
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,576 |
معرفی هوش مصنوعی و ایجاد یادگیری شخصی سازی شده درس شیمی توسط آن | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، دی 1403، صفحه 83-102 اصل مقاله (473.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2024.16335.1240 | ||
نویسندگان | ||
امیر محمد بهرامی مداح* 1؛ مسعود سعادتی2 | ||
1دبیر شیمی، اداره کل آموزش و پرورش استان همدان، ایران و دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
آموزش، پایه گذار نسلهای آینده بشر است؛ بنابراین ضروری است که از هوشمندانهترین و پیشرفتهترین فناوریها در این حوزه استفاده شود. یکی از فناوریهای بهروز، هوش مصنوعی میباشد. گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، تغییرات شگرفی را در این حوزه ایجاد کرده است. توسعه جهانی این فنّاوری در آموزش، نحوه یاددهی و یادگیری را دگرگون کرده است. در یادگیری شخصی سازی شده، معلم دروس یکسانی برای همه دانشآموزان تدریس نمیکند، بلکه هر دانشآموز را در مسیری منحصربه فرد هدایت میکند. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش شیمی انجام گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی میتواند در ارائه مطالب آموزشی به دانشآموزان و روند یادگیری آنان کمک کرده و بستری نیز برای حمایت از معلمان فراهم آورد. شیوههای آموزشی به مدد این تکنولوژی بهبود یافته و انگیزه، همکاری، تعامل و دستاوردهای یادگیری نیز افزایش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ آموزش؛ یادگیری؛ شیمی؛ شخصی سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Introducing artificial intelligence for personalized learning of chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir mohammad Bahrami Maddah1؛ Masoud Saadati2 | ||
1Secretary of Chemistry, General Department of Education, Hamadan Province, Iran and Master's student, Chemistry Education Department, Farhangian University, PO Box 14665-889 Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Education is the foundation of future human generations; Therefore, it is necessary to use the most intelligent and advanced technologies in this field. One of the latest technologies is artificial intelligence. Artificial intelligence is the ability of a computer or machine to think or learn. The expansion of artificial intelligence applications in education has created tremendous changes in this field. The global development of this technology in education has changed the way of teaching and learning. In personalized learning, the teacher does not teach the same lessons to all students, but guides each student in a unique path. The present research has been carried out using a descriptive-analytical method with the aim of investigating the applications of artificial intelligence in chemistry education. The findings of the research show that the use of artificial intelligence can help in providing educational materials to students and their learning process and provide a platform to support teachers. Educational methods have been improved with the help of this technology. Moreover, it helps enhance motivation, cooperation, interaction, and academic achievements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Artificial intelligence, education, learning, chemistry, personalization | ||
مراجع | ||
افضل نیا، محمدرضا (1387). طراحی و آشنایی با مراکز و مواد و منابع یادگیری. تهران، انتشارات سمت.
انصاری پور، آریا؛ فرمانی، خسرو (1398). فضای مجازی و رابطه آن با جرایم جوانان و نوجوانان در ایران. ششمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، دانشگاه تهران.
پورمحمدباقر اصفهانی، لطیفه؛ صفرآبادی، نجمیه سادات (1401). مروری بر کاربرد سیستمهای متاورس در آموزش. فناوریهای آموزشی در یادگیری. 18 (5) .
حسینیان، حامد (1402). معایب، آسیبها و محدودیتهای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه آموزش و یادگیری.
صادقی، تورج؛ بختیاری، منصوره (1395) بررسی مزایا و معایب تکنولوژی اطلاعات در آموزش و یادگیری. مطالعات روانشناسی و آموزشی، 1 (3)، 25-15.
ظفری، مصطفی؛ اسماعیلی، علی؛ صادقی نیارکی، ابوالقاسم (1400). مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در آموزش. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، 36 (11) .
علیزاده، احمد؛ سرآبادانی، علی (1400). کاربردهای هوش مصنوعی در مهندسی شیمی، دوازدهمین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در علوم و مهندسی شیمی، بابل.
کاظمی فلوردی، کوثر (1399). کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری. رشد و فناوری، 7، 6-7.
Humphry, T., Fuller, L. (2023). Potential ChatGPT use in undergraduate chemistry laboratories. Journal of Chemical Education, 100 (4), 1434–1436. Dwivedi, Y.K., Hughes, L., Ismagilova, E. (2021). Artificial intelligence (AI): multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 57, 101994. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574 |