
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,692 |
مروری بر رویکرد مبتنی بر تحلیل تاریخ و فلسفه علم در آموزش زیستشناسی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 10، شماره 35، شهریور 1403، صفحه 48-56 اصل مقاله (386.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حاتم احمدی* 1؛ ناصر کریمی2 | ||
1گروه آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
آگاهی از تاریخ علم، البته نه صرفاً از منظر تقویمی و داستانی تاریخ علم، بلکه با رویکرد تحلیلی آن، با برانگیختن کنجکاوی و افزایش انگیزه یادگیرندگان، میتواند به درک بهتر دانش علمی پذیرفته شده منجر شود. این مطالعه از نوع مروری است. مطالب موجود در مقاله، با جستجوی متون مقالات اینترنتی، کتب و پایاننامههای پایگاههای اطلاعاتی همچون گوگل اسکولار، پاب مد، ساینس دایرکت گردآوری و بررسی شد. به منظور تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری موضوعات درسی و کاهش کجفهمیها، تحقیقاتی بر روی تاثیر تاریخ و فلسفه چگونگی شکلگیری نظریات و مفاهیم مختلف دروس علوم تجربی صورت گرفته است. مطالعه داستانهای تاریخی شکلگیری نظریات و مفاهیم علمی، کلید و بستر بیان چگونگی تکوین نظریههای علمی هستند. هدف از این مطالعه، مروری بر نقش و پیامدهای رویکرد تاریخ و فلسفه علم در شکلگیری نظریات و موضوعات ارائه شده و نیز نحوه آموزش این مفاهیم در کتابهای درسی زیستشناسی است. به منظور استفاده بهینه از نقش تاریخ علم در پروسه یادگیری- یادهی، میتوان از روشهای مختلفی همچون بازتولید آزمایشهای تاریخی، بازسازی نمایشی از وقایع تاریخی و زندگینامه دانشمندان مطرح در زیستشناسی بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ و فلسفه علم؛ آموزش؛ زیستشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A review of the approach based on the analysis of history and philosophy of science in biology education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hatam Ahmadi1؛ Naser Karimi2 | ||
1Department of Biology Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Department of Physics Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge of the history of science, of course, not only from the perspective of the calendar and story of the history of science but with its analytical approach, by arousing curiosity and increasing the motivation of learners, can lead to a better understanding of accepted scientific knowledge. This study is a review type. The contents of the article were collected and analyzed by searching the texts in databases such as Google Scholar,, and Science Direct. Research has been done on the influence of history and philosophy on the formation of theories and concepts of experimental science courses. Studying the historical stories of the formation of scientific theories and concepts is the key and platform for expressing how scientific theories are formed. The purpose of this study is to review the role and consequences of the approach of history and philosophy of science in the formation of ideas and topics, as well as the way of teaching these concepts in biology textbooks. In order to optimally use the role of the history of science in the learning-memorization process, various methods can be used, such as reproducing historical experiments, reconstructing a show of historical events, and biographies of famous scientists in biology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
History and philosophy of science, education, biology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |