تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,283 |
ارائه الگوی برنامه درسی برای پرورش هویت خودشرح حال نگاری دانش آموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1402، صفحه 585-606 اصل مقاله (767.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.0621.3463 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا یوسف زاده چوسری* 1؛ صدیقه کاظم پور2 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش ارائه الگوی برنامه درسی برای پرورش هویت خود شرححال نگاری دانش آموزان دوره متوسطه اول بود.روش تحقیق کیفی اکتشافی بود.میدان پژوهش دانشگاه بریتیش کلمبیا ودانشگاه بوعلی سینا بود.با استفاده از روش نمونه گیری ملاک محور و برخورداری از دانش موضوعی و تجربه عملی، مشارکت کنندگان15 از نفر متخصصان رشته های مختلف ( پنج نفر از دانشگاه بریتیش کلمبیا و ده نفر از دانشگاه بوعلی سینا همدان) بودند.ابزارجمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادها ازکدگذاری (انتخابی، محوری و باز) وتحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها پنج مضمون سازمان دهنده شامل تجربه زیسته، خود تعریفی، تخیل، خودتنظیمی، معماری خود و25 مضمون پایه استخراج شد.برای تعیین اعتبار داده های کیفی از شاخص های چهارگانه لینکلن و گیوبا و برای تعیین اعتبار مدل ازCVR استفاده شد و میزان آن8/75/0 محاسبه گردید.نتایج نشان داد مبانی فلسفی برنامه درسی خودشرح حال نویسی پدیدارشناسی،عمل گرایی و وجود گرایی بود. نظریه های برنامه درسی خود شرح حال نظریه های انسان گرایانه و دیدگاه های فردی بودند. نتایج نشان داد در تدوین اهداف برنامه درسی باید براهدافی چون خود اگاهی ،خودمعماری،خود تنطیمی و خود برون ریزی تأکید شود.در انتخاب محتوی برنامه درسی باید برمسائل زندگی واقعی وتجربیات دست اول توجه شود..برای آموزش محتوی،از روش های آموزش مبتنی بر خانواده فردی تدریس به ویژه روش خود آگاهی استفاده شود.درارزشیابی برنامه درسی ازروش های خود ارزیابی،خود گزارش دهی و مهم تر از هم تحلیل همه جانبه خود نوشته های فراگیران استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ خود شرح حال نگاری؛ برنامه درسی؛ پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a curriculum model to foster students' autobiographical identity | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadreza yousefzadeh1؛ sedigheh kazempour2 | ||
1Full Professor, Department of Education, Faculty of Humanities, Bu-Ali sina University, Hamedan, Iran | ||
2Developing a Curriculum Model to Foster Students' Autobiographical Identity | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to develop a curriculum model to foster students autobiographical identity.A explorative qualitative research method was used .The research field included British Columbia and Bu-Ali Sina University.Using criterion-based sampling method,participants were15 specialists of mentioned university.The data collection tool was semi-structured interview.For data analysis were used coding and theme analysis.Based on the results of data analysis,five organizing themes including lived experience,self-definition,imagination,self-regulation, self-architecture and 25 basic themes extracted. The four Lincoln and Guba indices were used to validate the qualitative data and the CVR was used to determine the validity of the model and its value was calculated to be 0.75. The results showed that the philosophical foundations of the autobiographical curriculum were phenomenological, pragmatic and existential. Autobiographical Curriculum support theories were humanistic theories and individual perspectives. The results also showed that in formulating the goals of the autobiographical curriculum, goals such as self-awareness, self-architecture, self-regulation and self-extraction should be emphasized. The autobiographical curriculum content should be based on students first hand experiences and real life problems. The teaching method should be Based on individual family-based and self-awareness teaching methods and finally for evaluation should be used, self-evaluation,self reporting and comprehensive analysis of student self-writings | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: identity, autobiography, curriculum, education | ||
مراجع | ||
اسکندری، حسین (1391). بررسی رابطه بین میزان فعالیتهای پرورشی مدارس با ابعاد هویتی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(25)، 113-136.
حبیبی، حلیمه؛ جعفری هرندی، رضا؛ بهرامی، سوسن (1399). اثربخشی کارورزی مبتنی بر خودشرححالنویسی بر صلاحیت حرفهای معلمان مورد مطالعه: دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان البرز. نشریه توسعه آموزش جندی شاپور، 11(99)، 66-77.
رفیعی، سید علیمحمد (1387). گستره تخیل در آفرینش دینی برای کودک و نوجوان. نشریه کتاب ماه کودک و نوجوان، (9)133، 28-37.
عبدیپور، حسن (1364). سیری در شرح حال نگاری اسلامی. فصلنامه یاد، 1(1)، 45-73.
فولادی، احمد؛ کشتیآرای، نرگس؛ فتحی، محمدرضا (1394). هویت انوبیوگرافیک برنامه درسی به عنوان نوعی فعالیت یاددهی-یادگیری مبتنی بر مفهوم کورره. دومین همایش علمی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
کاوسی، طهماسب؛ عباسی، عفت؛ عطاران، محمد؛ حسینیخواه، علی (1399). همرسانی اتوبیوگرافی معلمان در شبکههای اجتماعی مجازی. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی،10(20)، 85-107.
میرشکاری، زینب؛ کشتیآرای، نرگس (1396). نقش هویت اتوبیوگرافی در برنامه درسی. سومین کنفرانس بینالمللی رویکردهای نوین در علوم انسانی.
یوسفزاده، محمدرضا؛ کاظمپور، صدیقه (1396) برنامه درسی خودشرححالنویسی در سند برنامه درسی ملی (یک مطالعه ترکیبی). پژوهشهای برنامه درسی،7(1)، 118143.
Abbate, C. S., Boca, S., & Gendolla, G. H. (2018). Self-awareness, perspective-taking and egocentrism. Self and Identity,15(4), 371-380. DOI:10.1080/15298868.2015.1134638
Addis, M., Holbrook, M. B. (2001). On the conceptual link between mass customization and experiential consumption: An explosion of subjectivity. Journal of Consumer Behavior,7 (1), 50-66. DOI:10.1002/cb.53
Adler, J. M., Lodi-Smith, J., Phillipe, F. L., & Houle ,I. (2016). The incremental validity of narrative identity in predicting well-being: A review of the field and recommendations for the future. Personality and Social Psychology Review, 20(3), 142–172.
Albarello, F., Crocetti, E., & Rubini, M. (2018). Prejudice and inclusiveness in adolescence: The role of multiple categorization and social dominance orientation. Child Development center: version of online.
Balfanz, R., Herzog, L., & MacIver, D. J. (2007). Preventing student disengagement and keeping students on the graduation path in urban middle-grades schools: Early identification and effective interventions. Educational Psychologist, 2 (4), 223- 235. DOI: 10.1080/00461520701621079
Bali, M. (2018). Critical evaluation of the use of interpretative phenomenological analysis (IPA) in health psychology. Psychology & Health, 21(1),35-32. DO: 10.1080/14768320500230185
Bamberg, M.(2010). Who am I? Narration and its contribution to self and identity, Journal of Theory & Psychology, 21(1), 1-22. DOI: 10.1177/0959354309355852
Barnwel, A. (2019). Research Methodologies for Auto/biography Studies. New York: Routledge
Beierling, S. (2014). Course” Work: Pinar's Carrere as an Initiation into Curriculum Studies, Canadian Journal for New Scholars in Education, 5(2),1-9.
Blakemore, T.,& Agllias, K.(2019). Student reflections on vulnerability and self-awareness in a social work skills Course. Australian Social Work, 72(1), 21-33. DOI:10.1080/0312407X.2018.1516793
Blatt, S. J., & Blass, R. B. (1996). Relatedness and self-definition: A dialectic model of personality development. In G. G. Noam & K. W. Fischer (Eds.), Development and vulnerabilities in close relationships, Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Blatt, S. J., & Shichman, S. (1983). Two primary configurations of psychopathology. psychoanalysis and Contemporary Thought, 6(2), 187–254. DOI:10.1176/appi.ajp.2007.05111853
Burgess, M. A. (2009). Shaping Identity and Healing the Self: Sharon Hamilton's My Name's Not Susie and the Female Autobiographical Tradition. A Thesis submitted to The Graduate School at the University of Missouri - St. Louis in partial fulfillment of the requirements for the degree Master of Arts in English with an emphasis in Composition.
Caslin, M. (2012). Correlation of opportunity, activity, and identity in student motivation: elaborations on Vygotskian themes. In D. M. McInerney & S. Van Etten (Eds.), Research on sociocultural influences on motivation and learning. Big theories revisited ,l(4),249–274.
Creswell, J. W., Plano Clark, V. L. (2014). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA, Sage.
Crooks, K. S. (2012). Hidden Student Voice: A Curriculum of A Middle School Science Class Heard Through currere. A Dissertation of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy.
Doll, W. E. (2012). Complexity and the Culture of Curriculum. Compexity Theory and The Philosophy of Education, 9(1), 10-29. DOI: 10.1111/j.1469-5812.2007.00404.x
Fivush, R. (2011). The development of autobiographical memory. Annual Review of psychology, 62(1),559-582. DOI: 10.1146/annurev.psych.121208.131702
Genova-L. & Latham, M.A. (2010). The Relationship between Temperament and Emotion Understanding in Preschoolers: An Examination of the Influence of Emotionality, Self-Regulation, and Attention. Thesis of Master of Arts, University of Maryland.
Graziano, P. A., Calkins, S. D. & Keane, S. P. (2010). Toddler self-regulation skills predict risk for pediatric obesity. International Journal of Obesity, 34(4),633-641. DOI: 10.1038/ijo.2009.288
Grumet, M. R. (2014). The question of teacher education. Learning Landscapes, 8(1), 21–6.
Jones, S. R., Mceven, M. (2010).A conceptual model of multiple dimensions of identity. Journal of college student development,(41(4),405-414. DOI: 10.1177/0022487109348344
Kaplan, A., & Flum, H. (2006). Identity formation in educational settings: A critical focus for education in the 21st century, Contemporary Educational Psychology, 37(1), 171–175. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2012.01.005
Kaplan, A., Sinai, M., & Flum, H. (2014). Design-based interventions for promoting students’ identity exploration within the school curriculum, Motivational Interventions. Emerald Group Publishing
Kaulfuss, A. (2006). Autobiographical pedagogy: A personalized approach to instruction in the English classroom. Master’s Thesis, North Carolina State University, United States – Raleigh.
Khaled, P. (2020). Curriculum, Currere, Autobiography: Do You See What I See? Ontario Institute for Studies in Education ,University of Toronto.
Klein, S. B., & Gangi, C. E. (2010). The multiplicity of self: Neuropsychological evidence and its implications for the self as a construct in psychological research. The Year in Cognitive Neuroscience , Annals of the New York Academy of Sciences
Łazarska, K. (2020). I remember when at school. On the importance of autobiographicalelements not only for their authors – the students of Polish studies. Folia Litter aria ,56(1), 30-84.
Leary, M. R., Tangney, J. P. (2012). Handbook of Self and Identity. New York: A Division of Guilford Publications.
Lengelle, R., & Meijers, F. (2014). Narrative identity: Writing the self in career learning. British Journal of Guidance and Counseling, 42(1), 52–72. DOI: 10.1080/03069885.2013.816837
McAdams, D. P. (2017). Life-Story Approach to Identity. Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer, Cham.
McLean, K. C., & Syed, M. (2016). Personal, master, and alternative narratives: An integrative framework for understanding identity development in context. Human Development, 58(6),318–349. DOI: 10.1159/000445817
Miller, J. (2004). Autobiography as a queer curriculum practice. In Sounds of silence breaking. New York: Peter Lang center.
Moon, S. (2011). Autobiographical Interrogations of Multicultural Education: Complicating Conversations in Curriculum Studies. Requirements for the Degree of Doctor of Education in Teachers College, Columbia University.
Murphy, M. (2009). Stories in Relationship: Experience, Identity, and Curriculum Making in an Elementary Classroom. Learning Landscapes, 2(2), 109-121. DOI: 10.36510/learnland.v2i2.298
Ng-Fook, N. (2012). Navigating mother son plots as a migrant act: autobiography, currere, and gender. In S. Springgay, & D. Freedman (Eds). Mothering a bodied curriculum: Emplacement, Desire, Affect. Toronto: University of Toronto Press.
OECD. (2019). Supporting teacher professionalism. Insights from TALIS. Retrieved from http://www.oecd.org/publications/supporting-teacher-professionalism
Ortoleva, G., Bétran, Court, M., & Billett, S. (2016).Writing for professional development. Leiden, Pays-Bas, Brill.
Pinar, W. F. (2004). What is curriculum theory? Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Schultz, K., & Ravitch, S. M. (2013). Narratives of learning to teach: Taking on professional identities. Journal of Teacher Education, 64(1), 35–46. DOI: 10.1177/0022487112458801
VănCanh, L. (2018). My professional journey: An autobiographical narrative. Journal of Foreign Studies, 34(5), 1-11. DOI:10.25073/2525-2445/vnufs.4294
Walker, A. (2017). Critical Autobiography as Research. The Qualitative Report, 22(7(,1896-1908. DOI: DOI:10.46743/2160-3715/2017.2804
Wang, Q. & Conway, M. A. (2004). The stories we keep: Autobiographical memory in American and Chinese middle-aged adults. Journal of Personality, 72(3), 911-938. DOI:10.1111/j.0022-3506.2004.00285.x. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |