
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,664 |
مطالعة تطبیقی فعالیتهای فوق برنامة آفریقای جنوبی با ایران | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 57-74 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2024.14423.1046 | ||
نویسندگان | ||
محمد رمضانی خانوانی* ؛ غلامرضا اکبرنژاد | ||
مدریت آموزشی،شهید چمران تهران ، دانشگاه فرهنگیان /شهر تهران ،ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی فعالیتهای فوق برنامة نظام تربیتی آفریقای جنوبی با ایران است. این پژوهش یک مطالعة کیفی با استفاده از روش الگوی تطبیقی جورج، بردی بود شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه؛ که با رویکرد تحلیلی_استنباطی فعالیتهای فوق برنامه آموزشی را در آفریقای جنوبی با ایران مقایسه کرده است. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوالات پژوهش از طریق اسناد کتابخانه ای، سایتها و نیز مقالات علمی جمع آوری شد. ضرورت این مطالعه؛ اهمیت این حوزه از فعالیتهای آموزشی در اثربخشی اهداف برنامة درسی و برخی شباهتها مثل محتوای برنامه درسی، نظام متمرکز آموزشی و مبنای برنامه ریزی درسی بین ساختار نظام آموزشی دو کشور است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در حوزه اهداف و محتوا فعالیتهای فوق برنامه، ایران بیشتر بر اهداف کلی و اعتقادی تاکید و عمدتاً محیط اجرا منحصر به مدرسه و نیز زمان معینی برای آن مشخص نشده است؛ اما آفریقا جنونی در حوزه اهداف و محتوا ضمن شباهت با ایران در توجه به مسائل فرهنگی خود، گستردگی و تنوع بیشتری در زمینه اهداف، محتوا به نسبت ایران داشته و فعالیتها را در زمانی مشخص و عمدتاً در باشگاههای تخصصی اجرا میکند. این پژوهش میتواند از حیث تأمل، بازنگری و سیاستگذاری به مسئولان نظام تربیتی ایران کمک نماید، با بهره گیری از تجارب آفریقای جنوبی در عرصه فعالیتهای فوق برنامه، گامهای مؤثری را برای بهبود هر چه بیشتر این حوزه از نظام تربیتی ایران بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آفریقای جنوبی؛ ایران؛ فعالیتهای آموزشی؛ فعالیتهای فوق برنامه؛ مطالعات تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Extracurricular Activities in Iran and South Africa | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ramezani khanevani؛ gholamreza akbarnejad | ||
Educational Management, Shahid Chamran Tehran, Farhangian University / Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current study is to compare the extracurricular activities of the educational systems in Iran and South Africa. This research was a qualitative study using George Bereday's comparative model method, including four stages of description, interpretation, comparison, and juxtaposition. The study compared the extracurricular activities in the educational programs of South Africa and Iran using an analytical-inferential approach. The required data to answer the research questions was collected through library documents, websites, and scientific articles. The importance of this field of educational activities is in the effectiveness of the goals of the curriculum and some similarities such as the content of the curriculum, the centralized educational system, and the basis of curriculum planning between the structures of the educational system of the two countries. The findings indicated that in the area of goals and content of extracurricular activities, Iran emphasizes more on general and religious goals, and the implementation environment is mainly restricted to the school, with no specific time allocated for these activities. In contrast, while being similar to Iran in terms of cultural issues, South Africa has more breadth and diversity in its goals and content for extracurricular activities, and performs these activities at specific times, mainly in specialized clubs. This research can help the officials of Iran's education system in terms of reflection, review, and policymaking, take advantage of South Africa's experiences in the field of extracurricular activities, and take effective steps to further improve this area of Iran's education system | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative studies, Educational activities, Extracurricular activities, Iran, South Africa | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |