
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,599 |
نقش عکس برداری و تصویر در آموزش جغرافیا: تأثیرات مثبت بر یادگیری مکانی و فهم عمیق مفاهیم | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 20، شهریور 1403، صفحه 75-92 اصل مقاله (622.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.16126.1199 | ||
نویسندگان | ||
فریبا همتی* 1؛ نصرت مرادی هوسین2 | ||
1گروه آموزشی جغرافیا ٫ دانشگاه فرهنگیان ٫ صندوق پستی ۸۸۹- ۱۴۶۶۵ تهران ٫ ایران | ||
2دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان. | ||
چکیده | ||
نقش عکس برداری و تصویر در آموزش جغرافیا: تأثیرات مثبت بر یادگیری مکانی و فهم عمیق مفاهیم درک و آموزش مفاهیم جغرافیایی نیازمند ابزارهایی است که بتوانند پیچیدگیهای مکانی و ارتباطات بین پدیدههای جغرافیایی را به شکلی ملموس و قابل فهم ارائه دهند. عکاسی به عنوان یکی از این ابزارها، نقش مهمی در تسهیل فرآیند یادگیری و درک عمیقتر مفاهیم جغرافیایی ایفا میکند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای-اسنادی، به بررسی تأثیرات مثبت عکسبرداری بر یادگیری مکانی و فهم مفاهیم جغرافیایی پرداخته و نشان میدهد که چگونه تصاویر میتوانند به عنوان یک وسیله ارتباطی مؤثر در آموزش جغرافیا عمل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عکس برداری و تصویر با جغرافیا یک پیوند ناگسستنی دارد و امروزه توسط بسیاری از سازمان ها یا مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی همانند نشنال جئوگرافی در حوزه های مختلف از جمله اقیانوس ها، زمین، دنیای حیوانات وحشی، فرهنگ ها و مکان های تاریخی، نبوغ انسانی و همچنین گردشگری از این روش تأثیرگذار برای آموزش و پژوهش استفاده می شود. نتایج بررسی همچنین نشان میدهد که استفاده از عکسها در فرآیند آموزش جغرافیا، به افراد کمک میکند تا پیچیدگی های مفاهیم جغرافیایی و ارتباط بین این مفاهیم را بهتر درک نمایند. بعلاوه این روش با ارائه تجربه واقعی و بصری از مناطق و پدیدههای جغرافیایی، تحریک و انگیزهبخشی برای فرد ایجاد میکند. در این روش با ایجاد گلچینی از تصاویر مناطق مختلف و لمس محیط، نوعی تجربه مستقیم در زمینه مفاهیم و پدیده های جغرافیایی برای فرد ایجاد می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
عکسبرداری؛ مفاهیم جغرافیایی؛ ابزارهای بصری؛ روش های نوین؛ آموزش جغرافیا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Photography and Imagery in Geography Education: Positive Impacts on Spatial Learning and Deep Understanding of Concepts | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Hemmati1؛ Nosrat Moradi Hovasin2 | ||
1Department of Geography Education, Farhangian University, P.O.Box 14665 -889, Tehran,Iran | ||
2Graduate of Geography and Rural Planning, Faculty of Geographical Sciences and Planning, University of Isfahan. | ||
چکیده [English] | ||
Understanding and teaching geographical concepts require tools that can present the spatial complexities and interconnections between geographical phenomena in a tangible and comprehensible manner. Photography, as one of these tools, plays a significant role in facilitating the learning process and deepening the understanding of geographical concepts.This article, using a descriptive-analytical method and library-documentary sources, examines the positive impacts of photography on spatial learning and understanding of geographical concepts, demonstrating how images can serve as an effective communication tool in geography education.The research findings indicate that photography and imagery have an inseparable link with geography and are currently utilized by many organizations or research and educational institutions, such as National Geographic, in various fields including oceans, earth, wildlife, cultures, historical sites, human ingenuity, and tourism for educational and research purposes.The study also shows that the use of photographs in the geography education process helps individuals better understand the complexities of geographical concepts and the relationships between them. Additionally, this method provides a real and visual experience of geographical areas and phenomena, creating stimulation and motivation for the individual.By creating a collection of images from different regions and experiencing the environment, this method offers a direct experience of geographical concepts and phenomena. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Photography, Geographical Concepts, Visual Tools, Modern Methods, Geography Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |