
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,610 |
اصول نیازسنجی در برنامه درسی مطلوب در آموزش شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، مهر 1403، صفحه 64-84 اصل مقاله (945.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2024.16579.1243 | ||
نویسنده | ||
زکیه اکرمی* | ||
استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اصول نیازسنجی در برنامه درسی مطلوب در آموزش شیمی با استفاده از رویکرد کیفی و با روش تحلیلی-استنادی صورت گرفته است. مقاله حاضر حول محور جایگاه نیازسنجی در برنامه درسی آموزش شیمی تدوین شده و بر آن است تا با نگاه تحلیلی به برنامه درسی مطلوب شیمی، بینش جامعی را به برنامه ریزان درسی در خصوص نیازسنجی در آموزش شیمی عرضه نماید. در مقاله حاضر، سه اصل نیازسنجی شامل توافق محور، مسأله محور و هدف محور همراه با الگوهای مطرح در هر یک از آنها در برنامه درسی آموزش شیمی مطرح و نیازهای مرتبط با آنها در آموزش شیمی مورد بحث و بررسی واقع شده است. این بررسی نشان داد که سنجش نیازها، محور اساسی فعالیت های انجام شده در برنامه ریزی درسی در آموزش شیمی را تشکیل می دهد و در صورتی که روش مناسبی برای نیازسنجی انتخاب نشود، ممکن است از عینیت و روایی نتایج آن کاسته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ برنامه درسی؛ توافقمحور؛ مسألهمحور؛ نیازسنجی؛ هدفمحور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The principles of needs assessment in the desired curriculum in chemistry education | ||
نویسندگان [English] | ||
Zakyeh Akrami | ||
Assistant Professor, Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research aims to investigate the principles of needs assessment in the desired chemistry curriculum using a qualitative approach and analytical-descriptive method. The present article revolves around the position of needs assessment in the chemistry education curriculum and seeks to provide a comprehensive insight to curriculum planners regarding the needs assessment in chemistry education. In this article, three principles of needs assessment including agreement-based, issue-based, and goal-based assessment along with the patterns presented in each of them in the chemistry education curriculum, and their respective needs in chemistry education are discussed and examined. This investigation showed that needs assessment forms the basis of activities carried out in curriculum planning in chemistry education, and if an appropriate method for needs assessment is not chosen, the validity and reliability of the results may be compromised. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry Education, Curriculum, Agreement-oriented, problem-oriented, Needs Assessment, goal-oriented | ||
مراجع | ||
اجتهادی، مصطفی؛ داودی، رسول (1396). آسیبشناسی ساختار نظام آموزش عالی در اجرای برنامههای پنج ساله توسعه بخش آموزش عالی به منظور ارائه راهبردهای مناسب، پژوهش در برنامهریزی درسی، 4(4)، 1-24.
اکرمی، زکیه (1396). نگرشی نو بر آموزش و بررسی لزوم اهمیت بازنگری در برنامه درسی شیمی، اولین همایش کشوری دانش موضوعی-تربیتی دانش آموزش محتوای شیمی، اصفهان.
برازندگان، پریان؛ صفائی، شکیلا؛ صادقی، حمیده (1402). صلاحیتهای حرفهای و یادگیری آموزشی در معلمان ابتدایی با تحول تکیه بر مبانی سند بنیادین، آفاق علوم انسانی، 76(2)، 41-53.
بهادری، بهناز؛ نیکنام، زهرا؛ موسیپور، نعمتاله؛ باقری نوعپرست، خسرو (1402). طراحی چارچوب مفهومی جهت واکاوی برنامه درسی اجرایی در کلاس، از منظر انسان عامل، پژوهش در برنامهریزی درسی، 77(20)، 72-90.
خالقینژاد، سیدعلی؛ ملکی، حسن؛ سلمانی، بابک (1393). تأملی بر جایگاه نیازسنجی در برنامه درسی آموزش عالی، اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی، تهران، دانشگاه صنعتی شریف.
رزاقی، عباس؛ قادری، مصطفی؛ پوشنه، کامبیز؛ عصاره، علیرضا (1402). ارائه الگوی جامع برنامه درسی آنلاین و شناسایی مؤلفههای آن، مطالعات برنامه درسی ایران، 17(71)، 29-66.
رشیدی، بهار؛ عابدی، احمد؛ نوروزی، قاسم (1401). ارائه الگوی غنیسازی برنامه درسی مدارس استعدادهای درخشان ایران، مطالعات برنامه درسی ایران، 17(66)، 259-288.
سعیدنیا، اکبر؛ ایمانزاده، علی؛ محمودی، فیروز؛ تقیپور، کیومرث (1402). مروری کیفی بر ویژگیهای عناصر اصلی برنامه درسی پروژه محور و اعتبارسنجی آن، مطالعات برنامه درسی ایران، 17(71)، 67-98.
صدری، عباس (1388). طراحی الگوی برنامهریزی درسی آموزشهای فنی و حرفهای عام برای دوره متوسطه، مطالعات برنامه درسی، 14(13)، 82-104.
فتحی واجارگاه، کورش (1398). اصول برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات ایران زمین. چاپ یازدهم.
الماسی حسینی، سید صمد (1397). برنامهریزی درسی از رویکرد فنی تا رویکرد غیر فنی در آموزش ابتدایی، پنجمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، دانشگاه تهران.
مولایی، قاسم؛ پرسته قمبوانی، فاطمه (1401). نقش برنامهریزی درسی در عملکرد آموزشی فارغالتحصیلان آموزشی، رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، 32(2)، 107-120.
مهرمحمدی، محمود (1391). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. تهران: انتشارات سمت.
میرزایی، داود؛ معروفی، یحیی (1402). تجربیات بینالمللی در زمینه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی تربیت معلم، مدیریت دانشگاهی، 2(2)، 1-19.
وفاییفر، گلاویژه؛ قاسمپور مقدم، حسین؛ پیری، موسی (1393). نیازسنجی برنامه درسی زبانآموزی دانشآموزان پیشدبستانی مناطق دوزبانه، بر اساس مدل کلاین، مطالعات برنامه درسی ایران، 9(35)، 39-62.
ویژهنامه مجله رشد (1379). راهنمای برنامه درسی شیمی دوره متوسطه.
هاشمی، سیداحمد؛ غلامیان، رضا؛ فراشبندی، رضا (1397). بررسی اهمیت نیازسنجی در برنامهریزی درسی نظام آموزش عالی ایران، سومین کنفرانس توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات روانشناسی، تهران.
یزدانپناه، محسن؛ مرزوقی، رحمتاله (1401). بررسی تطبیقی عنصر محتوای کتب در برنامه درسی رسمی آموزش علوم تجربی ایران با ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و آمریکا، جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(12)، 1883-1906.
Hassan, M.U., Alaliyat, S., Sarwar, R. (2023). Leveraging deep learning and big data to enhance computing curriculum for industry-relevant skills: A norwegian case study, Heliyon, 9(4), 15407. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |