تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
ارزیابی شایستگی های دیجیتال معلمان ابتدایی شهر یاسوج | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 565-584 اصل مقاله (572.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.0621.3462 | ||
نویسندگان | ||
مریم شفیعی سروستانی1؛ سیدجعفر هاشمی اصل* 2؛ ندا عبداللهی3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از راههای دستیابی به پایداری، استفاده مناسب از فناوری دیجیتال است. در این راستا معلمان باید از شایستگی-های دیجیتال برخوردار باشند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی شایستگی دیجیتال معلمان شهر یاسوج میباشد. این پژوهش جزو طرحهای کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی شهر یاسوج است که تعداد آنها 512 نفر میباشد و با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 219 نفر انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شایستگی دیجیتال معلمان Pozo-Sanchez و همکاران (2020) استفاده شد. برای بررسی روایی و پایایی مقیاس از روش تحلیل گویه و برای سنجش پایایی از ضریب آلفایکرونباخ استفاده گردید که نتایج نشاندهنده تایید روایی و پایایی است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تکنمونهای و از نرم افزار spss25 استفاده گردید. یافتهها نشان داد که میانگین شایستگی دیجیتال معلمان شهر یاسوج، در سه بعد اطلاعات و سواد اطلاعاتی، ارتباطات و همکاری، ایجاد محتویات دیجیتالی از میانگین بالاتر و در دو بعد امنیت و حل مساله پایینتر میباشد. همچنین نتایج نشان داد که تنها رابطه بین متغیر سن با متغیر شایستگی دیجیتال معلمان ابتدایی شهر یاسوج معنادار بوده و بقیه روابط معنادار نیست. سطح نسبتا مناسب شایستگی دیجیتال معلمان در این پژوهش، حاکی از این است که سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی، باید به ارتقا شایستگیهای دیجیتال معلمان نگاه ویژهای داشته باشند، چرا که شایستگیهای دیجیتال معلمان، بر بسیاری از حوزههای آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری اثرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی دیجیتال؛ معلمان ابتدایی؛ یاسوج؛ توسعه پایدار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Digital Competencies of Primary School Teachers in Yasouj City | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam shafiei sarvestani1؛ seyed jafar hashemi asl2؛ neda abdolahi3 | ||
1Associate Professor, Educational Management and Planning Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Ph.D. of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Ph.D. Student of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to assess the digital competence of teachers in Yasuj. This research is one of the applied and descriptive survey designs. The statistical population is all primary school teachers in Yasuj, whose number is 512 people, and using a multi-stage cluster random sampling and according to Krejcie and Morgan table, the sample size was 219 people. The digital competency scale of teachers Pozo-Sanchez et al. (2020) was used to collect data. To evaluate the validity and reliability of the scale, item analysis method was used and to measure the reliability, Cronbach's alpha coefficient was used, which shows the validity and reliability. In order to analyze the data, one-sample t-test and SPSS25 software were used. Findings showed that the average digital competence of teachers in Yasuj is higher than the average in three dimensions of information and information literacy, communication and cooperation, creation of digital content and lower in two dimensions of security and problem solving. The results also showed that only the relationship between the age variable and the digital competency variable of primary school teachers in Yasuj was significant and the rest of the relationships were not significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digital competence, elementary teachers, yasouj, sustainable development | ||
مراجع | ||
اسفندیاری، رجب. (1398) سواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی در محیطهای آموزشی ایران: ضرورت حرفهایسازی معلمان در دنیای دیجیتال. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی (پژوهش زبانهای خارجی)، 9(3)، 691-720.
Barragán-Sánchez, R., Corujo-Vélez. M. C., Palacios-Rodríguez, A., Román-Graván, P. (2020). Teaching digital competence and eco-responsible use of technologies: Development and validation of a scale. Sustainability. 2020; 12(18), 7721. DOI:10.3390/su12187721
Bernate, J., & Vargas, J. (2020). Challenges and trends of the 21st century in higher education. Revista de Ciencias Sociales, 26, 141-154. DOI: 10.18634/sophiaj.17v.1i.1015
Cabezas-González, M., Casillas-Martín, S., & García-Peñalvo, F. J. (2021). The digital competence of Pre-service Educators: the influence of personal variables. Sustainability, 13(4), 2318. DOI: 10.3390/su13042318
Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). Why rethinking teaching competence for the digital world? Revista de Educación a Distancia, 56. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6
Díaz, V. M., Urbano, E. R., & Berea, G. A. M. (2013). Advantages and disadvantages of online training. Ridu, 7(1), 33-43.
Europe Union. (2018). Recomendación C 189 Relativa a las Competencias Clave Para el Aprendizaje Permanente. Diario oficial de la Unión Europea, 4.
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. European Commission.
Gewin, V. (2020). Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295-296. DOI: 10.1038/d41586-020-00896-7
Jannah, M., Prasojo, L. D., & Mohammad A. J. (2020). Elementary School Teachers’ Perceptions of Digital Technology Based Learning in the 21st Century: Promoting Digital Technology as the Proponent Learning Tools. Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru, 1, 1-10. DOI:10.24235/al.ibtida.snj.v7i1.6088
Miguel-Revilla, D., Martínez-Ferreira, J. M., & Sánchez-Agustí, M. (2020). Assessing the digital competence of educators in social studies: An analysis in initial teacher training using the TPACK-21 model. Australasian Journal of Educational Technology, 36(2), 1-12. DOI: 10.14742/ajet.5281
Napal, M., Mendióroz-Lacambra, A. M., & Penalva, A. (2020). Sustainability teaching tools in the digital age. Sustainability, 12(8), 3366. DOI:10.3390/su12083366
Ordóñez EVázquez-Cano, E., Arias-Sánchez, S., & López-Meneses, E. (2021). Competences in the use of Information Technologies and Communication in university students. Píxel-Bit, 60, 153-167.
Palmer, E. (2015). Introduction: The sustainable development goals forum. Journal of Global Ethics, 11:1, 3-9, DOI: 10.1080/17449626.2015.1021091
Portillo, J., Garay, U., Tejada, E., & Bilbao, N. (2020). Self-perception of the digital competence of educators during the COVID-19 pandemic: A cross-analysis of different educational stages. Sustainability, 12(23), 1-13. DOI:10.3390/su122310128
Pozo-Sanchez, S., Lopez-Belmonte, J., Rodríguez-García, A. M., & López-Núñez, J. A. (2020). Teachers’ digital competence in using and analytically managing information in flipped learning. Culture and Education, 32(2), 213-241. DOI: 10.1080/11356405.2020.1741876
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site).
Romero-García, C., Buzón-García, O., de Paz-Lugo, P. (2020). Improving Future Teachers’ Digital Competence Using Active Methodologies. Sustainability.12(18), 77-98. DOI:10.3390/su12187798
Safonova, V., Lutovina, E., & Korneva, I. (2020). Formation of digital competencies of future life safety teachers. In SHS Web of Conferences (Vol. 87). EDP Sciences. DOI: DOI:10.1051/shsconf/20208700080
Tourón, J., Martín, D., Navarro A., E., Pradas, S., Íñigo, V. (2018). Construct validation of an instrument to measure teachers' teaching digital competence (CDD). Spanish Journal of Pedagogy, 76 (269), 25-54. DOI:10.22550/REP76-1-2018-02
Zabolotska, O., Zhyliak, N., Hevchuk, N., Petrenko, N., & Alieko, O. (2021). Digital competencies of teachers in the transformation of the educational environment. Journal of Optimization in Industrial Engineering, 25-32 DOI: 10.22094/JOIE.2020.677813. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |