تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,448 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,444 |
اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر کیفیت تعامل بین معلمان و دانشآموزان دختر متوسطه اول | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3518 | ||
نویسندگان | ||
بهبود یاریقلی* 1؛ مریم حلیمی شبستری2؛ پروین بهاری3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد تبریز | ||
3کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 17 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 08 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر کیفیت تعامل معلمان و دانشآموزان دختر متوسطه اول بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری را کلیة دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و در بین گروهها جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعامل معلم و دانش آموز (QTI) استفاده شد که روایی آن از طریق نظر متخصصان بررسی گردید و اعتبار آن به وسیله آلفای کرونباخ 87/0 بهدست آمد. برنامه آموزش فلسفه به کودکان به مدت 11 جلسه، به صورت اجتماع پژوهی برای گروه آزمایش انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار Spss 18 انجام گرفت. نتایج نشان داد که آموزش فلسفه به کودکان به میزان 68 درصد بر تفاوتهای فردی دانشآموزان در تعامل بین معلمان و دانشآموزان مؤثر است. بر اساس نتایج، آموزش فلسفه به کودکان میتواند بر کیفیت تعامل معلمان و دانشآموزان دختر متوسطه اول تأثیر مثبت بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فلسفه به کودکان؛ تعامل؛ معلمان؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Teaching Philosophy for Children on The Quality of Interaction Between Teachers and Female Students First High School | ||
نویسندگان [English] | ||
Behboud Yarigholi1؛ Maryam Halimi Shabestari2؛ Parvin Bahari3 | ||
1Azarbaijan Shahid Madani University | ||
2Department of Education, Islamic Azad University, Tabriz Branch,Tabriz. iran | ||
3M.A in Research educational. Azarbaijan shahid madani university | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of teaching philosophy to children on the quality of interaction between teachers and female students First High School. The study methodology was quasi-experimental study with pretest-posttest design by control group. Statistical society included all female students of the first high school level in Tabriz city in the academic year of 2017-2018 that among them a sample of 60 students were selected by cluster sampling method and were assigned in both control and experimental groups randomly. Data were collected using Teacher-student interaction questionnaire (QTI) that validity were evaluated by the opinion of experts and the reliability by alpha Cronbach was 0.87. The philosophy education program for treatment group was performed in the form of community of inquiry method during 11 sessions. For data analysis Spss23 software were used. The results showed that the Teaching Philosophy to Children as much as 68% is effective on students' individual differences in the interaction between teachers and students. Data analyses indicated teaching philosophy to children can have positive effects on quality of interaction between teachers and female students first high school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophy for children, Interaction, Teachers, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |