
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,733 |
واکاوی کارکردهای مناسب و نامناسب کرونا در آموزش و پرورش ایران از منظر جامعه شناسی : یک مطالعه آمیخته | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.16040.4408 | ||
نویسنده | ||
سیدجواد حسینی* | ||
دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به بررسی ابعاد جامعهشناختی زیستبوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران میپردازد. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی ـ متوالی و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، حجم نمونه ۱۰ نفر از اعضای شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، شورای راهبردی شبکه شاد، شورای راهبردی اجرایی سازی سند تحول بنیادین و شورای راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودند که به نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، حجم نمونه، ۹۱ نفر از مدیران ادارات کل، ۱۷۵ نفر از مدیران مدارس، ۶۷۶ نفر از معلمان و دانشجو معلمان و ۲۸۳ نفر از دانشآموزان بودند که با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاجبه گروه کانونی و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری به وسیلهی نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و از تکنیکهای آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین استفاده گردید. یافتهها حاکی از این بود که شرایط آموزش و پرورش در زیستبوم کرونا وضعیتی است که دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزشی، جسمی، روانی و اجتماعی است، اما دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند آموزش فناورانه، افزایش منزلت معلمان و زمینهای برای مدرسهمحوری است. واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، روش آمیخته، زیست بوم کرونا، کارکردهای مناسب و نامناسب | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ روش آمیخته؛ زیست بوم کرونا؛ کارکردهای مناسب؛ کارکردهای نامناسب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed javad hosseini | ||
Farhangian University Of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
مطالعه حاضر به بررسی ابعاد جامعهشناختی زیستبوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران میپردازد. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی ـ متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، حجم نمونه ۱۰ نفر از اعضای شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، بودند که به نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، حجم نمونه، ۹۱ نفر از مدیران ادارات کل، ۱۷۵ نفر از مدیران مدارس، ۶۷۶ نفر از معلمان و دانشجو معلمان و ۲۸۳ نفر از دانشآموزان بودند که با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاجبه گروه کانونی و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری به وسیلهی نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و از تکنیکهای آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین استفاده گردید. یافتهها حاکی از این بود که شرایط آموزش و پرورش در زیستبوم کرونا وضعیتی است که دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزشی، جسمی، روانی و اجتماعی است، اما دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند آموزش فناورانه، افزایش منزلت معلمان و زمینهای برای مدرسهمحوری است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, mixed method, corona ecosystem, appropriate functions, inappropriate functions | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 |