
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,768 |
بایستههای کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریهی نشر نوآوری | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 13، دوره 6، شماره 1، تیر 1403، صفحه 192-214 اصل مقاله (3.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.3645 | ||
نویسنده | ||
معصومه حاجی عمو شا | ||
استادیار و عضو هیات علمی گروه عربی دانشگاه امام صادق ع(پردیس خواهران) | ||
چکیده | ||
هدف آموزش قواعد صرف عربی، بالابردن سطح درستخوانی و فهم متون و افزایش علاقه و انگیزه یادگیرندگان است که بر مبنای تحقیقات، این اهداف به دلایل متعدد کمتر محقق شدهاند. در رسیدن به هدفهای ذکرشده، متون آموزشی علم صرف از اصلیترین ارکان هستند که سالهاست به یک شکل و سیاق تدوین و منتشر میشوند و مطابق با اهداف، نیازها و واقعیتها، تغییر و تحول پیدا نکردهاند. با توجه بهضرورت بازنگری و اصلاح کتب صرفی که میتواند زمینه رشد تحصیلی بیشتر را فراهم کند، پژوهش حاضر، با تأکید بر متغیر کتاب و متون آموزشی، به بررسی بایستههای متون و کتابهای آموزش صرف در رشتهها و مقاطع مختلف آموزشی بهویژه در دانشگاهها بر اساس نظریهی نشر نوآوری میپردازد. روش پژوهش در تحقیق، مصاحبه عمیق با رویکرد گراندد تئوری (نظریه زمینهای) است و نتایج بهدستآمده از هر مصاحبه دستهبندی و سپس به مصاحبهشونده بعدی اعلام شده تا گزارههای بیشتری به یافتهها اضافه شود. بر مبنای یافتههای پژوهش، هرگونه تغییر و نوآوری در متون صرفی باید شامل پنج مقوله کلی توالی و نظم، روانی و کاربردی بودن مثالها و تمرینها، رعایت استانداردهای کتب آموزشی، جامعیت و نوآوریهای محتوایی باشد. از مهمترین مقولههای جزئی، چینش منطقی، انطباق با سطح یادگیرندگان و هفتههای آموزشی، استفاده از مثالهای قرآنی، پرهیز از مطالب پیچیده و مبهم، نبود کاستی و استفاده تخصصی از واژهها است که متن آموزشی علاوه بر جذابیت ظاهری، شکلی و نگارشی باید، قابلیت ارزشیابی، آزمون و سنجش بازخوردهای مثبت، منفی و مقایسهای داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عربی؛ علم صرف؛ متون آموزشی صرف؛ نشر نوآوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The requirements of educational sarf (Arabic litracher) books and texts based on the theory of publishing innovation | ||
نویسندگان [English] | ||
Masouma Hajy amou sha | ||
university faculty | ||
چکیده [English] | ||
The aim of teaching the grammar of Arabic (Sarf) is to increase the power of correct reading and comprehension of texts and better understanding of Arabic texts and to increase the interest and motivation of learners, which is based on research, these goals have not been realized due to several reasons. In reaching the mentioned goals, books and educational texts of Sarf are one of the main pillars that have been compiled and published in the same form and context for years and have not been changed and transformed according to the goals, needs and realities. Considering the necessity of revising, textbooks that can provide the basis for further academic growth and progress. The current research tries to investigate the needs of books in various fields and levels of education based on the theory of publishing innovation, by emphasizing the variable of books and texts of university education, with the depth interview method and grounded theory approach. Based on the findings of the research, any changes and innovations in Sarf texts should include changes in content based on sequence and continuity, logical order, comprehensiveness, practicality, fluency, simplicity and functionality in addition to changes in appearance, shape and writing for attractiveness. evaluation and test. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic education, simple science, simple educational texts, publishing innovation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |