
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,545 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,125,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,315,551 |
نقش واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه با خوشبینی تحصیلی و درگیری تحصیلی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 1-20 اصل مقاله (939.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.14943.1249 | ||
نویسنده | ||
سیروس محمودی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطة بین خوشبینی تحصیلی و درگیری تحصیلی با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایة ششم شهر شیراز بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش، دانش آموزان پایة ششم ابتدایی شهر شیراز (3500 نفر) بود که با توجه به تعداد متغیرها و حداقل تعداد مورد نیاز و بر اساس جدول مورگان 401 نفر (191 پسر و 210 دختر) از دانشآموزان پایة ششم ابتدایی ناحیة یک تا چهار، به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای خوشبینی تحصیلی (پایایی 93/0)، خودکارآمدی تحصیلی (پایایی 92/0) و درگیری تحصیلی (پایایی96/0) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روش روایی محتوایی و صوری تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارAmos نسخه 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که خوشبینی تحصیلی هم بهصورت مستقیم (001/0= p ،17/0= β) و هم با واسطهگری خودکارآمدی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان تأثیر داشت (004/0= p ،57/0= β). افزایش خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان، با افزایش در میزان درگیری تحصیلی آنان همراه بود 001/0 >p. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که با افزایش مؤلفههای خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان، میزان درگیری تحصیلی دانشآموزان را میتوان ارتقا داد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشبینی تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ درگیری تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying The Role of Mediating Academic Self-efficacy in the Relationship between Academic Optimism and Student Conflict | ||
نویسندگان [English] | ||
sirous mahmoudi | ||
Department of educational science, Payame Noor Unvierstiy,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
.Background and Objectives: The purpose of this research was the relationship between academic optimism and academic involvement with the mediating role of academic self-efficacy in the sixth grade students of Shiraz. Method :This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation method. The statistical population of the research is the 6th grade students of Shiraz city (3500 people), according to the number and the minimum required number and based on the Morgan table, there were 401 people (191 boys and 210 girls) from the 6th grade students of regions one to four. They were selected by random cluster method and completed academic optimism questionnaires (reliability 0.93), academic self-efficacy (reliability 0.92) and academic engagement (reliability 0.96). The validity of the questionnaires was checked using face and face validity methods. Structural equation modeling method was used for data analysis using Amos software version 24. Findings: The results showed that academic optimism had an effect on students' academic engagement both directly (p=0.001, β=0.17) and through the mediation of self-efficacy (b=0.57, p=0.004). The increase in academic optimism and efficiency of students was associated with the increase in their education level (p<0.001). Conclusion: Therefore, it can be concluded that by increasing the components of academic optimism and self-efficacy of students, the level of academic involvement of students can be improved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic optimism, Academic self-efficacy, Academic engagement, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 545 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 584 |