
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,811 |
مقایسه برنامه درسی شیمی در نظام آموزشی ایران و انگلستان | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، دی 1403، صفحه 59-82 اصل مقاله (660.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2024.16708.1250 | ||
نویسندگان | ||
مهشید گلستانه* 1؛ نگار فرهادی2؛ پردیس نژادکاظمی3 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران | ||
3دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان گتوند، خوزستان، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی و مقایسه برنامه درسی شیمی در نظام آموزشی کشورهای ایران و انگلستان پرداخته است. روش انجام پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و مقایسهای است. آموزش علوم یکی از حوزههای مهم یادگیری در ایران و انگلستان است که شیمی بخشی از آن است. یافتههای پژوهش نشان داد که در ایران آموزش اجباری علوم از 6 تا 18 سالگی و در انگلستان از 5 تا 16 سالگی ادامه دارد؛ هرچند که در انگلستان دانشآموزان تشویق میشوند تا سن 18 سالگی به تحصیلات خود ادامه دهند. در انگلستان تا پایان دوره متوسطه (16 سالگی) و در ایران تا پایان متوسطه اول (15 سالگی)، علوم بهصورت یک درس یکپارچه تدریس میشود. آموزش شیمی به عنوان یک درس جداگانه در دوره متوسطه دوم ایران و متوسطه تکمیلی انگلستان اجرا میشود. در انگلستان برخلاف ایران، بهجای تعیین محتوای علمی خاص، مفاهیم و اصول کلیدی تعیین میشود و هیچ الزام رسمی برای انتخاب یا استفاده از مواد آموزشی، کتابها یا منابع خاص وجود ندارد و معلمان آزادند که تدریس خود را به هر شکلی که میخواهند، سازماندهی کنند. نتایج این پژوهش نشان داد که مفاهیم شیمی موجود در برنامه درسی ایران و انگلستان اشتراکات زیادی دارند اما در مقایسه با انگلستان، در ایران مفاهیم شیمی در برنامه درسی بیشتر بوده و شامل دانش محض و محاسبات عددی پیچیدهتری است، درحالیکه در انگلستان برنامه درسی شیمی بهگونهای است تا نیازهای دانشآموزان را بهعنوان شهروندان مطلع، برآورده سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علوم؛ شیمی؛ برنامه درسی؛ نظام آموزشی؛ ایران؛ انگلستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of chemistry curriculum in the educational systems of Iran and the United Kingdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahshid Golestaneh1؛ Negar Farhadi2؛ Pardis Nezhadkazemi3 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Chemistry Teacher, Education Department of Bavi County, Khuzestan, Iran | ||
3Chemistry Teacher, Education Department of Gotvand County, Khuzestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research examines and compares the chemistry curriculum in the educational systems of Iran and the United Kingdom. The research method employed is descriptive-analytical and comparative. Science education is one of the significant learning domains in Iran and the United Kingdom, with chemistry being a part of it. The research findings indicate that compulsory science education continues from ages 6 to 18 in Iran and ages 5 to 16 in the United Kingdom. However, students in the UK are encouraged to continue their education until age 18. In the United Kingdom, science is taught as an integrated subject until the end of secondary education (age 16), while in Iran, it is taught until the end of lower secondary education (age 15). Chemistry is taught as a separate subject in upper secondary education in Iran and at the upper secondary level in the United Kingdom. Unlike Iran, where specific scientific content is mandated, the UK curriculum focuses on main concepts and principles without mandating specific educational materials, textbooks, or resources, providing teachers with the freedom to organize their teaching as it seems appropriate. The research results show that the chemistry concepts in the Iranian curricula and the United Kingdom have many similarities; however, the Iranian curricula include more extensive chemistry concepts and more complex numerical calculations compared to the United Kingdom. The UK chemistry curriculum is designed to meet the needs of students as informed citizens. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Science education, chemistry, curriculum, educational system, Iran, United Kingdom | ||
مراجع | ||
حبیبی، لیلا؛ صباغیان، مریم؛ امامجمعه، محمدرضا (1396). مطالعه تطبیقی آموزش شیمی سبز دربرنامه درسی مدارس متوسطه (ایران و چهار کشور پیشرفته). نوآوریهای آموزشی، 18،14-33
عرب زاده، امیرحسین؛ امینی، یادگار (1397). مقایسه برنامه درسی آموزش شیمی دوره دوم متوسطه در ایران، استرالیا و کره جنوبی. دهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، تهران، ایران.
فتحی واجارگاه، کورش؛ ملکی، حمید (1391). مفهومپردازی نسبت میان دو نظام آموزشوپرورش عمومی و آموزش عالی در کشورهای منتخب جهان: رویکردی تطبیقی. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 5(9)، 33-9.
گلستانه، مهشید (1398). مقایسه تطبیقی برنامه درسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی سابق و کارشناسی شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، 1(2), 61-82.
گلستانه، مهشید (1399). لزوم بازنگری در درسهای شیمی پایه دوره کارشناسی برای عبور از چالشهای جهانی با الهام از همهگیری کووید- 19. پژوهش در آموزش شیمی، 2(4)، 41-58.
Brennan, V. K. (2021). Devising a unique model for science outreach programmes with critical engagement from teachers across the 5-19 age range. Liverpool John Moores University (United Kingdom). Coe, R., Searle, J., Barmby, P. (2008). Relative difficulty of examinations in different subjects. Durham: CEM centre. Gibney, D. (2018). Towards an ideal chemistry curriculum. School Science Review, 100(370), 30-5. Hampden-Thompson, G., Lubben, F., Bennett, J. (2011). Post-16 physics and chemistry uptake: combining large-scale secondary analysis with in-depth qualitative methods. International Journal of Research & Method in Education, 34(3), 289-307. Kabita, D. N., & Ji, L. (2017). The why, what and how of Competency-Based Curriculum reforms: The Kenyan experience. Nairobi, Kenya: IBE-UNESCO. Kind, V. (2010). Basic Structure of the Educational System. Teaching Chemistry around the World, 375-390. Matlin S. A., Mehta G., Hopf H., Krief A. (2016). One-World Chemistry and Systems Thinking, Nat. Chem., 8 (5), 393−398. Mbonyiryivuze, A., Kanamugire, C., Yadav, L. L. (2018). Reforms in science curricula in last six decades: Special reference to physics. African Journal of Educational Studies in Mathematics and Sciences, 14, 153-165. Meltzer, D. E., Otero, V. K. (2015). A brief history of physics education in the United States. American Journal of Physics, 83 (5). Millar, R. (2011). Reviewing the National Curriculum for science: Opportunities and challenges. Curriculum Journal, 22(2), 167-185. Mohan, R. (1995). Innovative science teaching for physical science teachers. New Delhi: Prentice-Hall of India. Ojimba, D. P. (2013). Science education reforms in Nigeria: implications forscience teachers. Global Advanced Research Journal of Peace, Gender and Development Studies (GARJPGDS), 2 (5), 086-090. Orpwood, G., & Barnett, J. (1997). Science in the National Curriculum: an international perspective. The Curriculum Journal, 8(3), 331-349. Rose, J. (2009). Independent review of the primary curriculum london: Department for children, schools and Families. http://publications.teachernet.gov.uk/eOrderingDownload/Primary_curriculum_Report.pdf. Russell, T., Qualter, A., & McGuigan, L. (1995). Reflections on the implementation of National Curriculum Science Policy for the 5‐14 age range: findings and interpretations from a national evaluation study in England. International Journal of Science Education, 17(4), 481-492. Timss (2019). International results in mathematics and science. https://www.iea.nl/sites/default/files/2021-01/timss%202019-international-results-in-mathematics-and-science.pdf Wallace, J., Louden, W. (1998). Curriculum change in science: Riding the waves of reform. In B. Fraser, & K. Tobin (Eds.), in International Handbook of Science Education (pp. 471-485). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Whitehouse, A. M., Moore, A., Cukurova, M. (2016). Twenty First Century Science GCSE Chemistry. Wilson, F., Wade, N., & Evans, S. (2016) ‘Impact of changes to practical assessment at GCSE and A-level: The start of a longitudinal study by OCR’, School Science Review, 98(362), 119-128. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 900 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |