
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,578 |
بررسی تمرینهای نوشتاری کتابهای نگارش فارسی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 6، شهریور 1403، صفحه 1-13 اصل مقاله (536.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2024.15294.1075 | ||
نویسنده | ||
عبدالحسین حیدری* | ||
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در پژوهش حاضر، به مطالعۀ تمرینهای نوشتاری کتابهای نگارش فارسی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی پرداخته شده است. روشها: ابتدا فعالیتهای نوشتاری در 15 زیرمقولۀ مختلف دو نوع عمدۀ تمرینهای دریافتی و تولیدی طبقهبندی شد. سپس فراوانی و درصد رخداد تمرینها در کتابهای درسی برای بررسی و تحلیل مشخص گردید. بنابراین این پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی انجام یافته است. یافتهها: بررسی دادهها نشان داد که 43/69 درصد از تمرینهای کتابهای نگارش فارسی به تمرینهای از نوع دریافتی اختصاص یافته است؛ درصورتی که این کتابها برای آموزش مهارت نوشتن طراحی شدهاند که خود یک مهارت تولیدی است. هرچند طراحی تمرینهای دریافتی در آموزش زبان، مقدم بر طراحی تمرینهای تولیدی است؛ اما توازن در طراحی و تدوین هر دو نوع تمرینهای دریافتی و تولیدی در تهیه محتوا، بایستی مورد عنایت مؤلفان کتابهای درسی قرار گیرد. نتیجهگیری: تحلیل آمار استنباطی دادهها نیز نشان داد که رابطۀ بین تمرینهای نوشتاری در کتابهای نگارش فارسی پایههای چهارم و پنجم معنادار است و فراوانی تمرینهای تولیدی با ارتقاء پایه تحصیلی و دانش زبانی دانشآموزان، افزایش یافته است. همچنین با توجه به اهمیت تمرین مهارت خواندن پیش از مهارت نوشتن، لازم است به تمرینهای از نوع درکمطلب و خلاصه یا کوتاهنویسی متن، در تألیف کتابهای نگارش فارسی توجه ویژهای شود. یافتهها و نتایج پژوهش حاضر میتواند در هر دو حوزۀ تألیف و تدریس برای مؤلفان و معلمان مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینهای دریافتی؛ تمرینهای تولیدی؛ کتابهای نگارش فارسی؛ پایۀ چهارم؛ پایۀ پنجم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the writing tasks of Persian writing textbooks used at 4thand 5th grades in primary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolhossein Heydari | ||
Department of English Language Teaching, Farhangian University, P. O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This paper attempted to study the writing tasks of Persian writing textbooks used at primary schools (fourth and fifth). Methods: At first, the writing tasks of Persian writing textbooks were classified according to 2 significant kinds of writing activities (receptive and productive) with 15 subdivisions. Then, the frequency and percentage of the tasks in the books were determined to be analyzed. So, the research method used in this paper is descriptive-analytic. Findings: The data analysis showed that 69/43 percent of writing tasks in the writing textbooks have been allocated to receptive tasks. Meanwhile, these books have been designed to teach a writing skill called productive writing. Although the designing of receptive tasks is prior to designing productive ones in language teaching, the authors should consider the balance in designing two different writing tasks. Conclusion: The results of analytical statistics indicate a significant difference between the writing tasks in the two textbooks. The frequency of the productive writing tasks in the textbook has increased as the students are promoted to a higher level and their language knowledge is strengthened. Tasks such as reading comprehension and summary writing should be paid attention to in the writing textbooks because it is necessary to read before writing. The findings of this study can be helpful to both the textbook authors and teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
receptive tasks, productive tasks, Persian writing textbooks, 4th grade, 5th grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |