تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,608 |
چالشهای درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 5، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 57-71 اصل مقاله (661.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.15032.1139 | ||
نویسندگان | ||
سبحان کاوسی* 1؛ فهیمه سلیمی نژاد2 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کوثر بجنورد | ||
2کوثر بجنورد | ||
تاریخ دریافت: 18 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 11 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته معلمان از چالشهای درس عربی مقطع متوسطه است. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی هوسرل است. شرکتکنندگان در این پژوهش معلمان متوسطه شاغل سبزوار در سال تحصیلی 1402-1401 هستند و ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته است. برای انتخاب آزمودنیها از رویکرد هدفمند ملاکی و معیار اشباع نظری استفاده شده است و نهایتاً پانزده مدیر در گروه مشارکتکنندگان قرارگرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. پس از استخراج و دستهبندی موضوعی، ابعاد شامل چرخش درس عربی به آموزش دینی، عدم خلاقیت و صلاحیت معلمان، خوانش تک ساحتی قواعد محوری، چالشهای برنامه درسی عربی، کاستی ابزارهای دیداری- شنیداری، عدم سنخیت ارزشیابی با اهداف کتاب و عدم بهروز رسانی و انتقال تجربیات است. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشهای مرتبط تعیین می شود. با توجه به نتایج حاصله، ضرورت پذیرش ضرورت بازطراحی و بازبینی درس عربی به منظور حذف نقاظ ضعف و مشکلات مربوط به آن؛ امری انکارناپذیر است ومعلمان بایستی با تقویت انگیزه های یادگیری در دانش آموزان و با استفاده از روشهای فعال تدریس دانش آموزان را به هدف غایی یعنی درک و فهم متون و مکالمه نزدیک تر نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشها؛ عربی؛ معلمان؛ مقطع متوسطه؛ سبزوار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
چالشهای درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار) | ||
نویسندگان [English] | ||
sobhan kavosi1؛ fahimeh sliminejad2 | ||
1kosar university of bojnord | ||
2kosar university | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research is to analyze the lived experiences of teachers of the challenges of Arabic lessons at the secondary level. This research is a part of qualitative research and Husserl's descriptive phenomenology The participants in this research are secondary school teachers working in Sabzevar in the academic year 1402-1401 and the research tool is a semi-structured interview. To select the subjects, a targeted approach and theoretical saturation criterion were used, and finally fifteen managers were included in the group of participants. Data analysis was done using thematic analysis method. After extracting and categorizing the subject, the dimensions include the turning of Arabic lessons into religious education, lack of creativity and competence of teachers, one-dimensional reading of central rules, challenges of the Arabic curriculum, lack of audio-visual tools, lack of evaluation with book goals and lack of updating and It was the transmission of experiences. Data validity was determined by using verifiability techniques through researchers' self-review and reliability by carefully directing the flow of information collection and aligning related research. According to the results, the need to accept the necessity of redesigning and revising the Arabic lesson in order to eliminate the weaknesses and problems | ||
کلیدواژهها [English] | ||
challenges, Arabic, teachers, secondary level, Sabzevar | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |