمدی، روحالله؛ فقهیزاده عبدالهادی (1395). مبانی انسانشناختی روش تربیتی قرآن و حدیث در بعد اجتماعی. آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، 2، 1-18.
نجفی، حسن؛ سبحانینژاد، مهدی؛ فقیهی، علی نقی (1395). واکاوی کیفی راهکارهای تربیت فرهنگی زمینهساز ظهور در برنامههای درسی دانشگاهی از دید متخصصان، پژوهشهای مهدوی، 5(17)، 91-110.
نصیری، سعید؛ شریفی، خلیل؛ بیگدلی، صدیقه؛ غفاری، ذکریا (1395). تربیت فرهنگی دانشآموزان بهعنوان رویکردی نوین در نظام آموزشوپرورش ایران، سومین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعهشناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران.
وزارت آموزشوپرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش.
یوسفزاده، محمدرضا؛ افضلی، افشین؛ رضوانیان، مریم (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تربیت فرهنگی از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 32، ۳۴۱ – ۳۶۲.
Earley, P. C., & Ang, S. (2011). Cultural Intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford, CA, Stanford Business Books.
Lugo, M. (2014). An Examination of cultural and Emotional Intelligences in the Development of Global Transformational leadership skills. Dissertation foe the degree of doctor of philosophy.
Strohmeier, D., Gradinger, P., & Wagner, P. (2017). Intercultural competence development among university students from a self-regulated learning perspective: Theoretical model and measurement. Zeitschrift für Psychologie, 225(1), 85-94. Doi: 10.1027/2151-2604/a000282
Varnum, M. E., & Grossmann, I. (2017). Cultural change: The how and the why. Perspectives on Psychological Science, 12(6), 956-972. DOI: 10.1177/1745691617699971
Haas, B. W. (2019). Enhancing the Intercultural Competence of College Students: A Consideration of Applied Teaching Techniques. International Journal of Multicultural Education, 21(2), 81-96. DOD:10.18251/ijme.v21i2.1696 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36 |