تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه شغلی معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان سبزوار در آموزشهای مجازی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 5، اسفند 1402، صفحه 26-44 اصل مقاله (1023.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2024.15726.1081 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا اطهری نیا* 1؛ محمد علی رستمی نژاد2؛ محمد اکبری بورنگ2؛ هادی پورشافعی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 12 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: انگیزه شغلی از مهمترین معیارهایی است که در جامعه معلمان همواره باید در سطح بالایی قرار داشته باشد زیرا منجر به ارتقای عملکرد حرفهای و کارایی آنان میگردد. از اینرو شناخت عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه شغلی معلمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در آموزشهای مجازی به سبب ماهیت این نوع آموزشها، ضرورت این مسئله دوچندان میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه شغلی معلمان دوره دوم ابتدایی در آموزشهای مجازی به انجام رسید. روشها: رویکرد این پژوهش از نوع کیفی و روش آن تحلیل مضمون بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان سبزوار بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و پس از انجام مصاحبه با 10 نفر اشباع دادهها حاصل شد. یافتهها: در پژوهش حاضر از تحلیل مصاحبهها شش مضمون اصلی مسائل آموزشی، مسائل اجتماعی و فرهنگی، مسائل شبکه ای و سخت افزاری، مسائل شخصی و خانوادگی، مسائل اداری و سازمانی و مسائل اقتصادی به عنوان مسائل مؤثر بر کاهش انگیزه شغلی معلمان شناسایی شدند. هر کدام از این مضامین دارای مضامین فرعی متعددی نیز بودند که نشان دهنده تفاوت نگرشها و ادراکات معلمان نسبت به علل موثر بر کاهش انگیزه شغلی آنان است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق متولیان آموزش و پرورش باید نسبت به عوامل مؤثر بر انگیزه شغلی معلمان حساس بوده و زمینه افزایش انگیزه شغلی آنان را فراهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ انگیزه شغلی؛ معلمان؛ دوره دوم ابتدایی؛ معلمان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors affecting the reduction of job motivation of teachers of the second year of elementary school in Sabzevar city in virtual education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Reza Athari neya1؛ mohamamd ali rostaminezhad2؛ Mohammad Akbari borng2؛ hadi pourshafei3 | ||
1University of birjand, Birjand, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of birjand, Birjand, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of birjand, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Job motivation is one of the most important criteria that should always be at a high level in the teacher community because it leads to the improvement of their professional performance and efficiency. Therefore, recognizing the factors affecting teachers' job motivation is of particular importance. In virtual education, due to the nature of this type of education, this issue is doubled. The present study was conducted with the aim of investigating the factors affecting the reduction of the job motivation of second year primary school teachers in virtual education. Methods: The approach of this research was qualitative and its method was thematic analysis. The statistical population included all teachers of the second year of elementary school in Sabzevar city, which was achieved by using the purposive sampling method and after conducting interviews with 10 people. Findings: In the current research, from the analysis of interviews, six main themes of educational issues, social and cultural issues, network and hardware issues, personal and family issues, administrative and organizational issues, and economic issues were identified as issues affecting teachers' job motivation. Each of these themes also had several sub-themes that show the differences in teachers' attitudes and perceptions regarding the causes affecting their job motivation. Conclusion: According to the findings of the research, education administrators should be sensitive to the factors affecting teachers' job motivation and provide the basis for increasing their job motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elementary teachers, Job motivation, teachers, second year of elementary school, virtual education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |