تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی رابطه گونههای فلسفه آموزشی با راهبردهای مدیریت کلاس در بین معلمان مدارس منطقه دهلران | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 6، شهریور 1395، صفحه 85-102 اصل مقاله (317.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد ملکی پور* 1؛ عیسی ملکی پور2؛ جمال معمر3؛ رحیم مرادزاده4 | ||
1دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
4کارشناس ارشد جامعه شناسی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1396، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه و میزان پیش بینی گرایشات فلسفی آموزشی با راهبردهای مدیریت کلاس در بین معلمان مدارس منطقه دهلران است. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه منطقه دهلران به تعداد 124 نفر است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 93 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات درتایج این پژوهش نشان داد که بین گرایشات فلسفه آموزشی با راهبردهای مدیریت کلاس رابطه معنادار وجود دارد و همچنین گونه فلسفی ضرورت گرایی و پایدارگرایی توان پیش بینی مدیریت کلاس استبدادی و مقتدرانه را دارند و گونه فلسفی پیشرفت گرایی و بازسازی گرایی دارای توان پیش بینی مدیریت مقتدرانه، مدیریت دموکراتیک و مدیریت بی بند و بار و گونه فلسفی وجودگرایی توان پیش بینی مدیریت دموکراتیک و بی بند و بار را دارند و همچنین معلمان بیشتر به راهبردهای مدیریت دموکراتیک و تا حدودی بی بندبار در کلاس اعتقاد دارند که این راهبردها نیز ریشه در فلسفه آموزشی پیشرفت گرایی و وجودگرایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه های آموزشی؛ ضرورت گرایی؛ وجود گرایی؛ راهبرد؛ مدیریت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Educational Philosophy Types with Classroom Management Strategies among Teachers in Dehloran Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Maleki Pour1؛ Eisa Maleki Pour2؛ Jamal Moamer3؛ Rahim Morad Zadeh4 | ||
1Ph.D. student of curriculum planning, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, IRAN. | ||
2Staff of Dehloran Education Office, IRAN. | ||
3Ph.D Student in Curriculum, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran, IRAN. | ||
4Master of Science in Sociology, Teacher, Dehloran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the relationship between educational philosophy types and classroom management strategies among teachers of the Dehloran schools. The research method is descriptive-correlational. The statistical population of this study is all teachers of secondary schools in Dehloran District(124 teachers) in 1995-1996 academic year. Due to the limited statistical community, the questionnaire was distributed among all of them. The data gathering tool was Saddker Standard Questionnaire (2014) and Indiana" central University Classroom Management Strategies (2013). The validity of the questionnaires was obtained by a panel of experts. The reliability of the questionnaires (Cronbach's alpha) was 0.82 and 0.88 respectively. Pearson correlation and multivariable regression were used to analyze the data in inferential statistics. The results of this study showed that there is a significant relationship between the types of philosophy of education and the class management strategies and also the types of philosophy of essentiality and sustainability are capable of predicting the authoritarian and authoritative class management. The types of philosophy of progression and reconstruction have the ability to predict the authoritative, democratic and indifferent management . And types of existential philosophy can also predict democratic and indifferent management. Teachers are more likely to believe in democratic and somewhat indifferent management strategies rooted in philosophy of education in Progressivism and existentialism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Philosophy, Essentialism, Existentialism, Sustainability, reconstruction, Classroom Management Strategies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 531 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375 |