
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,200 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,669 |
«نقد و بررسی ساختار عناصر بیانی در اشعار کتاب فارسی پایۀ اوّل ابتدایی» | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 97-115 اصل مقاله (416.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.15507.1136 | ||
نویسندگان | ||
شهریار شادی گو* 1؛ علی محمد سهراب نژاد2؛ مهدی احمدی خواه2 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، بر آن است با روش پژوهش کمی از نوع توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به بررسی و تحلیل انتقادی ساختار عناصر بیانی اشعار کتاب فارسی پایۀ اوّل ابتدایی بپردازد تا پاسخی برای سؤالات پژوهش بیابد؛ سؤالاتی چون: شاعران شعر کودک، در استفاده از عناصر خیال تا چه اندازه به سطح فهم و درک مخاطب توجه کردهاند؟ و همچنین مؤلفان کتاب فارسی اوّل ابتدایی، در انتخاب اشعار کودکانه و خیال انگیز چه میزان به احوالات و نیازهای رشدی دانشآموزان توجه داشتهاند؟ این مطالعه نشان داده است که سرایندگان شعر کودک و همچنین مؤلفان کتاب فارسی اوّل ابتدایی در توجه به روحیات مخاطب موفق عمل نمودهاند و بیشترین بسامد عناصر خیال به ترتیب نماد(نمادهای ساده و قابل دسترس) و استعارۀ نوع دوم(تشخیص) است؛ امّا از موارد قابل انتقاد به استعارۀ نوع اوّل(مصرّحه یا آشکار) و وجود تشبیهات مجمل(با حذف وجهشبه) – که قاعدتاً در شعر کودک نباید وجود داشتهباشند- میتوان اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
"ادبیات"؛ "کودک"؛ "بلاغت"؛ "شعر"؛ " صورخیال" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Criticism and investigation of the structure of expressive elements in the poems of the Persian book of the first grade of elementary school" | ||
نویسندگان [English] | ||
shahriar shadigoگو1؛ alimohamad sohrabnejad2؛ mahdi ahmadi khah2 | ||
1Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2(PhD of Persian Language and Literature، The instructor of farhangian University) | ||
چکیده [English] | ||
accuracy Because, on the one hand, the child poet is committed to the poetry and poetics of the work And on the other hand, she should consider the level of understanding, understanding and developmental needs of her audience (child). The current research aims to investigate and critically analyze the structure of the expressive elements of Persian poetry in the first grade of elementary school by using descriptive-analytical quantitative research method and using library resources to find answers to research questions; Questions such as: To what extent have children's poetry poets paid attention to the audience's level of understanding in using imaginary elements? Also, how much did the authors of the first elementary Persian book pay highest frequency of imaginary elements is symbol (simple and accessible symbols) and metaphor of the second type (recognition); However, among the things that can be criticized are the metaphor of the first type (explicit or obvious) and the existence of general similes (with the elimination of similes) - which should not be present in children's poetry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"literature", "child", "rhetoric", poetry", "images" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |