
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,694 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,811 |
تاثیر رویکردهای آموزشی معلمان بر آموزش موثر جغرافیا در دبیرستان های منتخب ایران | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1403، صفحه 99-118 اصل مقاله (478.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.16213.1201 | ||
نویسندگان | ||
منصور صادقی* 1؛ محسن رضائی عارفی2 | ||
1دبیرستانه های شهر قم | ||
2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
امروزه آموزش جغرافیا، جهت آشنایی دانشآموزان با ویژگیهای طبیعی و انسانی کشور خود و سایر کشورها اهمیت خاصی در نظام برنامه ریزی آنها دارد. جغرافیا یک درس ضروری جهت آماده سازی دانش آموزان برای آینده است. آموزش جغرافیا در چارچوب یک عنوان درسی خاص به منظور ایجاد فرصتهای مناسب یادگیری برای اهداف کلی و جزئی در ایران انجام میشود. اگرچه کتابهای درسی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در سه حیطه یادگیری شناختی، مهارتی و نگرشی تهیه میشوند، اما در نهایت معلمان جغرافیا هستند که برنامه درسی را هماهنگ و اجرا میکنند و به رفتار پایانی که به عنوان آموزش تعریف میشود دست مییابند. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از فرم مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفته است. در طول مصاحبه، از معلمان سوالاتی در مورد روش های تدریس، فنون و تکنیک های آموزشی، مهارت های جغرافیایی، وسایل و مواد کمک آموزشی و نحوه مدیریت کلاس سوالاتی از آنها پرسیده شده است. جامعه آماری ما در این پژوهش 40 نفر از دبیران جغرافیای مدارس شهرهای مختلف ایران در سال تحصیلی 1402-1401 می باشد که به شیوه تصادفی انتخاب شده اند. دادهها از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد، هرچند معلمان جغرافیا از روشهای متناسب با برنامه درسی استفاده میکنند ولی در خصوص وسایل و مواد کمک آموزشی ضعفهای وجود دارد که باید جبران شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش جغرافیا؛ تکنیکهای آموزشی؛ مدیریت کلاس؛ مصاحبه نیمهساختاریافته؛ مهارتهای جغرافیایی؛ وسایل و مواد کمک آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of teachers' educational approaches on the effective teaching of geography in Iran's high schools | ||
نویسندگان [English] | ||
MANSOOR SADEGHI1؛ Mohsen rezaei2 | ||
1دبیر جغرافیا | ||
2Faculty of farhangian university | ||
چکیده [English] | ||
Today geography education has a special importance in their planning system in order to familiarize students with the natural and human characteristics of their country and other countries. Geography is an essential subject to prepare students for the future. Geography education is carried out in the framework of a specific subject in order to create suitable learning opportunities for general and partial purposes in Iran. Although the textbooks are prepared by the educational research and planning organization in the three fields of cognitive, skill and attitude learning, but in the end it is the geography teachers who coordinate and implement the curriculum and the final behavior which is defined as education. This research was conducted using a qualitative method using a semi-structured interview form. During the interview, the teachers were asked questions about teaching methods, educational techniques , geographical skills, teaching aids and how to manage the class. Our statistical population in this research is 40 geography teachers of schools in different cities of Iran in the academic year 1402, who were randomly selected. The results show that although geography teachers use methods appropriate to the curriculum, there are weaknesses in the teaching aids and materials that must be compensated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching geography, educational techniques and techniques, classroom management, geographical skills, educational aids and materials | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |