| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,597,177 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,693,945 |
ارزیابی توصیفی آثار تربیتِ اخلاقی قرآن بنیان | ||
| دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
| دوره 3، شماره 6، اسفند 1399، صفحه 93-118 اصل مقاله (2.68 M) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2021.3496 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن قمرزاده1؛ محمد صافی2؛ سیده طاهره حسینی3 | ||
| 1دکترای علوم قرآن و حدیث، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه. | ||
| 2طلبه سطح چهار تفسیر و علوم قرآن، مدرسه علمیه امام کاظم | ||
| 3طلبه سطح چهار تفسیر تطبیقی، حوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا، اصفهان | ||
| چکیده | ||
| برای دستیابی به خلاهای پژوهشی در تربیت اخلاقی قرآنبنیان، نخست باید به بررسی آثار تربیت اخلاقی اعم از مقاله، کتاب و پایاننامه پرداخت. مراد از تربیت اخلاقی در این جستار، فرایند هدفمندی است که مربی تلاش میکند با شیوههای مختلف، عوامل زمینهساز و رفع موانع را برای وصول به ملکات اخلاقی و کردار بایسته به متربی انجام دهد. به منظور پاسخ پرسش اصلی پژوهش، پس از ارائة فهرستی از آثار تربیت اخلاقی و گردآوری 200 اثر ارزشمند، آثار قرآنبنیان، طبقهبندی و ارزیابی شده است. برآورد این آثار نشان میدهد که هرچند آثار تربیتاخلاقی قرآنبنیان بر محور و مدار قرآنکریم است، اما تفاوت آشکاری بین این آثار در اهداف، مبانی، اصول و روشها وجود دارد که بیانگر پیشفرضهایی از منابع و علوم دیگر است. بر اساس یافتههای پژوهش، در مباحث قرآنبنیان در تربیت اخلاقی، خلا رویکرد ترتیب نزول روشن است و گرچه برخی آن را ذکر کردهاند، اما تفاوت مهمی در این روش در تربیت اخلاقی قایل نیستند. روش تحقیق پژوهش حاضر کتابخانهای و گزارش آن توصیفی- تحلیلی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی توصیفی؛ تربیت اخلاقی؛ قرآن بنیان؛ اخلاق | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |
||