تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
زیسته در افق روایت؛ بررسی موردی تحلیل کارکرد روایت و روایتپردازی در آموزش و فهم دانش | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 2، دوره 1395، شماره 3، تیر 1395، صفحه 16-30 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
هادی دهقانی یزدلی* | ||
استادیار/ دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1395، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
روایتپردازی را میتوان ازجمله مهارتهایی دانست که از آغاز زیست آدمی تاکنون که فضاهای مدرن و پستمدرن را تجربه میکند، روایی و اهمیت خود را از دست نداده است. روایت، متشکل از گزارههای ساختارمند است که با بهکارگیری شخصیتها و کنشهای آنان، به طرح حادثه یا اتفاقی میپردازد. این جنبه از روایت نهتنها به کار آموزههای اخلاقی و فرهنگی میآید بلکه نقش مؤثری نیز در انتقال و تشریح علوم و دانشهای تخصصی دارد. بهکارگیری این نقش مؤثر، مسلماً نیازمند داشتن بنیانهای علمی بنیادی و تخصصی و از سوی دیگر فراهم نمودن شایستگیهای روایتپردازی و روایتشنوی معلمان و دانشآموزان در هر سطحِ دانشی است. این نوشتار با نقل تجربه روایی یک دانشآموز از خوانش کتاب «جهانهای موازی» به بررسی و تأثیر روایت و کارکرد آن در انتقال مفاهیم علمی به دانشآموزان میپردازد و درنهایت به اثبات این نکته میپردازد که انواع فنون روایت چون روایتشناسی، روایت پژوهی و داستانگویی، مهارتی است بینرشتهای که بایسته و شایستۀ همۀ فضاهای آموزشی و دانشگاهی است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ روایتپردازی؛ روایت پژوهی؛ داستان؛ آموزش؛ دانشآموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
to dwell in narrative: survey of narrtive influence in education and comprehension of knowledge | ||
نویسندگان [English] | ||
hadi dehghani | ||
farhangian uni/ assistant professor | ||
چکیده [English] | ||
The narration is a skill which has been developed since the beginning of human`s existence until the present era. The narrative consists of structured propositions that dealing with an account of events and characters. This aspect of the narrative not only is useful in the moral and cultural teachings but also is effective in transmission and explanation of the science and specialized knowledge. Developing the narration skill requires fundamental and specialized scientific foundations. On the other hand, teachers and students with any level of knowledge should be provided with competencies in both narrative telling and listening. This paper aims to explore the effect of narrative on communicating scientific concepts to students through a student’s using of narrative of the book “Parallel Universe”.Finally, is concluded that narrative techniques such as narratology and storytelling, are interdisciplinary skills and are necessary for all educational and academic settings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Narrative, Narration, Narrative Studies, story, Teaching, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 691 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 628 |