تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی تأثیر داستانها و اشعار کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی در ارتقای تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در آموزش مجازی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.15107.811 | ||
نویسندگان | ||
حمید قاسم زادگان جهرمی* 1؛ مجتبی بابائیان1؛ عباس فتوحی بافقی2؛ سیدحسن طباطبایی3 | ||
1گروه آموزش هنر، دانشکده مرکز آموزش عالی شهید شرافت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش هنر، دانشکده مرکز آموزش عالی شهدای مکه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه تربیت بدنی، دانشکده مرکز آموزش عالی نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و هدف: در سالهای اخیر ارتقای مهارتهای آموزشی و تفکر خلاقانه و نقادانه در میان معلمان، یکی از اصلیترین دغدغههای نظام آموزشی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر داستانها و اشعار موجود در کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی در ارتقای تفکر انتقادی دانشجو معلمان پردیس دخترانه در آموزش مجازی میباشد. روش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری 75 دانشجوی دختر رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در نیمسال تحصیلی 1400 الی 1401 پردیس نسیبه تهران است که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور بررسی فرضیات تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار SmartPLS3 استفاده گردید. یافتهها: نشان داد که داستانها و اشعار موجود در کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی منجر به تقویت پیشبینی منطقی، توانایی خود انتقادی، تفسیر انتقادی، تضاد و همبستگی، طراحی و حل مساله، ساماندهی مجدد و بررسی اعتبار گزارهها میشود. نتیجهگیری: مهارتهایی نظیر پیشبینی منطقی میتواند نقش بسزایی در ارتقای تفکر انتقادی در میان معلمان باشد. همچنین، توانایی خود انتقادی از دیگر پیامدهای مطالعه محتوای کتاب فارسی چهارم است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ تفکر انتقادی؛ داستانها و اشعار؛ دانشجو معلم؛ کتاب فارسی | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of stories and poems of Persian books in the fourth grade of elementary school in improving the critical thinking of Farhangian University students in virtual education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Ghasemzadegan Jahromi1؛ Mojtaba Babaian1؛ Abbas Fotoohi Bafghi2؛ Seyyed Hasan Tabatabai3 | ||
1Department of Art Education, Faculty of Shahid Sherafat Higher Education Center, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Art Education, Faculty of Higher Education Center of Mecca Martyrs, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Department of Physical Education, Faculty of Higher Education Center Nasibeh, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
the aim of the current research is to investigate the effect of the stories and poems in the fourth-grade Persian book in improving the critical thinking of students-teachers of the girls' campus in virtual education. This research is a survey type, it is classified as applied research. To collect the required data, library and field studies were used. The statistical population includes 75 female students of elementary education at Farhangian University in the academic semester of 1400 to 1401 of Nasibeh Higher Education Center in Tehran, who were selected using random sampling. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaires. Also, in order to check the hypotheses of the research, SEM was used with SmartPLS3 software. Findings: The findings showed that the stories and poems in the Persian book of the fourth-grade lead to the strengthening of logical prediction, self-criticism, critical interpretation, conflict and solidarity, design and problem solving, reorganizing and checking the validity of propositions. Skills such as logical prediction can play a significant role in promoting critical thinking among teachers. Also, the ability of self-criticism is one of the other consequences of studying the content of the fourth Persian book. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual Education, Critical Thinking, Stories and Poems, Student Teacher, Persian Book | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 |