
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,543 |
اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر ارتباطات جمعی و رفتارهای نابهنجار در دانشآموزان دورة ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 63-77 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16183.1293 | ||
نویسندگان | ||
سعیده خجسته* 1؛ مهناز ارجمندی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجان بر ارتباطات جمعی و رفتارهای نابهنجار در دانشآموزان پایة ششم ابتدایی انجام شد. روشها: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و با استفاده از طرحهای پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان پایة ششم ناحیة 2 شهر کرمان، در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. تعداد 30 نفر از دانشآموزان با استفاده از روش در دسترس انتخاب و در مرحلة بعد با استفاده از روش انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون و همکاران (1983) و ارزیابی رفتاری راتر (1967) و پکیج مداخله تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گروس (2007) در 8 جلسه 75 دقیقه ای ارائه شد. لازم به ذکر است که هر دو گروه پرسشنامههای مهارت اجتماعی ماتسون و همکاران (1983) و ارزیابی رفتاری راتر (1967) را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند. مشارکتکنندگان گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقهای آموزش داده شدند، در حالی که در این مدت گروه کنترل در کلاسهای آموزش خودکنترلی هیجانی شرکت نداشتند. بعد از پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پسآزمون گرفته شد. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش خودکنترلی هیجان بر ارتباطات جمعی و رفتارهای نابهنجار در دانشآموزان پایة ششم ابتدایی اثربخش است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود، استفاده از آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی در کارگاههای آموزشی و تربیتی بیش از پیش مورد توجه معلمان، مربیان پرورشی و والدین قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات جمعی؛ آموزش خودکنترلی هیجانی؛ رفتارهای نابهنجار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Emotional Self-control Training on Collective Communication and Abnormal Behaviors in Elementary School Students (Sixth Grade) | ||
نویسندگان [English] | ||
saeideh khojasteh1؛ Mahnaz Arjomandi2 | ||
1professor assistant in educational sciences in payam noor university | ||
2MA student in history and philosophy of education | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The current research was conducted with the aim of the effectiveness of emotional self-control training on collective communication and abnormal behaviors in elementary school students (sixth grade). Methods: The research method was semi-experimental and used pre-test-post-test designs with a control group. The statistical population includes all elementary school students in Kerman City who were in the academic year 1402-1403, 30 students were selected using the convenient method. The measurement tools of Matson et al Social Skill Questionnaire (1983) Rutter's Behavioral Assessment (1967) and the emotion regulation intervention package based on the Gross process model (2007) were presented in 8 sessions(75 minutes). It should be noted that both groups completed Matson et al.'s (1983) social skill questionnaires and Rutter's (1967) behavioral assessment as a pre-test. Participants of the experimental group were trained for eight 75-minute sessions, while the control group did not participate in emotional self-control training classes. After the training, a post-test was taken from both experimental and control groups. The collected data were analyzed using multivariate covariance analysis and spss24. Findings: Based on the findings of this research, it can be concluded that emotional self-control training is effective in collective communication and abnormal behaviors in elementary school students. Conclusion: According to the findings of the research, it is suggested that the use of teaching emotional self-control skills in educational and educational workshops should be more and more noticed by teachers, educators, and parents. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional self-control, Training, Mass communication, Abnormal behavior | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 234 |