تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,279,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,672,423 |
آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان به روش ترکیبی (با ارائه الگویی مبتنی بر موک) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 5، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 43-56 اصل مقاله (722.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.15007.1134 | ||
نویسندگان | ||
اعظم محمودی* 1؛ فاطمه علی پور2 | ||
1گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 23 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه آموزش و یادگیری از حالت سنتی خود فاصله گرفته و به سوی مجازی شدن پیش رفته است. این امر با وجود فرصتهای بی-شماری که به وجود میآورد، یک مشکل عمده در آموزش ایجاد میکند و آن، عدم ارتباط و تعامل حضوری بین یاددهنده و یادگیرنده است؛ در حالی که وجود چنین تعاملی در برخی از دروس به ویژه دروس عملی از ضروریات میباشد. پژوهش حاضر با هدف آشنایی با «رو یکرد آموزش ترکیبی» به منظور مواجهه با مشکل فوق؛ و ارائه الگوی مبتنی بر (موک) جهت آموزش زبان عربی در دانشگاه فرهنگیان به نگارش درآمده است. موکها دورههای همگانی آموزش آزاد درونخطی مبتنی بر وب هستند که با به کارگیری روشهای آموزشی فعال، سبب مشارکت بیشتر دانشجویان در موضوعات آموزشی شده و زمینه را برای افزایش یادگیری و ماندگاری بهتر اطلاعات فراهم میآورند. شیوه پژوهش توصیفی- تحلیلی می-باشد و یافتهها نشان میدهد اگر ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تشکیلدهنده روش ترکیبی و بهکارگیری الگوی موک در آموزش؛ به خوبی نیازسنجی، طراحی و اجرا شود؛ میتواند به عنوان یک رویکرد منطقی و منعطف، بر بهبود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان رشته عربی تاثیر فراوان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ترکیبی"؛ دانشگاه فرهنگیان"؛ رشته عربی"؛ عملکرد تحصیلی"؛ "؛ موک" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching Arabic in Farhangian University using a combined method (By providing a model based on Mook) | ||
نویسندگان [English] | ||
azam mahmoudi1؛ Fatemeh Alipoor2 | ||
1Department of Arabic language and Literature, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the entry into the era of information and communication technology, the field of education and learning has moved away from its traditional state and moved towards virtualization. Despite the countless opportunities it creates, this creates a major problem in education and that is; Lack of communication and face-to-face interaction between teacher and learner; While the existence of such interaction is necessary in some courses, especially practical courses. The current research aims to familiarize with the "combined education approach" in order to face the above problem; and presenting a model based on (Mook) for teaching Arabic language in Farhangian University has been written. Mooks are web-based free online education courses that, by using active educational methods, cause more participation of students in educational subjects and provide the basis for increasing learning and better retention of information. The research method is descriptive-analytical. The results show that if the dimensions, components and indicators that make up the combined method and the use of the Mook model in education; needs assessment, designed and implemented well; As a logical and flexible approach, it can have a great impact on improving the academic performance of Arabic students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University", combined education", Arabic course", Academic Performance", ", Mook" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |