تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی کارایی یادگیری مشارکتی در بهبود عملکرد دانشجومعلمان در یک دوره آنلاین شیمی عمومی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 10، شماره 34، خرداد 1403، صفحه 39-51 اصل مقاله (503.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین چشمه خاور* ؛ سید محسن موسوی | ||
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 13 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 11 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی میران اثربخشی یک روش فعال یادگیری مبتنی بر فعالیتهای یادگیری مشارکتی، بر عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی در یک دوره مجازی شیمی عمومی1 انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان بودند که 28 نفر آنها در گروه آزمایش و 23 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای هر دو گروه مدرس و سرفصلهای تدریس شده کاملا یکسان بوده و تفاوت در روش تدریس بود. برای گروه آزمایش از روش یادگیری مبتنی بر بر یادگیری مشارکتی با مشارکت فعال دانشجویان استفاده شد و روش مورد استفاده برای گروه کنترل سخنرانی بود. از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد و نتایج با استفاده از روش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رویکرد آموزشی اتخاذ شده بر عملکرد دانشجومعلمان بود. روش یادگیری مشارکتی به طور قابل توجهی به دستاوردهای یادگیری بالاتری نسبت به روش سخنرانی منجر شد. اتخاذ رویکردی با هدف افزایش فعالیت دانشجویان در آموزش از راه دور و همچنین ایجاد یادگیری عمیق مبتنی بر تحقیق و کار گروهی نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ یادگیری مشارکتی؛ ANCOVA؛ مهارت های تفکر مرتبه بالاتر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of the Impact of Collaborative Learning on Student Outcomes Improvement in an Online General Chemistry Course | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Cheshme Khavar؛ Seyed Mohsen Mousavi | ||
Department of Chemistry Education, Farhangian University, PO Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This paper describes an effective e-learning strategy in an online General Chemistry course, which was based on collaborative learning activities, with the active participation of students in virtual education. The statistical population was the teacher-students of chemistry education in Farhangian University, Shahid Bahonar Campus, Isfahan, where set randomly in two person treatment (28 students) and control groups (23 students). ،he instructor and the taught topics were exactly the same for both groups and the difference was in the teaching method. For the treatment group, a collaborative learning method was used with the active participation of students, and the method used for the control group was a lecture-based approach. Data were analyzed using single variable covariance analysis (ANCOVA). The results indicated the significant impact of the instructional approach on student outcomes. The results revealed that the applied instruction method led to significantly higher learning achievements than lecture instruction. Adopting an approach aimed at increasing the activity of students in remote education as well as creating deep learning based on research and teamwork played an important role in improving the performance of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual education, Collaborative learning, ANCOVA, Higher-order thinking skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |