تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,471 |
روایات به عنوان ابزاری برای خود پژوهی دانشجو معلمان در دوره های کارورزی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2024.3548 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی بازدار قمچی قیه* 1؛ محمدرحیم بهلولی نیری2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 29 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر تبیین ضرورت به کارگیری روایات در دوره های کارورزی دانشجو معلمان است. برای این کار، مهم ترین مفاهیم کاربردی یعنی تامل، خودپژوهی، روایت تعریف و مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، تامل عمیق به عنوان تاملی توصیف می شود که نشان می دهد چگونه دانشجویان تجارب خود را حس می کنند و اینکه به عنوان یک معلم ، چه ویژگی هایی دارند.از طرفی از آنجا که هدف خودپژوهی بهبود شیوه های معلمی برای معلمان تازه کار و باتجربه در فرایند یادگیری است، لذا خود پژوهی در برنامه های تربیت معلم، به معنای فهم بهتر فرایند آموزش معلمان و تسهیل آن است و دارای ابعاد شخصی و اجتماعی است. هچنین براساس این مطالعه روایات یکی از مناسب ترین روش برای کسب تجارب زندگی به شمار می رود. در واقع روایات و داستان ها، آینه ای از جنس تجربه هستند که ویژگی ها و توانایی های ما را به خودمان منعکس می کنند. بنابراین آنچه که مطالعه حاضر قصد داشت که بر آن تاکید کند و از طریق سیر در مبانی نظری و تبیین دیدگاه های مختلف تایید کند، این بود که روایات و داستان ها برای دانشجومعلمان در برنامه های تربیت معلم به ویژه در دوره های کارورزی به عنوان ابزاری برای تامل عمیق هستند تا فرد از طریق آن بتواند «خود» را مورد کاوش قرار دهد و مهارت های لازم را برای حرفه معلمی در ابعاد مختلف به دست آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ تامّل؛ خودپژوهی؛ روایت؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Narratives as a tool for student-teachers self study in internships | ||
نویسندگان [English] | ||
mortaza bazdar ghamchi gayeh1؛ Mohammadrahim Bahlooli niri2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of English Language Teaching, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to explain the necessity of using narratives and stories in student internship courses. For this purpose, the most important concepts namely reflection, self-study, narration were defined and examined. since self-study aims to improve teaching practices for Pre-service and experienced teachers in the learning process, self-study in teacher education programs is intended to better understand and facilitate the process of teacher education and has both personal and social dimensions. Also, according to this study, narratives are the mediating between our lives, knowledge, and experiences. Narratives are one of the most appropriate ways to gain life experiences. In fact, narratives and stories are mirrors of experience that reflect our qualities and abilities. Thus, what the present study intended to emphasize and to confirm through the theoretical foundations and explanations of the various views was that the narratives and stories for the students in the teacher training programs, especially in internships as a tool for Are deep reflections so that one can explore the 'self' and acquire the skills needed for the teaching profession in various dimensions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internship, Reflection, Self-Study, Narrative, Teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |