تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,710 |
نمود حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2024.16062.1239 | ||
نویسندگان | ||
صباح عبدی* 1؛ رشید احمدیفر2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، بوکان، ایران | ||
2دانشیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 23 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 24 فروردین 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف نمود حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه محتوای آموزشی دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا کمی با به کارگیری مراحل سه گانه آنتروپی شانون بود. جامعه آماری پژوهش با نظر اساتید و متخصصان و با توجه به هدف پژوهش، محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی آموزش و پرورش ایران در سال تحصیلی 1402-1403 بود که مجموعه این محتواها 4 جلد کتاب درسی را شامل میشد که به صورت سرشماری، همه آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش چک لیستی بود که بر اساس نظر 13 متخصص در هر یک از ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت تشکیل شد که پایایی آن با روش هولستی (89/0) و روایی آن با استفاده از نظر صاحبنظران و درگیری طولانی مدت با پژوهش احراز شد. یافتهها: نتایج حاصل از شمارش فراوانی حاکی از آن بود که از میان 1069 مورد یافت شده در ارتباط با حیات طیبه، ساحت سیاسی و اجتماعی با 378 مورد (35%) بیشترین فرآوانی و ساحت هنری و زیباشناختی با 60 مورد (06%) دارای کمترین فرآوانی در میان زیر مولفههای حیات طیبه است. نتایج تحلیل آنتروپی شانون نیز مؤید این واقعیت بود که توازن و تناسبی میان زیرمؤلفه های حیات طیبه در هر یک از ساحتهای ششگانه وجود ندارد. همچنین چند تعداد فراوانی مولفههای حیات طیبه در کتب مطالعات اجتماعی تقریباً یکسان است ولی میزان ضریب اهمیت آنان با هم برابر نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
حیات طیبه؛ ساحتهای ششگانه؛ تحلیل محتوا؛ مطالعات اجتماعی؛ ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Manifestation of Hayat Tayyaba in Each of the Six Areas of the Educational Content of the Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Sabah Abdi1؛ Rashid Ahmadifar2 | ||
1M.A of Educational Psychology, Education teacher, Boukan, Iran. | ||
2Associate Professor of Sociology at Farhangian university, Tehran,, ,Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The current research was carried out with the aim of showing the life of Tayyaba in each of the six areas of the educational content of the elementary school. The present study was a description of the type of quantitative content analysis. The statistical population of the current research was based on the opinion of professors and experts and the content of the social studies curriculum. The research tool was a checklist that was formed based on the opinion of 13 experts in each of the six fields of education, whose reliability was verified by the Holstein method (0.89) and its validity was verified by using the opinion of experts and long-term involvement with the research. The results of the frequency count indicated that among the 1069 cases found in connection with Hayat Tayyaba, the political and social field with 378 cases (35%) had the highest frequency and the artistic and aesthetic field with 60 cases (06%) had the lowest frequency. It is among the sub-components of good life. The results of Shannon's entropy analysis also confirmed the fact that there is no balance and proportionality between the sub-components of healthy life in each of the six areas. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hayat Tayyaba, Six areas, Content analysis, Social studies, Elementary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |