تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
تعیین اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی بر بهزیستی دانشآموزان دختر | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 125-138 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16614.1327 | ||
نویسندگان | ||
بتول محمدی1؛ احمد غضنفری* 2؛ طیبه شریفی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی بر بهزیستی مدرسه دانشآموزان دختر دورة دوم ابتدایی (چهارم، پنجم و ششم) شهر باغبهادران انجام شد. روش: روش انجام این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، پیگیری همراه با گروه گواه با پیگیری دو ماهه بود و 60 دانشآموز از پایههای چهارم، پنجم و ششم شهر باغبهادران بر اساس روش نمونهگیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود، انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه ( هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. از مقیاس بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهلر (1999)، برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی خانجانی و همکاران (1393) و آموزش تفکر انتقادی فیشر (2005) هر یک به تعداد 8 جلسه 90 دقیقهای استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل واریانس مکرر با طرح آمیخته و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات مؤلفههای بهزیستی مدرسه (علاقهمندی به مدرسه و خودکارآمدی ادراکشده تحصیلی) در مرحله پسآزمون و پیگیری در گروه آموزش تفکر انتقادی و گروه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی افزایش پیدا کرده و رفتار مخرب کاهش پیدا کرده است. نتیجهگیری: از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی در مدارس توسط معلمان و مشاوران برای بهبود یا افزایش بهزیستی مدرسه دانشآموزان میتوان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش گروهی؛ بهزیستی مدرسه؛ تفکر انتقادی؛ دانشآموزان؛ راهبردهای یادگیری؛ خودتنظیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determination the Effectiveness of Group Training of Self-regulation Learning Strategies and Critical Thinking on School Well-being of Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Batool Mohammadi1؛ Ahmad Ghazanfare2؛ Tayebeh Sharifi3 | ||
1PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran | ||
3Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Islamic Azad University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and objectives: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of group training of self-regulation learning strategies and critical thinking on school well-being of second-grade (fourth, fifth, and sixth) female students in Bagh Bahadran. Method: The method of conducting this research was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group and a two-month follow-up period, and 60 students 4th, 5th and 6th grades in Bagh Bahadran city was selected based on the available sampling method and according to the entry criteria, randomly selected in Three groups (20 people in each group) were assigned. Kaplan and Mahler's school well-being scale (1999) was used to measure the dependent variable. Khanjani et al.'s self-regulation learning strategies training (2005) and Fisher's critical thinking training (2005) were used for 8 sessions of 90 minutes. Data were analyzed through repeated analysis of variance with mixed design and Ben Feroni's post hoc test. Findings: The results showed that the scores of the components of school well-being (interest in school and perceived academic self-efficacy) in the post-test and follow-up stage in the critical thinking training group and the self-regulated learning strategies training group increased and destructive behavior decreased. Conclusion: training self-regulation learning strategies and critical thinking in schools by teachers and counselors can be used to improve or increase student's school well-being | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Group education, School well-being, Critical thinking, Students, Self-regulated learning, Strategies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |