
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,536 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,516 |
پیشبینی اضطراب اجتماعی معلمان مدارس نیاز ویژه بر اساس نشخوار فکری و طرحوارههای ناسازگار | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 111-124 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16576.1326 | ||
نویسندگان | ||
سمانه متولی زاده بافقی1؛ حمیده پاک مهر* 2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق | ||
2دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف این مطالعه، پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس نشخوار فکری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در معلمان مدارس نیاز ویژه بود. روش: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری تمام معلمان مدارس ابتدایی نیاز ویژة استان یزد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. تعداد 120 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت آنلاین، پرسشنامههای اضطراب اجتماعی جرابک (1996)، طرحوارههای ذهنی ناسازگار یانگ (1990) و نشخوار فکری نالن-هوکسما و مارو (1991) را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوة همزمان تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطة مثبت و معنیدار بین اضطراب اجتماعی با نمرة کل نشخوار فکری وجود دارد و مؤلفه بروز داد قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی معلمان بود. همچنین، رابطة مثبت و معنیدار بین اضطراب اجتماعی با طرحوارة ناسازگار اولیه بریدگی و طرد وجود داشت و این طرحواره قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی بود. نتیجهگیری: طبق یافتههای بهدستآمده، نشخوار فکری و طرحواره بریدگی و طرد میتوانند میزان اضطراب اجتماعی معلمان مدارس با نیاز ویژه را پیشبینی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه؛ معلمان مدارس نیاز ویژه؛ نشخوار فکری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of Social Anxiety of School Teachers for Special Needs Based on Rumination and Maladaptive Schemas | ||
نویسندگان [English] | ||
Samaneh Sadat Motevalizadeh Bafghi1؛ Hamideh Pakmehr2 | ||
1Islamic Azad University, Bafgh branch | ||
2Ph.D in Curriculum Studies, Department of Educational Sience, Imam Reza International University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The aim of this study was to predict social anxiety based on rumination and early maladaptive schemas in teachers for special education. Methods: The current research is applied in purpose and descriptive correlational in nature regarding data collection. The statistical population consisted of all the teachers at special needs primary schools in Yazd province during the academic year 2023-2024. A total of 120 individuals were selected through convenience sampling and completed the Social Anxiety Questionnaire by Jerabak (1996), Young's Maladaptive Schemas Questionnaire (1990), and the Rumination Scale by Nolen-Hoeksema and Morrow (1991) online. The data were analyzed using SPSS software and multiple simultaneous regression analysis. Findings: The results indicated a significant positive relationship between social anxiety and the total score of rumination, with the component of expressing being able to predict social anxiety among teachers. Additionally, there was a significant positive relationship between social anxiety and the maladaptive schema of abandonment/instability and disconnection/rejection, which was also capable of predicting social anxiety. Conclusion: According to the findings, rumination and the schemas of abandonment/instability and disconnection/rejection can predict the level of social anxiety in special needs school teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Early maladaptive schemas, Rumination, Social anxiety, Special needs school, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |