
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,603 |
مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 147-166 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2023.3614 | ||
نویسنده | ||
مجتبی محمدی گل سرخدان* | ||
فرهنگیان شهید چمران تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند بود. پژوهش از نظر ماهیت کیفی و از نظر روش اجرا تطبیقی - توصیفی است. از الگوی بردی که دارای چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کشورهایی است که طی دو دهه اخیر در مدیریت مدارس دست به اصلاحاتی زده اند. به همین خاطر، دو کشور ایران و فنلاند بعنوان نمونه تحقیق بر مبنای نمونه گیری هدفمند بخاطر اولویت قائل شدن به موضوع مدیریت در دوره ابتدایی براساس اسناد و گزارش ها انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای، مقالات، گزارش های فصلی و سالیانه برخی از سایت های بین المللی مانند یونسکو و سایت های وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که بیشترین شباهت بین نظام آموزشی ایران و فنلاند در انتخاب مدیران مدارس ابتدایی، سابقه و تجربه معلمی، مدرک تحصیلی وآزمون تعیین صلاحیت است. یافته دیگر نشان داد که تفاوت اصلی بین دو کشور مورد مطالعه در انتخاب مدیران ابتدایی نوع رویکرد به مدیریت مدرسه، استفاده از ظرفیت شوراهای محلی در انتخاب مدیران، استقلال مدارس در انتخاب مدیران، توجه به سابقه و تجربه و مدارج علمی بالاتر، برگزاری دوره های مهارت آموزی تخصصی وداشتن گواهینامه تخصصی مدیریت در گرایش رهبری آموزشی است. نتایج این تحقیق می تواند به برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی در انتخاب و بکارگماری مدیران در دوره ابتدایی کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
" مطالعه تطبیقی؛ مدیران مدارس ابتدایی؛ ایران؛ فنلاند" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the selection methods of school principals in the educational systems of Iran and Finland | ||
نویسندگان [English] | ||
mojtaba mohamadi gole sorkhdan | ||
farhangian shahid chamran tehran | ||
چکیده [English] | ||
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند بود. پژوهش از نظر ماهیت کیفی و از نظر روش اجرا تطبیقی - توصیفی است. از الگوی بردی که دارای چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کشورهایی است که طی دو دهه اخیر در مدیریت مدارس دست به اصلاحاتی زده اند. به همین خاطر، دو کشور ایران و فنلاند بعنوان نمونه تحقیق بر مبنای نمونه گیری هدفمند بخاطر اولویت قائل شدن به موضوع مدیریت در دوره ابتدایی براساس اسناد و گزارش ها انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای، مقالات، گزارش های فصلی و سالیانه برخی از سایت های بین المللی مانند یونسکو و سایت های وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که بیشترین شباهت بین نظام آموزشی ایران و فنلاند در انتخاب مدیران مدارس ابتدایی، سابقه و تجربه معلمی، مدرک تحصیلی وآزمون تعیین صلاحیت است. یافته دیگر نشان داد که تفاوت اصلی بین دو کشور مورد مطالعه در انتخاب مدیران ابتدایی نوع رویکرد به مدیریت مدرسه، استفاده از ظرفیت شوراهای محلی در انتخاب مدیران، استقلال مدارس در انتخاب مدیران، توجه به سابقه و تجربه و مدارج علمی بالاتر، برگزاری دوره های مهارت آموزی تخصصی وداشتن گواهینامه تخصصی مدیریت در گرایش رهبری آموزشی است. نتایج این تحقیق می تواند به برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی در انتخاب و بکارگماری مدیران در دوره ابتدایی کمک نماید. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" Comparative study, School admins, Iran, Finland" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |