
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,827 |
بازنمایی تجارب زیسته کارورزان و مدرسان: چالشها و راهکارهای شاگردپروری در دوره کارورزی | ||
تجارب معلمی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، مهر 1403، صفحه 16-35 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2024.16782.1084 | ||
نویسنده | ||
زهره حمزه لو* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
تجربه عملی کارورزی، فرصتی برای توسعه مهارتهای حرفه ای در محیط واقعی کار است. یکی از این مهارتها، توانایی شاگردپروری است. هدف این پژوهش بررسی نقش کارورزی در ارتقای مهارتهای شاگرد پروری با شناسایی چالشها و موانع موجود در این زمینه و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود این مهارتها میان اساتید و دانشجویان میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است که بصورت مطالعه موردی انجام یافت. نمونه ها بصورت هدفمند انتخاب شدند و که بصورت گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت.حوزه پژوهش مدرسان(11 نفر) و دانشجومعلمان(15 نفر) بودند که ازطریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته تجربیات زیسته و دیدگاههای آنها بررسی شد. تحلیل مصاحبه ها با کدگذاری و مقوله بندی اانجام شد و برای اطمینان از اشباع نظری با نمونه های دیگری نیز مصاحبه شد. بر اساس یافته ها، در دو بخش کدگذاری و مقوله بندی اجام یافت که در بخش نخست چهار مقوله اصلی( نقش کارورزی در ارتقاء مهارتهای شاگردپروری، چالشها، موانع و راهکارها) استخراج گردید که هر مقوله اصلی شامل سه زیرمقوله بود، در بخش دوم در زمینه مهارتهای شاگردپروری نیز سه مقوله اصلی( اهمیت مهارتهای شاگردپروری، چالشهای موجود در توسعه مهارتهای شاگردپروری، هر مقوله حاوی شش زیر مقوله و راهکارهای پیشنهادی برای رفع چالشهای توسعه مهارتهای شاگردپروری، حاوی پنج زیرمقوله) استخراج شد. نتایج این پژوهش به شناسایی چالش ها و موانع موجود در زمینه توسعه مهارتهای شاگرد پروری در طی تجربه کارورزی مدرسان کارورزی و دانشجومعلمان پرداخت. راهکارهای مناسب برای بهبود و ارتقای مهارتهای شاگردپروری توسط مدرسان کارورزی و دانشجومعلمان ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ شاگردپروری؛ مهارتهای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representing the lived experiences of interns and lecturers: challenges and solutions of discipleship in the internship period | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Hamzehlou | ||
, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Practical internship experience is an opportunity to develop professional skills. One of these skills is the ability to nurture disciples. The purpose of this research is to investigate the role of internship in improving the skills of discipleship by identifying the existing challenges and obstacles and providing suitable solutions to improve these skills among professors and students. The research approach is qualitative and phenomenological, which was conducted as a case study. The samples were selected purposefully and snowball continued until theoretical saturation was reached. The field of research was lecturers (11 people) and student teachers (15 people), whose lived experiences and views were examined through in-depth semi-structured interviews. The analysis of the interviews was done by coding and categorizing, and to ensure theoretical saturation, other samples were interviewed. The findings were done in two parts of coding and categorization, firstly, four main categories were extracted (the role of internship in improving discipleship skills, challenges, obstacles and solutions), each main category included three subcategories, in the second part, in the field of discipleship skills, three The main category (importance of discipleship skills, challenges in developing discipleship skills, each category contains six subcategories and solutions to solve the challenges of developing discipleship skills, containing five subcategories) was extracted.The results of this research identified the challenges and obstacles in the development of discipleship skills during the internship experience of trainee teachers and student teachers. The suitable solutions for improving and promoting the skills of discipleship were presented by intern teachers and student teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
internship, discipleship, educational skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |