| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,597,166 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,693,939 |
بررسی میزان توجه به ایجاد باورها و گرایشهای دینی در کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم از نظر معلمان و دانش آموزان دختر شهر تبریز | ||
| دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
| دوره 3، شماره 6، اسفند 1399، صفحه 119-136 اصل مقاله (1.79 M) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2021.3497 | ||
| نویسنده | ||
| ملیحه اصغری | ||
| دانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه به ایجاد باورها و گرایشهای دینی در کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم از نظر معلمان و دانشآموزان دختر شهر تبریز پرداخته است. این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است. به این ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، دو ناحیه از نواحی آموزش و پرورش و سپس 2 مدرسه از هر ناحیه و بعد 2 کلاس از هر مدرسه انتخاب شد. کل آزمودنیهای دانشآموزان 247 نفر بودند که با استفاده از یک پرسشنامه 25 سوالی و انجام مصاحبه بازپاسخ با تعداد محدودی از دانشآموزان اطلاعات جمعآوری شد. دبیران دین و زندگی شاغل در آموزش و پرورش پنج ناحیه شهر تبریز نیز به عنوان نمونه دبیران انتخاب شدند که تعداد آنها 36 نفر بود و با استفاده از یک پرسشنامه 25 سوالی اطلاعات از آنها هم جمعآوری شد. دادهها توسط روش آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندگانه و آزمون خی دو و با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از بررسی پرسشنامهها، سه مولفهی تعهد، مسئولیت و الگوگیری از مفهوم گرایشدینی استنتاج شد. نتایج نشان داد که از نظر دانشآموزان، کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم در ایجاد باورها و گرایشهای دینی اثر مطلوب داشته است. همچنین معلمان، تاثیر این کتاب را بر باورها و گرایشهای دینی دانشآموزان مطلوب ارزیابی کردند. بررسیها نشان داد در میزان تاثیر این کتاب بر ایجاد مولفهی تعهد بین معلمان و دانش-آموزان تفاوتنظر وجود دارد، ولی تفاوت بارزی بین نظرات معلمان و دانشآموزان در خصوص میزان تاثیر این کتاب بر ایجاد گرایشدینی و مولفههای دیگر آن (مسئولیت و الگوگیری) در نوجوانان وجود ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| گرایش دینی؛ کتاب دین و زندگی؛ دانش آموزان؛ معلمان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |
||