
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,838 |
تأثیر مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 2، دی 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (762.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.15426.1082 | ||
نویسندگان | ||
شایسته رضائی* 1؛ نگار چیوایی2 | ||
1گروه ریاضی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: عوامل مختلفی بر تفکر ریاضی دانش آموزان اثر دارد. در این راستا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان انجام شد. روش: جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه نهم شهر الیگودرز به تعداد 742 نفر بود. تعداد 253 نفر را با استفاده از روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب کرده و برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مهارت حل مسأله هپنر و پترسون (1982)، پرسشنامه استاندارد تفکر ریاضی عربپور (1398) و سنجش نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2003) استفاده شد. میزان پایایی متغیرهای تفکر ریاضی، مهارت حل مسأله و نگرش نسبت به مدرسه به ترتیب برابر با 947/0، 777/0 و 764/0 بدست آمد که از پایایی مطلوبی برخوردار هستند. داده های حاصله با آزمونهای چولگی و کشیدگی، تحلیل عاملی، روش معادلات ساختاری و آزمون سوبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: مهارت حل مسأله بر نگرش نسبت به مدرسه دانش آموزان ، مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی دانش آموزان، نگرش نسبت به مدرسه بر تفکر ریاضی دانش آموزان و مهارت حل مسأله بر تفکر ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه دانش آموزان، تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: تفکر ریاضی با استفاده از مهارت حل مساله و نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه بهبود می یابد. در نتیجه عملکرد دانش آموزان در این درس ارتقا می یابد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect Of Problem Solving Skills On Mathematical Thinking With The Mediating Role Of Attitude Towards School | ||
نویسندگان [English] | ||
negar chivaee2؛ | ||
2Department of Educational Management, Aligudarz Branch, Islamic Azad University, Aliguderz,, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Various factors affect students' mathematical thinking. In this regard, this research was conducted with the aim of investigating the effect of problem solving skills on mathematical thinking with the mediating role of attitude towards school in students. Method: The statistical population includes all 9th grade female students of Aligudarz city, which was equal to 742 people. 253 people were selected as a statistical sample and the sampling method used was simple random. Heppner and Patterson's (1982) problem-solving skill questionnaire, Arabpour's standard mathematical thinking questionnaire (2018) and McCutch and Siegel's (2003) school attitude measurement were used. Also, the validity )reliability( of the research variables of mathematical thinking, problem solving skills and attitude towards school were equal to 0.947, 0.777 and 0.764, respectively. The obtained data were analyzed with skewness and kurtosis tests, factor analysis, structural equation method and Sobel test. Results: Problem solving skills on attitude towards school, problem solving skill on mathematical thinking, attitude towards school on mathematical thinking, and solving skills on mathematical thinking with a mediating role of attitude towards school has a positive and significant effect. Conclusion: Mathematical thinking is improved by using problem solving skills and students' attitude towards school. As a result, the performance of students in this lesson is improved | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |