تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,283,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,674,579 |
مقایسه ساختار و عناصر اصلی طرح درس در منابع منتخب بینالمللی روش تدریس با منابع منتخب روش تدریس در ایران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3527 | ||
نویسندگان | ||
سید حشمت الله مرتضوی زاده* 1؛ علی شیروانی شیری2؛ سید صاحب موسوی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 05 دی 1398، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه ساختار و عناصر اصلی طرح درس در منابع منتخب بینالمللی روش تدریس با منابع منتخب روش تدریس در ایران است. روش پژوهش از نوع مطالعه تطبیقی است و با رعایت چارچوب حاکم بر مطالعات تطبیقی از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شاملِ منابع منتخب بینالمللی روش تدریس تمام کشورهایی است که در نظام آموزشی خود از طرح درس استفاده میکنند. با تأیید صاحبنظران امر، از میان منابع مختلف از صاحبنظران سه کشور پیشرو در زمینه طرح درس شاملِ آمریکا، انگلیس و کانادا به ترتیب هانتر (2004)، جان (2006) و ترو (2008) بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه پژوهش، انتخاب و ساختار و عناصر اصلی طرح درس آن سه متخصص با منابع دو صاحبنظر پیشرو ایران از شعبانی (1390) و صفوی (1390) مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، فرم فیشبرداری از اسناد و مدارک، جستجو در شبکه جهانی اینترنت و مطالعات تطبیقی درباره طرح درس میباشد. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها توصیفی - تحلیلی است. یافتهها حاکی از آن است که ساختار و عناصر طرح درس در ایران بیشتر خطی است و فرایند طولانیتری نسبت به طرح درس در کشورهای منتخب دارد. این عامل فرایند طراحی و اجرای طرح درس را پیچیدهتر میکند. شباهتها بیشتر در عناصر، مواد و منابع، هدفهای رفتاری و ارائه درس میباشد. این پژوهش با مقایسه و نقد و بررسی الگوهای رایج، الگویی با مشخصات غیرخطی، پویا، مارپیچی و فرارونده پیشنهاد میکند. در این الگو، افزون بر حفظ نقاط قوت طرح درسهای رایج جهانی، سعی شده است تا نقاط ضعف آن الگوها نیز برطرف شود. | ||
کلیدواژهها | ||
"طرح درس؛ مطالعه تطبیقی؛ آمریکا؛ انگلیس؛ کانادا؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the structure and main elements of the lesson plan in selected international sources of teaching methods with selected sources of teaching methods in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
sayeed heshmatollah mortazavizadeh1؛ Ali Shiravani Shiri2؛ sayed saheb mousavi3 | ||
1Faculty Member of Farhangian University, Department of Education, | ||
2Assistant Professor, Department of Education, Farhangian University, Tehran,Iran | ||
3farhangian university department of education | ||
چکیده [English] | ||
the aim of the current research is to compare the structure and main elements of the lesson plan in selected international sources of teaching methods with selected sources of teaching methods in Iran. The research method is a comparative study and qualitative content analysis was used. The statistical population includes selected international sources of teaching methods. The selected experts of three leading countries in the field of lesson plans, including the United States, England, and Canada, were purposefully compared as examples of research, the selection and structure and main elements of the lesson plans of those three experts were compared with the sources of two leading experts of Iran, Shabani (2010) and Safavi (2010). . The tool for collecting information is the form of scanning documents. The approach of data analysis is descriptive-analytical. The findings indicate that the structure and elements of the lesson plan in Iran are more linear and have a longer process than the lesson plan in the selected countries. This factor complicates the process of designing and implementing the lesson plan. The similarities are mostly in the elements, materials and resources, behavioral goals and lesson presentation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lesson plan, comparative study, America, England, Canada, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 |