
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,638 |
سایبورگ و ارزیابی پیامدهای آن در آموزش | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16258.912 | ||
نویسندگان | ||
سیدامیر سخاوتیان* 1؛ سیدنقی موسوی2 | ||
1معارف، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، قم. ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: «سایبورگ» پدیدهای است که در آینده و در جامعه بشری فراوان دیده خواهد شد و امروزه نیز ریشههایی از آن در جامعه بشری وجود دارد. «سایبورگ» مرکب از دو حیث انسانی و سایبری است که آن را در بستر اصلی طراحی سایبورگ یعنی جنبش تراانسانگرایی میتوان مشاهده نمود. حیث سایبری دارای نوعی الگوریتم است که به پردازش کلان دادهها میپردازد و میتواند به کمک پردازش این کلاندادهها بر قوای ادراکی حیث انسانی خود تأثیرگذاری نماید. از اینرو؛ بر فرآیند تربیت و تعالی آن نیز تأثیر میگذارد. در نتیجه تربیت اسلامی بنابر مأموریت ذاتی خود یعنی تعالی انسان، لاجرم باید ابعاد مختلف آن را شناخته و برای مواجهه فعال با آن در راستای تربیت و تعالی آماده سازد. هدف از این پژوهش، توصیفِ «سایبورگ» و ارزیابی پیامدهای آن در آموزش است. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و انتقادی است. یافتههای پژوهش: سایبورگها، موجوداتی مرکب از انسان و ماشین هستند که در فرآیندها و پیامدهای آموزشی و تربیتی جامعه انسانی آینده تأثیر خواهند داشت. نتیجهگیری: در این پژوهش، دلالتهای تربیتی سایبورگ مورد بررسی واقع شده و حاصل آن نیز در اختیار بهینهسازان سایبری قرار می-گیرد؛ تا بتوان ترکیبی همگن و در راستای تعالی حیث انسانی این پدیده را ساخت و سبب تعالی او و سایر انسانهای همزیست او گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
سایبورگ؛ انسان سایبوگ؛ هوش مصنوعی؛ تربیت اسلامی؛ جنبش تراانسان گرایی | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cyborg and evaluation of its consequences in education | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed amir sekhavatian1؛ Seyyed Naqi Mousavi2 | ||
1Islamic Education, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
2Educational Sciences, Farhangian University, Qom. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: "Cyborg" is a phenomenon that will be seen a lot in the future and in human society, and today there are roots of it in human society. "Cyborg" is composed of two aspects, human and cyber, which can be seen in the main platform of cyborg design, i.e. transhumanism movement. The cyber sense has a type of algorithm that deals with the processing of big data and can affect the perceptive powers of the human being with the help of processing this big data. Therefore; It also affects the process of education and excellence. As a result of Islamic education, according to its inherent mission, i.e. human excellence, one must understand its various dimensions and prepare to face it actively in the direction of education and excellence. The purpose of this research is to describe "cyborg" and evaluate its consequences in education. Method: The research method is descriptive, analytical and critical. Findings: Cyborgs are beings composed of man and machine that will have an impact on the processes and educational consequences of the future human society. Conclusion: In this research, the educational implications of the cyborg are investigated and the result is also available to the cyber optimizers. So that this phenomenon can be made a homogenous combination in line with the human dignity of this phenomenon and cause him and other co-existing humans to be exalted. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cyborg, cyborg human, artificial intelligence, Islamic education, transhumanism movement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 882 |