
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,827 |
تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف ریاضی ششم ابتدائی بر حسب خلاقیت گیلفورد | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 10، شماره 35، شهریور 1403، صفحه 1-14 اصل مقاله (686.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا تنگلی* 1؛ حسین شکوهی فرد2؛ فاطمه قراگزلو3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
3آموزگار مقطع ابتدایی آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تحلیل محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد میباشد. روش این پژوهش، توصیفی-پیمایشی از نوع تحلیل محتوای است و در زمرة پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری، کل محتوای کتاب ریاضی پایة ششم ابتدایی منتشر شده در سال تحصیلی 1402-1401 است که به چهار قسمت(اشکال، فعالیتها، تمرینها و کار درکلاسها و معما و سرگرمیها) تقسیم شد. در این پژوهش حجم نمونه و جامعه آماری یکسان میباشد. این پژوهش با توجه به انواع اعمال ذهنی گیلفورد(حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب) به تحلیل محتوای این کتاب میپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی با توجه به شاخصهای خلاقیت گیلفورد به سطح تفکر همگرا و حافظه شناختی توجه بیشتری داشته و به سطح حافظه واگرا و تفکر ارزشیاب توجه کمتری شده است؛ این نتایج به این معنا است که بیش از نیمی از محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی، تاکید به مباحث و موضوعات از قبل سازمانیافته دانشآموزان(تفکر قالبی) دارد؛ بنابراین به نظر میرسد که در برنامه درسی و محتوای آموزشی کتاب درسی ریاضی پایه ششم باید تجدید نظر شود؛ زیرا بر اساس دیدگاه گیلفورد، هر چهار عامل خلاقیت در کنار یکدیگر باعث تقویت خلاقیت فرد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
"خلاقیت"؛ " خلاقیت گیلفورد"؛ "تحلیل محتوا"؛ "ریاضی ششم ابتدائی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the new book written by the 6th grade math according to Gilford's creativity | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad reza Tangali1؛ Hossein Shokoohifard2؛ Fateme gharaguzlo3 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Behavioral Sciences, Birjand University, Iran | ||
2Department of Sciences Educational, Faculty of Behavioural Sciences, Universitas Birjand, Birjand, Iran. | ||
3Primary school teacher, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the research is to analyze the content of the sixth grade math book based on Guilford's creativity index. The method research is a descriptive type of content analysis. The statistical population is the entire content of the sixth grade math book published in the academic year of 1402-1401, which was divided into four parts (shapes, activities, exercises and work in classes, and puzzles and entertainment). This research analyzes the content of this book according to Guilford's types of mental actions (cognitive memory, convergent thinking, divergent thinking and evaluative thinking). The results of the research indicate that the content of the 6th elementary math book has paid more attention to the level of convergent thinking and cognitive memory and less attention has been paid to the level of divergent memory and evaluative thinking according to Guilford's creativity indicators. These results mean that more than half of the content of the 6th grade math book emphasizes on students' pre-organized topics and topics (pattern thinking); Therefore, it seems that the curriculum and educational content of the 6th grade math textbook should be revised; Because according to Guilford's point of view, all four factors of creativity together strengthen a person's creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Creativity", " Gilford's creativity", " content analysis", " 6th elementary mathematics" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |