
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,681 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,802 |
تدریس مبحث ترکیبات یونی و مولکولی مبتنی بر تصویرسازی و بازی با هدف ممانعت از ایجاد کجفهمی برای دانشآموزان مقطع متوسطه اول | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، دی 1403، صفحه 23-43 اصل مقاله (1002.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2024.16652.1248 | ||
نویسندگان | ||
معصومه قلخانی* 1؛ زهرا سادات اجتهد2؛ زهره احمدی3 | ||
1گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناس ارشد آموزش شیمی، دبیر شیمی شهرستانهای تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مفهوم پیوند شیمیایی بسیار انتزاعی و دور از تجربیات روزانه دانشآموزان است. ابتدا با مطالعه و شناسایی کجفهمیهای مرتبط با مفهوم پیوند شیمیایی، محتوایی برای تدریس تدوین شد. سعی شد با استفاده از انجام آزمایش، تصویرسازی، فعالیتهای ضمن تدریس، ساخت مدل، تهیه روزنامه دیواری با موضوع کابرد ترکیبهای یونی و مولکولی و مقایسه این ترکیبها با یکدیگر و طراحی بازی، دانشآموزان را در کلاس و در محیط خارج از مدرسه درگیر کرده تا یادگیری پایدار صورت گیرد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی-توصیفی است. پس از ارائه محتوا و انجام مراحل تدریس آزمونی از دانشآموزان گرفته شد که پرسشهای آن دربرگیرنده اهداف حیطههای شناختی بود. پرسشهای مطرح شده چند گزینهای و دو بخشی بودند. در بخش اول سوال اصلی به صورت چهارگزینهای مطرح شده است که دانشآموز باید یک گزینه از گزینههای پاسخ را انتخاب کند. در بخش دوم دلیل انتخاب گزینه پاسخ در بخش اول از دانشآموز پرسیده شده است تا به وسیله ذکر دلیل برای انتخاب گزینهها بتوان میان درک درست یا ایجاد کجفهمی دانشآموزان تمایز قائل شد. نتایج پژوهش نشان داد که محتوای طراحی شده باعث بهبود یادگیری در کلاس آزمایش نسبت به کلاس گواه شده است و توانسته است از ایجاد کجفهمی به شکل چشمگیری جلوگیری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ طراحی محتوا؛ کجفهمی؛ یادگیری؛ پیوند یونی؛ پیوند اشتراکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the subject of ionic and molecular compounds based on visualization and games to prevent misconceptions for the students of the first secondary level | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Ghalkhani1؛ Zahra Sadat Ejtahed2؛ Zohreh Ahmadi3 | ||
1Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Master of Science in Chemistry Education, Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3Master of Science in Chemistry Education, Chemistry teacher, Tehran's counties, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The chemical bonding concept is abstract and disconnected from students' daily experiences. First, by studying and identifying misconceptions related to the chemical bonding concept, a teaching content was designed. An attempt was made to involve students in the classroom and the environment outside the school by conducting experiments, visualizing, teaching activities, making models, preparing wall newspapers on the topic of the use of ionic and molecular compounds, and comparing these compounds with each other, and designing games to ensure sustainable learning. The research is applied-descriptive in nature, with students being tested on the subject matter following the implementation of teaching strategies. The test questions covered various cognitive areas and consisted of multiple-choice and two-part questions. The first part required students to choose an answer option, while the second part asked them to provide a reason for their choice. This second part helped differentiate between students who had a correct understanding and those who might have misconceptions. The findings of the research revealed that the designed content improved learning outcomes in the experimental group compared to the control group, and effectively prevented misconceptions from taking root. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry education, content design, misconception, learning, ionic bond, covalent bond | ||
مراجع | ||
احمدی، زهرا (1401). طراحی و تولید محتوا برای آموزش شناخت عناصر با رویکرد اکتشافی برونر برای کتاب علوم دوره متوسطه اول ]پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی[، تهران.
جعفری طاهری، محمد حسین علی (1402). تعادلهای شیمیایی و رفع برخی کجفهمیهای مربوط به آن. پژوهش در آموزش شیمی، 4 (4)، 1–12.
حبیبزاده، الهه؛ مجدی، شقایق؛ فتوت، بهار (1402). کجفهمیهای رایج درمفهوم پیوندهای شیمیایی در دانشآموزان پایه دهم تا دوازدهم. پژوهش در آموزش شیمی، 4 (3)، 361–372.
سیفی، سامره؛ رشیدی، احمد؛ امانی، وحید؛ اولی، اسماعیل (1402). تأثیر آموزش بازی محور بر یادگیری مبحث جدول تناوبی در تدریس شیمی پایه دهم. پژوهش در آموزش شیمی، 4 (2)، 14–22.
شعبانی، مهدی؛ صابری، ستار (1401). شناسایی و بررسی چهار کجفهمی رایج در شیمی پایه دهم. چهارمین همایش ملی آموزش شیمی، 438–445.
عظمت، جعفر؛ خدایی، علیرضا (1399). بررسی کجفهمیهای رایج دانشآموزان درمفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی، 1(4)، 73–89.
موسوی، سید محسن؛ گلستانه مهشید؛ توماری، آرزو (1401). بررسی کجفهمیهای دانشآموزان پایه نهم از مبحث پیوندهای شیمیایی-مطالعه موردی دانشآموزان رباط کریم. پویش در علوم پایه، 8 (27)، 29–39.
Bayrak, B.K. (2013). Using Two-tier test to identify primary students’ conceptual understanding and alternative conceptions in acid base, Mevlana International Journal of Education, 3(2), 19–26. Fadillah, A., Salirawati, D. (2018). Analysis of misconceptions of chemical bonding among tenth-grade senior high school students using a two-tier test. Conference Paper in AIP Conference Proceedings. Hoai, V.T.T., Ngoc Son, P., Van Duyen Em, V., Duc. N.M. (2023). Using 3D molecular structure simulation to develop chemistry competence for Vietnamese students. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 19(7), 1–19. Hunter, K.H., Rodriguez, J-M.G., Becker, N.M. (2022). A review of research on the teaching and learning of chemical bonding. Journal of chemical education, 99, 2451–2464. Nahum, T.L, Mamlok-Naaman, R., Hofstein, A., Taber. K. (2010). Teaching and learning the concept of chemical bonding. Article in Studies in Science Education. Tsaparlis, G., Pappa, E.T., Byers, B. (2019). Proposed pedagogies for teaching and learning chemical bonding in secondary education. Chemistry Teacher International. 1–13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 359 |