
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,545 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,125,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,315,534 |
بررسی رابطه خودکارآمدی خلاق، حس انسجام و مقابله فراکنشی با بهزیستی روانشناختی معلمان | ||
پژوهش در آموزش راهنمایی و مشاوره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1403 اصل مقاله (11.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edu.2024.14733.1500 | ||
نویسندگان | ||
افسانه محمدی1؛ عصمت حسن پور* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه خودکارآمدی خلاق، احساس انسجام و مقابله فراکنشی با بهزیستی روانشناختی معلمان آموزش وپرورش ناحیه دو شهر سنندج بود. این پژوهش ازنظر روش توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمام معلمان آموزش و پرورش ناحیه دو شهر سنندج که شامل 285 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه با استفاده از روش مورگان 162 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف فرم کوتاه شده 18 سئوالی (2002)، حس انسجام آنتونوسکی (1993)، مقابله فراکنشی گلاس و شوارزر (1999) و خودکارآمدی خلاق بیگیتو (2006) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که بین خودکارآمدی خلاق، حس انسجام و مقابله فراکنشی با بهزیستی روانشناختی رابطه خطی معنی داری وجود دارد و خودکارآمدی خلاق، حس انسجام و مقابله فراکنشی بصورت همزمان 245/0 واریانس بهزیستی روانشناختی معلمان را پیش بینی می کنند. و مهم-ترین پیشبینی کننده بهزیستی روانشناختی خود کار آمدی خلاق و بعد از آن حس انسجام می باشد. کلیدواژهها: خودکارآمدی خلاق، احساس انسجام، مقابله فراکنشی، بهزیستی روانشناختی، معلمان. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: خودکارآمدی خلاق؛ احساس انسجام؛ مقابله فراکنشی؛ بهزیستی روانشناختی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the relationship between creative self-efficacy, sense of coherence and transactional coping with teachers' psychological well-being | ||
نویسندگان [English] | ||
Afsaneh Mohammadi1؛ Esmat Hasanpour2 | ||
1Master in educational psychology, Payame Noor University of Tehran province, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research was to determine the relationship between creative self-efficacy, sense of coherence and transactional coping with the psychological well-being of education teachers in district two of Sanandaj city. This research was descriptive and correlational and applied in terms of purpose. The statistical population includes all the teachers of education and training in district two (2) of Sanandaj city, which included 285 people in the academic year of 1401-1400. The sample size was considered to be 162 people using Morgan's method. In order to collect data, psychological well-being questionnaires were used. Pearson's correlation test and regression with SPSS version 22 software were used to analyze the data. The results of the findings showed that there is a significant linear relationship between creative self-efficacy, sense of coherence and transactional coping with psychological well-being, and creative self-efficacy, sense of coherence and transactional coping simultaneously predict 0.245 variance of teachers' psychological well-being and the most important predictor of psychological well-being is creative self-efficacy and after that sense of coherence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
creative self-efficacy, sense of coherence, transactional coping, psychological well-being, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |