تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 57-77 اصل مقاله (484.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.15291.1130 | ||
نویسندگان | ||
پارسا التیامی نیا* 1؛ اسماعیل نرماشیری2 | ||
1دبیر فارسی دورۀ اول متوسطۀ ایرانشهر | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ولایت ایرانشهر. | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 08 دی 1402، تاریخ پذیرش: 11 دی 1402 | ||
چکیده | ||
نوشتن در جهان امروز، یکی از مهارت های بهتر زیستن است. در واقع بیان مقصود در قالب نوشته، نیازهای اولیۀ زندگی اجتماعی و مؤثرترین راه ارتباطی در فضای رسانه های نو پدید است.درس نگارش از جهت توانمندی بالایی که در ایجاد و برقراری ارتباط مؤثر دانش آموزان دارد و زمینۀ بروز خلاقیت ها، بیان احساسات و عواطف، اندیشیدن و ژرف نگری دانش آموزان را فراهم می سازد، از جایگاه مهمی برخودار است. این پژوهش به بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه می پردازد. پژوهش حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی است. از نظر اجرا توصیفی- میدانی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دبیران فارسیِ چهار شهرستان ایرانشهر، بمپور، سرباز و راسک با جمعیت کل(96 نفر) و با حجم نمونه به تعداد 77 پرسشنامه و با بررسی کامل محتوای کتاب های نگارش(1401) صورت گرفته است پرسش های مورد بررسی پژوهش، براساس اهداف شناختی، مهارتی و نگرشی مصوّب سازمان پژوهش و برنامۀ ریزی آموزشی برای درس نگارش، تهیه و توزیع گردیده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نزم افزار آماری SPSS بهره گرفته شده است.. نتایج بررسی نشان می دهد؛ اهداف شناختی، مهارتی و نگرشی با محتوای موجود کتاب های نگارش، انطباق قابل قبولی نداشته است. میزان انطباق اهداف شناختی با میانگین 62/2، اهداف مهارتی با میانگین 53/2 و اهداف نگرشی نیز با میانگین 43/2 ارزیابی گردید. لذا تحقق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشی، نیازمند توجه عمیق تری در این خصوص می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارش؛ اهداف شناختی؛ اهداف مهارتی؛ اهداف نگرشی؛ رسانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the degree of adaptation of the cognitive, skill and attitudinal goals of writing books for the first year of high school | ||
نویسندگان [English] | ||
parsa eltyaminia1؛ Esmaiel Narmashiri2 | ||
1Persian teacher of the first period of Iranshahr secondary school | ||
2Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Iranshahr Province University. | ||
چکیده [English] | ||
This research examines the degree of adaptation of cognitive, skill and attitude goals of writing books for the first year of high school. The current research is of applied type according to its purpose. In terms of implementation, it is descriptive-field. The statistical population of the research includes Persian teachers from four cities of Iranshahr, Bampur, Sarbaz and Rask with a total population (96 people) and with a sample size of 77 questionnaires and a complete review of the content of the books written (1401). It has been prepared and distributed based on the cognitive, skill and attitudinal goals approved by the research and educational planning organization for the writing course. SPSS statistical software was used to analyze the data. results show; Cognitive, skill and attitudinal goals have not been acceptable with the existing content of writing books. The degree of compliance of cognitive goals with an average of 2.62, skill goals with an average of 2.53 and attitudinal goals with an average of 2.43 was evaluated. Therefore, the realization of cognitive, skill and attitudinal goals requires deeper attention in this regard. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Writing, cognitive goals, skill goals, attitudinal goals, Media | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |