
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,829 |
تحلیل تطبیقی هویت سیاسی برنامة درسی پیشدبستانی چین، سنگاپور و ایران و فهم مبنای اندیشهای آنها (ایدئولوژی مسلط) | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 27-55 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2024.15605.1050 | ||
نویسندگان | ||
ناصر کمال پور* 1؛ محمدرضا روزبهانی2؛ منا قاسمی3 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان، مأمور آموزشی پردیس شهدای مکه | ||
2تهران - بهارستان- گلستان کوچه یکم | ||
3دبیر آموزش و پرورش،منطقه شهریار | ||
چکیده | ||
این جستار با هدف پاسخ به یک پرسش کلیدی انجام گرفته است که، برنامة درسی کشورهای چین، سنگاپور و ایران چه جهتگیری سیاسی (اشتراکی-بینالمللی/بومی-محلی/ تلفیقی) دارند و این جهتگیری چه شباهت(ها) و تفاوت(ها)یی دارد؟. از میان مؤلفههای برنامة درسی، هویت، و از میان انواع هویتها، هویت سیاسی برنامة درسی کشورهای مورد مطالعه انتخاب شد. هدف این بود که مشخص شود که رویکرد سیاسی رسمی حاکم بر برنامة درسی جامعة مورد مشاهده، چگونه است و چه سمت سویی دارد؟ برای پیگیری هدف در اجرا، از رویکرد تطبیقی و روش بردی، به شناخت هویت سیاسی برنامة درسی این کشورها و مقایسة آنها استفاده شد. بر طبق این روش، دادهها در چهار مرحلة توصیف، تفسیر، کنار همگذاری و تطبیق فیش برداری و تحلیل شدند. در نتیجه مشخص شد که برنامة درسی چین رویکردی تلفیقی بینالمللی بومی-محور دارد که همین امر آنها را به سمت مبنای فلسفی واقعگرایی درونی هدایت میکند. برنامة درسی سنگاپور رویکردی اشتراکی-بینالمللی دارد و به هویت برنامة درسی آنها یک مبنای نگرشی واقعگرایی جهانی میبخشد. اما برنامة درسی ایران رویکردی منحصر به فرد و محلی دارد که مبنای فلسفی آن رویکرد ایدئالیستیِ آرمانگرایانه است. هر کشوری متناسب با موقعیت و مقتضیات حاکمیتی خود جهتگیری برنامة درسیاش را تعیین میکند. حتی کشورهایی که برنامة درسی بینالمللی ا انتخاب میکنند، تبعیت محض نیست، بلکه متناسب با نگرش حاکمیتیشان دست به انتخاب میزنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ بردی؛ برنامة درسی؛ چین؛ سنگاپور؛ هویت سیاسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Analysis of the Political Identity of the Preschool Curriculum of China, Singapore, and Iran and Understanding Their Ideological Bases (Dominant Ideology) | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasser Kamalpour1؛ Mohamadreza Rozbahani2؛ mona ghasemi3 | ||
1Assistant farhangyan university, education teacher | ||
2تهران - بهارستان- گلستان کوچه یکم | ||
3Secretary of Education | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to determine which kind of political orientations (joint-international/local-local/ integrated) the curricula of China, Singapore, and Iran have and how similar or different these orientations are. Among the components of the curriculum, identity, and among the types of identities, the political identity of the curriculum of these countries were selected. The goal was to find out what the official political approach governing the curriculum of the observed society is, and what is its direction? To achieve this goal in implementation, Brady’s comparative method was used to recognize the political identity of the curriculum of these countries and compare them. According to this method, the data were extracted and analyzed in four stages: description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The results indicated that the curriculum of China has a local/international integrated approach, which leads them to the philosophical basis of internal realism. The curriculum of Singapore has a joint international approach and gives the identity of their curriculum a global realism attitudinal basis. But Iran's curriculum has a unique local approach, the philosophical basis of which is the idealist approach. Each country determines the orientation of its curriculum according to its situation and governance requirements. Even the countries that choose an international curriculum, it is not pure compliance, but they choose according to their sovereign attitude | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Brady, China, Curriculum, Iran, Political identity, Singapore | ||
مراجع | ||
خالقینژاد، سید علی (1398). بررسی و تحلیل سیاستهای پیشدبستانی در ایران. سیاستگذاری عمومی، 2(5) ، 42-25.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
طلایی،ابراهیم، و بزرگ، حمیده (1394). تبیین ضرورت اوان کودکی (پیشدبستان) مبتنی بر سنتزپژوهی شواهد تجربی معاصر. تعلیم و تربیت، 122، 117-91.
کمالپورخوب، ناصر، هاشمی، سید ضیاء، و نجاتی حسینی، سیدمحمود (1399). تبیین جامعهشناختی مواضع سیاسی تربیت دانشآموز به مثابة شهروند مطلوب در اسناد رسمی جمهوری اسلامی ایران. نوآوریهای آموزشی، 73، 80-59.
کمالپورخوب، ناصر، و کمالپورخوب، کبری (1401). مطالعة تطبیقی سیاستهای واکنشی آموزشی آلمان، کرة جنوبی و ایران در دورة پاندومی کووید 19. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاووشنامة بینالملل)، 1(1)، 50-27.
مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی.
معدندار، عباس، و کیاکا، لیدا (1398). روش تحقیق تطبیقی در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
ملکی، حسن (1380). درآمدی بر برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات سمت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 845 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |